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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Több irányból is szorongatják a Volkswagent

üzlet

A belsőégésű motoros autók gyártása több európai üzemben leállt a szlovén árvíz miatt.

Az elektromos modellek pedig nem elég népszerűek.

Szegény embert…

Ahogy német sajtóhírek alapján arról már többször is beszámoltunk, az európai autókereskedők a legtöbb márka kapcsán folyamatosan csökkenő rendelésekről számolnak be – egy éve elkezdtek eltűnni a magánszemélyek, fél éve pedig a cégek is a piacról. Ezt leginkább az autók magas ára, és a magas kamatok miatt megdrágult hitelek idézték elő. A külföldi értesüléseket egyébként azóta, háttérbeszélgetéseken több magyar képviselet is megerősítette nekünk.

Az eladási számokban ez egyelőre nem látszik, a felhalmozódott rendelések miatt a második negyedév még mindenhol remek volt, és sok cégnél még a harmadik negyedéves számok is pozitívak lesznek – az igazi bajok ezután kezdődhetnek.

Ha mindez nem lett volna elég, a szélsőséges időjárás miatt kialakult árvizek Szlovéniában komoly károkat okoztak és a KLS Ljubno nevű, a belsőégésű hajtásláncok egy fontos alkatrészét gyártó beszállító hetekre leállni kényszerült, amely elsősorban a Volkswagen konszernnek okozott problémákat.

A Toyota újraindult, a Kia és a Volkswagen leáll

Augusztus legvégén még részben csak találgattuk a következményeket, azóta már tudjuk, hogy az elmúlt hetekben teljes, vagy részleges leállások, műszakok lemondása sújtották az Audi ingolstadti üzemét, a Seat martorelli gyárát, a Škoda két cseh helyszínét és a központi márka, a Volkswagen több gyártósorát is.

De nem csak a konszern belsőégésű motoros autói vannak bajban.

A Volkswagen, és elsősorban maga a Volkswagen márka villanyautó iránt is csökken a kereslet. Az Automobilwoche iparági szaklap összefoglalója szerint amellett, hogy a híres drezdai átlátszó gyárban teljesen befejezik az autógyártást, és ezzel az ID.3 egyik szülőhelye szűnik meg, a vásárlók elmaradása miatt pedig a közeljövőben 269 határozott idejű szerződést nem hosszabbítanak meg Zwickauban, és további 2500 állás helyzete bizonytalan. A lap információi szerint a csökkenő kereslet elsősorban az ID.3, ID.4 és ID.5 modelleket sújtja. A múlt csütörtökön állítólag már a zwickaui üzem 11 ezer dolgozóját is tájékoztatták a leépítésekről.

Megoldások

A problémák kezelésére a konszern vezetője, Oliver Blume erős fogyókúrát tervez felírni a gyengélkedő cégnek. Állítólag a német gyártó szerint a visszaesés csak átmeneti, amit olyan folyamatok is felerősítettek, mint a német villanyautós támogatás szeptemberi változása, ami kizárja a körből a vállalkozásokat, és előrehozott sok megrendelést- részben ennek okán rekord magas, 38 százalékos elektromos részesedést produkálva a német piac egészén augusztusban. Ebből az átmeneti fellendülésből az Audi 14, a Škoda 19, a Cupra pedig 54 százalékos emelkedéssel profitált, ám a Volkswagen és a Porsche villanyautói még ebben a helyzetben is 1,5, illetve 1,7 százalékos csökkenést produkáltak az előző hónapban. A következő csapás januárban érkezik, amikor a magánszemélyek 4500 helyett már csak 3000 eurót vehetnek igénybe elektromos autó vásárláshoz az államtól.

Bezár a Volkswagen látványpéksége

Blume azt tűzte a zászlóra, hogy a átvilágítja a cég struktúráit, a termékeket és a termékmixet, a felszereltségi szinteket, az egyes üzemek és a fejlesztések költségeit, és komoly profitcélokat határoz meg az egyes márkáknak – így például a Volkswagen márkának 2026-ra a mostani 3,6-ról 6,5 százalékra kell növelnie a jövedelmezőségét. Az is tervben van, hogy új bevételi források után néznek a mobilitás szolgáltatások és a pénzügyi szolgáltatások terén.

A lépéssorozat részét képezték már a júniusi emdeni műszakcsökkentések, amelyek az ott készülő ID.4 iránti gyengélkedő keresletre vezethetőek vissza. A lap úgy tudja, hogy házon belül nem nézik jó szemmel, hogy mindeközben az Audi meg akarja kezdeni a Q4 e-tron gyártását a brüsszeli üzemében is, mivel egyesek szerint a prémium márka csak a saját gyáregységeinek kihasználtságát tartja szem előtt. Az pedig már végképp sokak haragját kiváltotta, hogy miközben Németországban leépítésekről beszélnek, a Cupra Tavascan villanyautó 2024-től Kínában készül az európai vásárlóknak is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.