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
auto
2024. 04. 19. péntek

Közel 3700 járművel és „mobilitási termékkel” fogja biztosítani a dolgozók, a sportolók, és a látogatók közlekedését a Toyota a Tokióban megrendezett 2020-as nyári olimpiai játékokon, melynek nagyjából 90%-a valamilyen mértékben elektromos meghajtású lesz. A 2015 óta a Nemzetközi Olimpiai Bizottság globális partnere és kiemelt szponzoraként működő japán autógyártó célja nem más, mint az eddigi legalacsonyabb CO2-kibocsátású hivatalos olimpiai flottával büszkélkedni. A járművek összeállítása igencsak változatosnak ígérkezik, hiszen a kereskedelmi forgalomban is kapható üzemanyagcellás, plug-in hibrid, és külső forrásból nem tölthető hibrid személygépkocsikon kívül olyan tisztán elektromos önvezető utasszállítók is megjelennek, amelyek az elmúlt években koncepcióként mutatkoztak be, és aligha gondoltuk volna róluk, hogy valaha is működő változatok épülnek belőlük és a való életben is szolgálatba állhatnak.

A 2018-as CES elektronikai kiállításon debütáló e-Palettehez hasonló autonóm kisbusz tanulmányok mutogatása például már egyáltalán nem egyedülálló manapság, ám a Toyota határozottan állította, hogy a következő évtized elején már aktív tesztelés vár a járműre, és olyan partnerek fogják majd különböző szállítmányozó feladatokra használni, mint az Amazon, DiDi, Pizza Hut, vagy az Uber. Ehhez kiváló reklámlehetőség lesz a jövő évi olimpia, ahol több mint egy tucat e-Palette szállítja majd az utasokat (egyszerre maximum 20-at) teljesen elektromos meghajtással. A jármű 4-es szintű önvezetést tud, azaz önállóan közlekedik majd a megállók között, de a maximális biztonság érdekében egy felügyelő személy jelen lesz a kisbuszban.

Kifejezetten az olimpiára készül továbbá 200 darab APM (Accessible People Mover), mely szintén zéró emissziós hajtáslánccal a mozgásukban korlátozott látogatók utaztatásáért felelős.

A biztonsági és orvosi személyzet, valamint a mozgássérültek egyéni közlekedését is néhány érdekes masina segíti majd az olimpiai helyszíneken, mint például az alább látható 2-10 km/h végsebességű, közel 10-20 kilométeres hatótávú, cserélhető akkumulátoros szerkezetek.

A leglátványosabb elektromos Toyota minden bizonnyal a négyszemélyes Concept-i lesz, mely 300 kilométeres hatótávval az olimpiai lángot fogja kísérni és a maratonfutók vezérautója lesz, miközben a Toyota City Showcase „MEGAWEB” környéki utcákon ki lehet próbálni a 4-es szintű önvezetését. A mesterséges intelligencia állítólag annyira fejlett lesz ebben az autóban, hogy képes lesz az utasok érzelmi állapotát felmérni a hangjuk, arcuk, és mozgásuk alapján.

A flottában helyet kap körülbelül 500 hidrogénes Mirai, de természetesen a Toyota sikermodelljéből, a Priusból sem lesz hiány. A vállalat előzetes számításai azt mutatják, hogy ezekkel a már most is megvásárolható személyautókkal átlagosan kevesebb mint 80 g/km-es szén-dioxid-kibocsátást tud elérni, azaz kb. fele akkorát, mintha egy ugyanekkora flottában kizárólag hagyományos meghajtású járműveket működtetne.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.