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
auto
2024. 04. 24. szerda

Magyarországon is elérhető a 30 kWh-ás LEAF hibáját javító szoftverfrissítés

elektromos autó

A 2016-2017-es, 30 kWh-s akkumulátorral felszerelt Nissan LEAF-ek tulajdonosai találkozhattak azzal a problémával, hogy az aksi néhány tízezer km megtétele után akár 25%-os kapacitás-csökkenést is mutatott, nagy aggodalmakat keltve a villanyautós körökben. A Flip the Fleet új-zélandi egyesület márciusban végzett kutatása is megerősítette a hiba létezését, rávilágítva arra, hogy néhány, alig két éves 30 kWh-s akkumulátor háromszor gyorsabban öregszik, mint a 24 kWh-s aksi, és az elhasználódás üteme folyamatosan gyorsul. A 96 hónapos/100 000 mérföldes garanciája keretében a Nissan ugyan kicserélte az elöregedett energiatároló alkatrészeket, azonban számos esetben egy csere nem volt elég, a gyors degradáció következtében egy második új csereaksira is szükség volt. Ezzel együtt a hiba forrása eleinte nem volt egyértelmű, ugyanis habár a Nissan gyakran kritizált módszerei az akku élettartamának megőrzésére jól magyarázták volna a szokásosnál gyorsabb öregedést, az akkumulátor vezérlőjének hibás működése is szóba került.

Forrás: InsideEVs

Így is történt, a gyártó tesztjei bebizonyították, hogy valóban ez utóbbi volt a ludas, az akkumulátor-vezérlő hibás kalkulációi következtében az akkumulátor kapacitására és a hátralévő hatótávra vonatkozó adatok helytelenül, a valóságosnál alacsonyabb értékkel mutatkoztak a kijelzőn, amit a Nissan most egy szoftverfrissítéssel orvosol. A gyártó által június elején elindított szervizkampány minden érintett 2016-os és 2017-es, 30 kWh-s LEAF tulajdonosa számára elérhető, függetlenül a megtett mérföldek számától, vagy attól, hogy volt-e már cserélve az aksi. A vezérlő újraprogramozásával az autó már a tényleges kapacitást és hatótávot fogja tudtunkra adni, és a frissítés csak a hibás számításokat javítja, semmilyen más akkumulátor-rendszerre nincs hatással. A Nissan közleményét nem fogadta mindenki maximális elégedettséggel: többen is állítják, hogy amikor a 2011-es LEAF-ek szenvedtek hasonló, idő előtti akkumulátor-öregedéstől, akkor is egy újrakalibrálással próbálta megoldani a problémát a gyártó, nem sok sikerrel. Ezzel szemben azonban akad olyan is, aki felfedezte a pozitív változást a frissítést követően. Egy 2017-es LEAF tulajdonosa például az alábbi két képet tette közzé Twitteren, amelyen látható a „visszaszerzett” kis pálcika az akku állapotát mutató jobb szélső sávban, és hogy ugyanolyan töltöttség mellett jelentősen megnőtt a becsült hatótáv is (adatok mérföldben):

A jó hír, hogy június eleje óta Magyarországon is elérhető a frissítés, amit a szervizbe vitt autókra már rátöltenek, de külön egyeztetett időpontban is kérhető a frissítés elvégzése. A Nissan kiemelte, hogy nem minden 30 kWh-ás LEAF érintett, de az alvázszám alapján a szervizek meg tudják mondani, hogy szükség van-e a szoftver frissítésére.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.