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 Az elektromos átállás elősegítésére sok ország próbálkozik a kedvezmények és büntetések rendszerével, ami a megfelelő irányba tolja a fogyasztókat, de eljön az a pont, amikor már elég villanyautót adnak el ahhoz, hogy a folyamat önjáró legyen. A brit kormány úgy érzi, már itt tartanak. Kivezetik a kedvezményt Az Egyesült Királyság az elmúlt években többször is változtatott az elektromos átállás céldátumán, és az is lehet, hogy nem a legutóbbi 180 fokos fordulat volt az utolsó.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 A szigetország korábban 2030-at célozta meg, ezután már csak tisztán elektromos autót lehetett volna értékesíteni az újautó-piacon. Ám az elmúlt években több miniszterelnököt is elfogyasztott az ország, és egyikük, a másfél évig kormányzó Rishi Sunak változtatott a terveken és 2035-re módosította a céldátumot. A tavaly megválasztott új baloldali kormány azonban nemrég azt jelentette be, hogy visszaállítja a 2030-as dátumot, azzal a kitétellel, hogy kikéri az érintettek véleményét arról, 2030 és 2035 között pontosan mely hajtásláncokat engedjék még forgalomba. Mindeközben, vagy talán a sok változás ellenére, a britek egyre nagyobb része vásárol villanyautót. Most februárban elérte a 25 százalékot a tisztán elektromos hajtás piaci részesedése az újautó-piacon, de az első két hónap átlaga is 24 százalékon van. Bár 2024 végi adataink még nincsenek, de érdemes megjegyezni, hogy a növekvő eladási számok ellenére 2024 június végén még csak a teljes flotta 2,9 százaléka volt tisztán elektromos az Egyesült királyságban. Ennek ellenére úgy ítélte meg a kormány, hogy itt az ideje a gépjárműadó (VED) kedvezmény visszavonására, azaz 2025. április 1-től a villanyautók is megfizetik majd ezt az állami adót. A rendszer fokozatosan lép életbe, de visszamenőleges hatálya is van, azaz a már korábban még az adómentes időszakban megvásárolt autókat is érinti: A 2001. március 1. és 2017. március 31. között vásárolt autók csak évi 20 fontot fizetnek majd. A 2017. április 1. és 2025. március 31. között vásárolt autók az első évben 10 fontot fizetnek, majd a második évtől a standard évi 195 font vonatkozik rájuk is. A 2025. április 1. után vásárolt autók a kezdettől fogva a 195 fontot fizetik. Emellett ezekre a járművekre is vonatkozik a 40.000 font feletti árú autókra vonatkozó különadó, ami évi 425 font extra, azaz összesen 620 fontot fizetnek majd a drágább járművek tulajdonosai. Ez a nagyjából 19 millió forint egyébként az újautó-árak ismeretében elég alacsony küszöb, sokan eshetnek majd ebbe a kategóriákba. A hibrid és egyéb alternatív meghajtású autók ennél jóval alacsonyabb, 10 fontos kedvezményt kaptak, ám ez most megszűnik és rájuk is a normál tarifa vonatkozik, ha 2017. április 1. után álltak forgalomba. Áprilistól az elektromos furgonok kedvezményei is megszűnnek. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!