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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Akár 100 milliárd dollárt is érhet a Tesla töltőhálózata

üzlet
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

Amióta a Tesla elkezdte megnyitni töltőhálózatát, illetve különösképp miután a Ford és a GM döntései követően egyre valószínűbb, hogy a vállalat töltőszabványa lesz a domináns Észak-Amerikában, egyre többen gondolkodnak el azon, hogy ez vajon mekkora bevételt jelenthet a vállalatnak a jövőben.

A Morgan Stanley most négy szcenárión át számolta ki, részvényenként mit jelenthet a Supercharger hálózat.

Sokváltozós

Adam Jonas, a híres befektetési bank és pénzügyi szolgáltató egyik ismert elemzője, aki évek óta a Tesláért felelős szakember a cégnél. Jonas négy szcenárióval modellezte végig a Supercharger hálózat értékét, amelyek 2030-ról szólnak, és annak függvényében változnak, hogy mennyire terjednek el a villanyautók az Egyesült Államokban, illetve mekkora szeletet hasít ki magának a Tesla a villámtöltők piacán, és mekkora nyereséget tud realizálni a szolgáltatáson.

Bár az autógyártó már ma is 100 százalékban megújuló energiát használ a villámtöltői működtetéséhez, ennek nagy részét vásárolja. Jonas azonban úgy gondolja, 2030-ra a Tesla már saját maga állítja majd elő – és tárolja- a töltésekhez szükséges áramot, így a beruházások költségei után, a karbantartások díján felül szinte ingyen tudja majd üzemeltetni azt.

Érdekes elmélet, nem biztos, hogy reális, de ezt az alapfeltételezést figyelembe véve nézzük a négy modellt.

A legpesszimistább, észszerű néven futó szcenárióban

  • a levezetett kilométerek 10 százaléka történik majd villanyautóval,
  • 50 százalékos lesz a Tesla részesedése a villámtöltők piacán,
  • és 30 százalékos adózás utáni haszonkulccsal működik majd a hálózat.

Így részvényenként 3 dolláros nettó jelenértéket kalkuláltak a töltőhálózatnak, ami, a 3,166 milliárd kibocsátott TSLA részvénnyel számolva 9,5 milliárd dolláros értéket jelent.

A második, valószínűnek titulált szcenárió szerint

  • a levezetett kilométerek 20 százaléka történik majd villanyautóval,
  • 70 százalékos lesz a Tesla részesedése a villámtöltők piacán,
  • és 50 százalékos adózás utáni haszonkulccsal működik majd a hálózat.

Itt már 14 dolláros részvényenkénti nettó jelenértéket hozott ki az elemző, ami 44 milliárd dolláros értéket jelent.

A harmadik szituációt dominánsnak nevezték el, arra utalva, hogy jobban terjednek a villanyautók és a Tesla lesz a villámtöltések piacának meghatározó szereplője. Ekkor

  • a levezetett kilométerek 30 százaléka történik majd villanyautóval,
  • 80 százalékos lesz a Tesla részesedése a villámtöltők piacán,
  • és 70 százalékos adózás utáni haszonkulccsal működik majd a hálózat.

Így részvényenként 33 dollárt, azaz összesen 104 milliárdot kaptak, ami a vállalat jelenlegi piaci értékének nyolcada.

Végül a monopóliumnak nevezett szcenárió azzal számol, hogy mindent letarolnak a villanyautók, és a Tesla gyakorlatilag egyeduralkodó lesz a villámtöltők piacán. Ezzel modellezve

  • a levezetett kilométerek 50 százaléka történik majd villanyautóval,
  • 100 százalékos lesz a Tesla részesedése a villámtöltők piacán,
  • és 80 százalékos adózás utáni haszonkulccsal működik majd a hálózat.

Ez már egészen elképesztő, részvényenként 57 dolláros számot hozott ki, ami 180 milliárdra értékeli a töltőket.

A fenti gondolatkísérlet jól mutatja, a Wall Street hogyan áraz be új cégeket, szolgáltatásokat, üzletágakat, ám ez természetesen csak modellezés, és pár év múlva, amikor már szemmel láthatóak lesznek a valós számok, sokat fog még finomodni.

Ha a harmadik és negyedik szituáció nem is tűnik túl valószínűnek, a laikus – európai – szemlélő valószínűleg már az elején fennakad azon, hogy magas, 50 százalékos szintről indul a Tesla villámtöltő-részesedésének kalkulációja már a legpesszimistább forgatókönyv szerint is. Ez viszont nem annyira őrültség, mint elsőre gondolnánk. Az Egyesült Államokban 2022 végén mintegy 28 ezer DC oszlop (csatlakozó) létezett, és ebből a supercharger.info adatai szerint mintegy 17,5 ezer a Tesláé volt (62%). Ennél is nagyobb fegyvertény talán, hogy a Tesla oszlopok 85 százaléka 150 kW feletti teljesítménnyel bírt, és mindegyik plug & charge élményt nyújtott, no meg, hogy a villanyautók piacán még mindig 60 százalék feletti a vállalat amerikai részesedése, a saját flottájuk pedig nyilván eleve hajlamosabb a saját hálózatukat igénybe venni.

Dőlnek a dominók: a GM is a Tesla töltőire vált

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.