Már többször írtunk róla, hogy Kelet Európába tart a Tesla és legutóbb arról is beszámoltunk, hogy Varsó és Prága mellett hamarosan Budapesten is megnyílik a hivatalos szerviz. Elon Musk legutóbb 2020 elejére ígérte a kelet európai terjeszkedést.
Most egy lépéssel megint közelebb kerültünk a hazai Tesla képviselethez, mivel pénteken elérhetővé vált az autók rendelési aloldalán a magyar zászló.
Első lépés
Azért túlzottan lelkesedni nem kell, ugyanis a komplett magyar aloldal nem jelent még meg, így egy picit trükkös rátalálnunk az új rendelési lehetőségre. Igazából én is csak azért vettem észre, mert a Tesla hivatalos Twitter fiókja kirakott pár órája egy vicceskedő üzenetet, miszerint:
Hint: starts with P and ends with oland, Hungary, Romania and Slovenia.
Model 3 orders are open today in 🇵🇱 🇭🇺 🇷🇴 🇸🇮
— Tesla (@Tesla) August 23, 2019
Azaz, a tegnapi napon (2019. 08. 23., péntek) rendelhetővé vált a Model 3 Lengyelországban, Magyarországon, Romániában és Szlovéniában is. Sőt, a Model S és X is elérhető már ezekben az országokban.
Also available? Our new, more-efficient, longer-range Model S and Model X.
— Tesla (@Tesla) August 23, 2019
Ha ellátogatunk a Tesla hivatalos weboldalára, akkor még mindig csak „Other Europe” van a kelet európai országok zászlói helyett. Ha azonban kiválasztjuk valamelyik jelenleg is gyártott autó rendelési oldalát („order now” a képernyő közepén), akkor többek között hazánk is feltűnik a választható opciók között.
Lesz ez még jobb is
Jelenleg tehát nincsen teljes magyar aloldal és a rendelés is angol nyelven történik, de már látjuk a hivatalos magyar árakat, igaz, nettó euróban. A magyar szöveg és a forintos, áfás ár valószínűleg a hivatalos hazai cégalapítás után következik.
A legolcsóbb Model 3 nettó 39,500 eurónál indul, amire a szokásos 880 eurós szállítási és dokumentációs költség rakódik. Legutóbb márciusban az európai start környékén a holland nettó árak alapján becsültünk magyar induló árat és akkor – az említett 880 eurós költségekkel – 36,915 eurót saccoltunk a Standard Range Plus belépő modellnek. Azóta azonban a Tesla beépítette az alap Autopilot költségét minden modelljének árába, így már érthető az eltérés és jó látni, hogy semmi extra felárat nem rótta ki ránk.
Bár a hivatalos weboldal továbbra is Service Centert jelez Budapestre, nehéz elképzelni, hogy a magyar leányvállalat bejegyzésénél ne regisztrálnák be a gépjármű értékesítést is mint tevékenységet ezzel megfosztva hazai ügyfeleiket a 1,5 milliós állami támogatás lehetőségétől. Erre még nem volt példa más országban.
Ugyan így elképzelhetetlen, hogy a világbajnok magyar áfával és a rendkívül goromba mostani 328-as MNB euró árfolyammal számolva 20,4 millió forint legyen a nagyobbik aksis Long Range All Wheel Drive itthoni ára, ezzel ismét lemaradva az állami támogatásról a 20 milliós limit miatt. A Tesla minden országban megoldja, hogy legtöbb modellje beférjen a támogatási szabályok közé. Itthon is ez várható.
Erre enged következtetni az is, hogy kiszállítási dátumnak minden autó esetében „2020 eleje” kerül megjelölésre, tehát valószínűleg a Tesla meg fogja várni a hazai értékesítéssel a magyar képviselet megnyitását és a támogatás élebe lépését.
Az alábbi táblázatban a most ismert eurós összegek és az aktuális árfolyam alapján számoltuk ki a várható hazai árakat.
Az extrák listáját böngészve, a különböző fényezések felára 270 és 750 ezer forint között mozog, a 19 colos kerék 540 ezerbe, a fekete-fehér belső 370 ezerbe, a Full Self Driving opció pedig 2,2 millió forintba kerül. De rendelhetünk (arany árban) téli gumit és vonóhorgot is.
Nem csak a 2 éveseké a világ
De nem csak a Model 3, a Model S és X is megjelent a hazai kínálatban – íme az árak. Természetesen ezeknek az autóknak esélyük sincs a támogatásra, de valószínűleg aki ebben a kategóriában válogat, tisztában van ezzel. Itt is vannak extra felszereltségek, de csak egy érdekeset emelnék ki: a Model X 6 személyes verziója 2,4 millió forint, a 7 személyes 1,3 milliós felárért rendelhető. ez egyébként nem elírás, a 6 személyes valóban drágább, itt ugyanis,a középső sor speciális, külön motorokon mozgatható fotelt kap, míg a 7 személyesben a középső sor egy jóval egyszerűbb megoldás.