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
auto
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjkvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjkiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXY5L2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXY5JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLW0tdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Bár sajtót sajnos nem hívott a Tesla a Berlini gyár mai nyílt napjára, a mintegy 9000 meghívott vendég természetesen azonnal elkezdte teleszórni az internetet képekkel és videókkal. A mai rendezvény fő célja az volt, hogy a még esetleg tiltakozó, kétkedő helyi lakosok saját szemükkel láthassák a gyárat, és beszélhessenek a Tesla alkalmazottaival – ehhez képest a Tesla olyan meglepetéssel készült, hogy még mindig csak pislogunk.

Hölgyeim és uraim, íme a 4680-as akkupakk!

Nem nagyon rejtegetik

Bár a Tesla természetesen tisztában volt vele, hogy minden amit megmutat azonnal az interneten lesz, nem igazán törődtek vele, hogy rejtegessék a legfontosabb újításokat. Sőt. Eddig hivatalosan csak számítógépes animáción láthattunk strukturális, 4680-as akkupakkot, de a német gyárba elhoztak egy preparált, félbevágott darabot is, hogy mindenki pontosan szemügyre vehesse. Küszöbön a sorozatgyártás?

A fenti képen a Model Y body -in-white (BIW) keresztmetszete, azaz az autó váza látszik, hátul az új, egy darabból kiöntött elemmel. Az igazi szenzáció természetesen a kép közepe, a szerkezeti elemként az autó középső részét alkotó akkupakk, a 4680-as cellákkal.

A képeken látszik, hogy a cellák nem modulokban helyezkednek el hanem teljesen kitöltve az akkupakkot (cell-to-pack), az acélhengerek merevségével járulnak hozzá a kasztni szilárdságához. A Tesla továbbra is a szokásos zöld színű, tűzálló raganyaggal tölti ki az aksik közötti űrt, ami egyrészt rögzíti őket, másrészt meggátolja, vagy legalábbis lassítja a tűz terjedését. Ami eddig nem volt ismert: a cellák hűtését a közöttük futó üreges hőcserélő elemek végzik – ezekben kering a hűtőközeg. A folyadékot azután az autó octovalve nevű nyolc szelepes központi rendszere irányítja a megfelelő helyre, ezzel hűtve, vagy fűtve a motorokat, az aksit, és az utasteret.

Összehasonlításképp megmutatták azt is, hogyan néz ki a hagyományos, modulokba rendezett 2170-es akkupakk (lásd. fent).

Az új vázszerkezetben az autó eleje és hátulja egy-egy darabban készül az Idra hatalmas prés-öntő gépein. Az autó közepét az akkupakk adja, és nincs semmi egyéb szerkezeti elem: az üléseket is közvetlenül a strukturális pakk tetejéhez rögzítik. Ez a megoldás nem csak az összeszerelést teszi olcsóbbá és gyorsabbá, de súlyt is spórol az autónak.

És íme a főszereplő, a 4680-as cella – ez jelenleg még import Kaliforniából, a helyi cella üzem ezeken a falakon kívül készül, a szerkezete már félig meg is van.

 

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.