Az elektromos autók akkumulátorai kapcsán legtöbbször a katód kritikus alapanyagairól, így a lítium mellett a nikkelről, kobaltról és egyéb összetevőkről szoktunk hallani, írni.
Pedig anód nélkül egy fránya watt teljesítményt sem ad le az aksi.
Egyszerűbb (?)
Az anódot a legtöbb lítiumion akkumulátorban természetes, vagy mesterséges grafitból készítik amely nem tűnik túlságosan szűkös keresztmetszetnek. Persze a legfejlettebb akkuban a grafit egy részét szilíciumra cserélik, amivel nagyobb kapacitást tudnak elérni, és ez már egyáltalán nem egyszerű történet. De ettől függetlenül persze az alap grafit ellátását is biztosítani kell.
A Magnis Energy Technologies most arról adott ki sajtóközleményt, hogy szerződést írt alá a Teslával, melynek értelmében
2025 februárjától, három éven át, fix áron, évente minimum 17.500 tonna aktív összetevőket szállít az autógyártó aksijainak anódjához. A mennyiséget a Tesla kérésére a duplájára, évi 35.000 tonnáig növelhetik.
A Magnis azonnali hatállyal meg is kezdi a tesztüzemhez szükséges gyáregységek felállítását, és kiválasztja az üzem végleges helyét is, ahol legkésőbb két éven belül megkezdik a termelést.
A cég Tanzániában fog grafit koncentrátumot előállítani, amiből aktív anód összetevőket (AAM) készít majd az Egyesült Államokban. A munkát persze nem most kezdték, az elmúlt hét évben azon dolgoztak, hogy a New York-i létesítményükben a tanzániai grafitból AAM-et állítsanak elő, mégpedig fenntartható módon, vegyi, vagy hőkezeléses tisztítás nélkül.
Hogy az egyes összetevőkből mennyi kell az akkumulátorokba, arról nehezebb információt találni, mint gondolnánk, ugyanis a legtöbb gyártó hétpecsétes titokként kezeli az adatokat. Az interneten található tanulmányok alapján egy átlagos villanyautó akkumulátorban úgy 70 kg grafit található, így a fenti mennyiség nagyjából évi 250.000-500.000 autóhoz lehet elég.