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
auto

Dízelbotrány 2: tízezrek előtt nyílt meg a kártérítés lehetősége

egyéb

Valószínűleg a sors fintora, hogy a dízelek körüli perpatvar ügyében egy napon belül két fontos ítélet szülessen Németországban.

A legfelsőbb bíróság döntése perek ezreit indíthatja el.

Nem félnek

A német szövetségi legfelsőbb bíróság (BGH) azután hozott ítéletet, hogy a luxemburgi székhelyű Európai Bíróság kimondta, nemcsak az autógyártók szándékos, félrevezető magatartása, de a gondatlanságból általuk okozott kár is alapja lehet a dízelbotrány kártérítéseinek.

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

A német bíróság friss döntése szerint, ezentúl a Thermofenster nevű megoldás is okot szolgáltathat a kártérítésre, mivel a vásárló jóhiszeműen megbízott az autógyártóban, elhitte, hogy az autó amit vásárol fokozottan környezetkímélő és mindenben megfelel az európai előírásoknak, ám a valóságban ez nem így van. A kártérítés már csak azért is helyénvaló a bírák szerint, mert az ilyen autókat a forgalomból történő kivonás veszélye fenyegeti, ami csökkenti értéküket.

Ezek után nem kell külön szakértői vélemény a kár megállapításhoz, ám az alsóbb szintű bíróságoknak egyenként kell megítélniük, hogy a vételár 5 és 15 százaléka között mekkora kártérítési összeget szabnak ki. A perek során a vásárlónak kell megmutatnia, hogy autójában csaló szoftver fut, ezután viszont az autógyártóknak lesz alkalmuk azt bizonyítani, hogy nem hibáztak  – írja az Automobilwoche.

Valós körülmények között más értékek jönnek ki. Forrás: DUH

Pontosan ebben az utóbbi kitételben bízik a Volkswagen és a Mercedes-Benz is – legalábbis eddig ők nyilatkoztak a német lap megkeresésére. Véleményük szerint, mivel ezek a motorok érvényes típusengedéllyel rendelkeztek, őket nem terheli felelősség, nem jártak el gondatlanul.

Máshogy gondolja ezt azonban a BGH. A mostani döntés alkalmával három konkrét esetben, egy Volkswagen, egy Audi és egy Mercedes kapcsán, mintegy minta értékkel, ítéletet is hirdettek. A legfelsőbb bíróság mindhárom ügyben elutasította azt a kérést, hogy tekintsék semmisnek az eredeti vásárlási szerződést, és utalja vissza a vételárat az autógyártó, ám kimondta, hogy a vevőket kártérítés illeti meg.

Jelenleg 2000 ügy várta ezt a döntést feljebbviteli szinten, és több, mint 10.000 első fokon, most minimum ezek a perek folytatódni fognak, de a lap által megkérdezett ügyvédek szerint valószínűleg még ezrek csatlakoznak majd hozzájuk.

Több ezer dízel Volkswagent tilthatnak ki az utakról?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.