Vezéráldozat a dízelbotránybán: letartóztatták az Audi igazgatóját

A dízelbotrány nem újdonság a Villanyautósok olvasóinak, többször irtunk már róla. Így például tavaly decemberben is, amikor a VW egyik magas rangú amerikai vezetője vádalkuval „mindössze” 7 évet és 400 ezer dollár büntetést kapott. Hanem olyat még nem láttunk, hogy Németországban vettek volna őrizetbe valakit ennyire kiemelt, vezető beosztásban. Az Ntv és a CNBC/Reuters friss híre szerint azonban most pontosan ez történt. A német hatóságok letartóztatták Rupert Stadlert, az Audi vezérét.

Sokkal rosszabb

Stadler úr immár 11 éve vezeti a VW csoport luxusmárkáját, így már a nyomozás kezdete óta nagy nyomás alatt volt. A csalás annyira kiterjedt, ipari méreteket öltő és olyan sok éven keresztül tartott, hogy nehéz elhinni, csak pár szorgos mérnök magán akciója lett volna, a felső vezetés pedig semmiről sem tudott.

Rupert Stadler. Forrás: AFP/Getty Images

Most mégsem konkrétan arról van szó, hogy az igazgató úr konkrétan a csaló dízelek okán került volna előzetesbe – a helyzet, szerény véleményem szerint kicsit rosszabb. Stadlert ugyanis  azért tartóztatták le, mert a müncheni ügyészség félelme szerint fennállt a bizonyítékok megsemmisítésének és a tanúk megfélemlítésének a veszélye. Mindezt többszöri (irodai és otthoni) házkutatás után.

EZT OLVASTAD MÁR?  Új villanyos Audit láthatunk novemberben, Porsche Taycan padlólemezzel

Tehát míg, ugyan kevéssé hitelesen, de közvetlen terhelő bizonyíték híján próbálkozhatott volna azzal a védekezéssel, hogy „hát ez egy akkora cég, a mérnökök azt mondták megoldották a problémát, hozzám pedig 5 szinten keresztül jutott el az információ”, ez most közvetlen ellene irányuló gyanú. Feltételezhetjük, hogy a német felső 10 ezer és a VW-csoport felső vezetésének egyik tagját csak alapos gyanú mellett vihetik el a rendőrök. Márpedig most konkrétan az a vád, hogy ha szabadlábon maradna, bűncselekményt követne el.

A VW igazgatótanácsa ma délután ült össze, hogy megvitassa a helyzetet. Jelenleg további 20 munkatársuk ellen folyik nyomozás.

Nem csak a VW csoport és nem csak a dízel

A VW és az Audi mellett a Porsche is bajba került a dízeleivel, ők 60 ezer autót kénytelenek visszahívni. Bár a magyar médiában akkora visszhangot talán nem kapott, de nem csak az olajosokkal van bajban a német sportautó márka. Benzinmotorjaival annyira nem tudja teljesíteni az új, szeptemberben hatályba lépő EU-s normákat, hogy jelenleg teljesen be kellett szüntetniük az új-autó értékesítést Európában. (Ugye az megvan, hogy ebből mekkora média cirkusz lett volna, ha mondjuk a Teslával történik?). Az agyon-marketingelt Mission-E/Taycan pedig 2019 végére – 2020 elejére van beígérve.

EZT OLVASTAD MÁR?  Újabb klasszikus amerikai izomautót ért el az elektromosítás
Ez most működ, vagy beindítottak egy dízel Cayenne-t a Taycan prototípusa mellett?

De nem csak a VW csoport van bajban a belsőégésű autóival. A Mercedes nemrég volt kénytelen bejelenteni 774 ezer dízel visszahívását, hasonlóan csalós emissziós értékek miatt. A Büntetés 3 milliárd Euró felett lehet.

Szintén német, szintén dízel és szintén problémás a BMW. Idén több mint 11 ezer 5-ös és 7-es visszahívását jelentették be miután véletlenül hibás szoftver került rájuk, közben pedig Amerikában már a 330d és az X5 modellek kibocsátási értékei miatt indítottak pert az autógyártó ellen.

Ejnye na. Az a sok csalárd kis mérnöktanonc! Milyen bajba sodorja azt a sok becsületes vezérigazgatót!

Elektromos autót használsz?