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 Az elektromos átállás elősegítésére sok ország próbálkozik a kedvezmények és büntetések rendszerével, ami a megfelelő irányba tolja a fogyasztókat, de eljön az a pont, amikor már elég villanyautót adnak el ahhoz, hogy a folyamat önjáró legyen. A brit kormány úgy érzi, már itt tartanak. Kivezetik a kedvezményt Az Egyesült Királyság az elmúlt években többször is változtatott az elektromos átállás céldátumán, és az is lehet, hogy nem a legutóbbi 180 fokos fordulat volt az utolsó. A szigetország korábban 2030-at célozta meg, ezután már csak tisztán elektromos autót lehetett volna értékesíteni az újautó-piacon. Ám az elmúlt években több miniszterelnököt is elfogyasztott az ország, és egyikük, a másfél évig kormányzó Rishi Sunak változtatott a terveken és 2035-re módosította a céldátumot. A tavaly megválasztott új baloldali kormány azonban nemrég azt jelentette be, hogy visszaállítja a 2030-as dátumot, azzal a kitétellel, hogy kikéri az érintettek véleményét arról, 2030 és 2035 között pontosan mely hajtásláncokat engedjék még forgalomba. Mindeközben, vagy talán a sok változás ellenére, a britek egyre nagyobb része vásárol villanyautót. Most februárban elérte a 25 százalékot a tisztán elektromos hajtás piaci részesedése az újautó-piacon, de az első két hónap átlaga is 24 százalékon van. Bár 2024 végi adataink még nincsenek, de érdemes megjegyezni, hogy a növekvő eladási számok ellenére 2024 június végén még csak a teljes flotta 2,9 százaléka volt tisztán elektromos az Egyesült királyságban. Ennek ellenére úgy ítélte meg a kormány, hogy itt az ideje a gépjárműadó (VED) kedvezmény visszavonására, azaz 2025. április 1-től a villanyautók is megfizetik majd ezt az állami adót. A rendszer fokozatosan lép életbe, de visszamenőleges hatálya is van, azaz a már korábban még az adómentes időszakban megvásárolt autókat is érinti: A 2001. március 1. és 2017. március 31. között vásárolt autók csak évi 20 fontot fizetnek majd. A 2017. április 1. és 2025. március 31. között vásárolt autók az első évben 10 fontot fizetnek, majd a második évtől a standard évi 195 font vonatkozik rájuk is. A 2025. április 1. után vásárolt autók a kezdettől fogva a 195 fontot fizetik. Emellett ezekre a járművekre is vonatkozik a 40.000 font feletti árú autókra vonatkozó különadó, ami évi 425 font extra, azaz összesen 620 fontot fizetnek majd a drágább járművek tulajdonosai. Ez a nagyjából 19 millió forint egyébként az újautó-árak ismeretében elég alacsony küszöb, sokan eshetnek majd ebbe a kategóriákba. A hibrid és egyéb alternatív meghajtású autók ennél jóval alacsonyabb, 10 fontos kedvezményt kaptak, ám ez most megszűnik és rájuk is a normál tarifa vonatkozik, ha 2017. április 1. után álltak forgalomba. Áprilistól az elektromos furgonok kedvezményei is megszűnnek. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!