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 Bár sajtót sajnos nem hívott a Tesla a Berlini gyár mai nyílt napjára, a mintegy 9000 meghívott vendég természetesen azonnal elkezdte teleszórni az internetet képekkel és videókkal. A mai rendezvény fő célja az volt, hogy a még esetleg tiltakozó, kétkedő helyi lakosok saját szemükkel láthassák a gyárat, és beszélhessenek a Tesla alkalmazottaival – ehhez képest a Tesla olyan meglepetéssel készült, hogy még mindig csak pislogunk. Hölgyeim és uraim, íme a 4680-as akkupakk! Nem nagyon rejtegetik Bár a Tesla természetesen tisztában volt vele, hogy minden amit megmutat azonnal az interneten lesz, nem igazán törődtek vele, hogy rejtegessék a legfontosabb újításokat. Sőt. Eddig hivatalosan csak számítógépes animáción láthattunk strukturális, 4680-as akkupakkot, de a német gyárba elhoztak egy preparált, félbevágott darabot is, hogy mindenki pontosan szemügyre vehesse. Küszöbön a sorozatgyártás? Berlin model Y w structural pack and 4680s 🤯🤯 $TSLA pic.twitter.com/EE4mAJvh2A — Gali (@Gfilche) October 9, 2021 A fenti képen a Model Y body -in-white (BIW) keresztmetszete, azaz az autó váza látszik, hátul az új, egy darabból kiöntött elemmel. Az igazi szenzáció természetesen a kép közepe, a szerkezeti elemként az autó középső részét alkotó akkupakk, a 4680-as cellákkal. I have to say, I'm surprised to see side cooling in the Giga Berlin 4680 Y pack, rather than vertical. But it looks pretty much identical to existing side cooling. Alternative hypotheses, such as a fitting for a tension rod, don't seem to make sense. pic.twitter.com/AWkvwkcz3O — Nafnlaus 🇮🇸🇺🇦 (@enn_nafnlaus) October 9, 2021 A képeken látszik, hogy a cellák nem modulokban helyezkednek el hanem teljesen kitöltve az akkupakkot (cell-to-pack), az acélhengerek merevségével járulnak hozzá a kasztni szilárdságához. A Tesla továbbra is a szokásos zöld színű, tűzálló raganyaggal tölti ki az aksik közötti űrt, ami egyrészt rögzíti őket, másrészt meggátolja, vagy legalábbis lassítja a tűz terjedését. Ami eddig nem volt ismert: a cellák hűtését a közöttük futó üreges hőcserélő elemek végzik – ezekben kering a hűtőközeg. A folyadékot azután az autó octovalve nevű nyolc szelepes központi rendszere irányítja a megfelelő helyre, ezzel hűtve, vagy fűtve a motorokat, az aksit, és az utasteret. 2170 cells pic.twitter.com/YCrbLtZz6u — PaulK 🇮🇪 ☘️ (@shortword) October 9, 2021 Összehasonlításképp megmutatták azt is, hogyan néz ki a hagyományos, modulokba rendezett 2170-es akkupakk (lásd. fent). This seat is sitting on top of a structural pack. 4680s in this pack! FUCK pic.twitter.com/wtqqN8X732 — PaulK 🇮🇪 ☘️ (@shortword) October 9, 2021 Az új vázszerkezetben az autó eleje és hátulja egy-egy darabban készül az Idra hatalmas prés-öntő gépein. Az autó közepét az akkupakk adja, és nincs semmi egyéb szerkezeti elem: az üléseket is közvetlenül a strukturális pakk tetejéhez rögzítik. Ez a megoldás nem csak az összeszerelést teszi olcsóbbá és gyorsabbá, de súlyt is spórol az autónak. Seats will be mounted directly onto the 4680 pack(!). Then chassis is lifted on top of it. No more robots arms through the door openings. #Tesla #GigaBerlin pic.twitter.com/IMfW6exOnK — Adam Berg (@AdamBerg4680) October 9, 2021 És íme a főszereplő, a 4680-as cella – ez jelenleg még import Kaliforniából, a helyi cella üzem ezeken a falakon kívül készül, a szerkezete már félig meg is van. And more 4860 cells pic.twitter.com/wgfeORhXOm — Caspar – creating a positive future ✨ (@DerCaspar) October 9, 2021 Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!