Szinte hihetetlen: elindult Fisker villanyautójának sorozatgyártása

November 17-én egy kisebb csoda történt az autóiparban, megkezdődött ugyanis a Fisker Ocean sorozatgyártása Ausztriában, napra pontosan tartva az eredetileg bejelentett ütemtervet. Az elektromos SUV gyártásának híre nem csak azért szenzáció, mert a Fisker Inc. első termékéről van szó – és jól tudjuk, mennyire nehéz a kezdő vállalatoknak gyártásba vinni első járműveiket –, hanem azért is, mert Henrik Fisker cégéről beszélünk.

A világhírű dán formatervező neve sokak számára a Fisker Karma hatótávnövelt hibrid elektromos autó kapcsán lehet ismerős, amelyet 2011 és 2012 között gyártottak, ameddig a jármű akkubeszállítója csődöt nem jelentett. Nem sokkal ezt követően a Fisker Automotive is csődbe ment. Habár az üzletember azóta is aktív volt az elektromobilitás világában, koncepcióautókat tervezett, és szenzációs akkumulátortechnológiai áttöréseket ígérgetett, új járműve nem ment gyártásba, és még a percek alatt feltölthető szilárdtest-akkumulátorral sem árasztotta el a piacot.

Az Ocean sorozatgyártása tehát hosszú idő után egy olyan ígéretnek bizonyult, amit be tudott tartani Fisker, noha ebben hatalmas szerepe van annak a ténynek, hogy nem maga a Fisker Inc. gyártja az autót, hanem a több évtizedes tapasztalattal rendelkező bérgyártó, a Magna Steyr szereli össze graz-i létesítményében. Világszerte összesen több mint 63.000 ügyfél rendelte elő a szabadidő-autót.

Azt nem árulták el a felek, hogy az idei évben hány darab készülhet el, de 2023 első negyedévére még csak kicsivel több mint 300 példány legyártása a cél, ezután viszont felgyorsítják a termelést, és a Q2-ben már több mint 8000 Ocean gurulhat le a gyártósorokról. A harmadik negyedévben már 15.000, a negyedik negyedévben pedig több mint 19.000 villanyautó készülhet. Habár korábbi nyilatkozatok szerint az autó gyártásának első teljes évében kerek 50.000 példányt várhatunk, a legfrissebb sajtóanyag már csak 42.400-ról szól.

Az első 5000 darab a limitált kiadású Fisker Ocean ONE lesz, amely 410 kW összteljesítményű, kétmotoros hajtásrendszerrel érkezik. Az NMC kémiájú CATL-akkuval mintegy 630 km a hatótávosága a WLTP szerint.

Fiskernek egyébként további villanyautókra is van terve, a következő modellt a Foxconn fogja gyártani, de érkezik egy nagy hatótávú sportosabb jármű is.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.