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 Magyarország töltőhálózata a közelmúltban soha nem látott fejlődésbe kezdett. Jelentős részben az Európai Unió (CEF2) programjának köszönhető ez, amely hatására kettesével nőnek ki a földből az egyszerre 2-2 autó töltésére alkalmas 300 kW-os töltőoszlopok. Ez lett a nagy EU-s töltőtelepítés első fázisából A CHAdeMO csatlakozóval rendelkező autók tulajdonosai azonban nem örülhetnek, sőt. Korábban azt reméltük, hogy ha az új töltőkön nem is lesz már csak CCS dugóban végződő kábel, legalább a régi, általában 50 kW maximális teljesítményre képes töltőoszlopok még sokáig fennmaradnak. Sajnos a gyakorlat azt mutatja, hogy egyre több szolgáltató cseréli le az 50 kW-os, három csatlakozós (CHAdeMO, CCS2 és AC) töltőoszlopait 2 db CCS2 csatlakozós berendezésre. A szolgáltató szempontjából teljesen érthető és logikus a lépés, hiszen az idősebb, kisakkus autókat általában otthon töltve a lakóhely környékén használják, valamint a rohamosan bővülő elektromosautó-flottában egyre kisebb az arányuk. Ezért tűnhetnek el a CHAdeMO töltőoszlopok Magyarországon Ez persze nem vigasztalja azokat, akik egy CHAdeMO aljzattal rendelkező autóval szeretnének néha hosszabb utat megtenni. Ne feledjük, hogy még 2024-ben is forgalmazták például a Nissan LEAF 62 kWh-s akkuval szerelt változatát CHAdeMO aljzattal, ez pedig sem öregnek, sem városi autónak nem tekinthető. A CHAdeMO töltők megfogyatkozását elsősorban a Nissan LEAF tulajdonosok problémájaként szoktuk emlegetni, mivel ebből a típusból fut a legtöbb a Japánból származó szabvány szerinti csatlakozóval, de néhány további típus is hasonló cipőben jár, például a Mitsubishi i-MiEV és francia testvérei, a Citroën C-Zero és a Peugeot iOn, a Kia Soul EV, a Nissan e-NV200, a Citroën Berlingo, Peugeot Partner és a Lexus UX300e. Az egyre inkább egyértelmű, hogy az elektromobilitási szolgáltatóktól nem várhatjuk, hogy egyfajta jótékonyságból CHAdeMO töltőket is telepítenek, vagy legalább megtartják a még működő töltőoszlopokat. Az autógyártók pedig új autókat szeretnének eladni, ők sem fognak átépítő-készleteket kínálni a gyárilag CHAdeMO-val szerelt modellekhez. Az európai probléma megoldása nem meglepő módon ezúttal is Kínából érkezett. Közel két éve számoltunk be először a CHAdeMO-CCS2 adapterek megjelenéséről, melyek ára akkoriban meglehetősen borsos volt, 1000 USD/darab, de kezdetben a minimális rendelés 2 db volt egy jól ismert kínai webáruházban. Nem sokan mertek ennyit kiadni egy bizonytalan működésű, ismeretlen termékért. Az első tesztek során készült fotókon az eszközből kábelek lógtak ki a naplózáshoz, rendszeresen töltögetni kellett a benne lévő apró akkumulátort, szóval bár biztató volt, egy átlag autósnak nem erre van szüksége. Az egyik gyártó termékét a Nissanos körökben jól ismert Dala is kipróbálta, rengeteget tesztelte és a gyártóval együttműködve fejlesztették is az adaptert, leginkább annak szoftverét. Működik a kínai CCS-CHAdeMO adapter A Dala által felkarolt eszköz ma már egy európai webáruházban is megvásárolható, egy héten belüli szállítással, napi forint árfolyamtól és esetleges akcióktól függően változó, 400.000-430.000 forint közötti áron. Ez azonban nem az az összeg, amit szívesen kifizetne egy 2-3 millió forintot érő régi Nissan LEAF vagy C-Zero tulajdonosa. Némi keresgélés után az Aliexpressen egy olcsóbb, kb. 290.000 forintba kerülő adapterbe is belefutottam, erről azonban még a kereskedő oldalán sem voltak vélemények, nemhogy európai teszteket találtam volna, így nem mertem megrendelni, de érdeklődtem a Nissan közösség Facebook csoportban, hátha valaki ismer olyat, aki látta már közelről. Ezután kaptam egy tippet egy olvasónktól, aki egy ennél is olcsóbb terméket vásárolt meg tavasszal, és egyelőre pozitív tapasztalatokat szerzett vele. Az Orientrise CHAdeMO-CCS2 adaptere kb. 250.000 forintba kerül, Kínából szállítják, így a weboldal 7-12 munkanapos szállítást ígér. Fontos apróság, hogy szállítmányozási előírások miatt akku nélkül érkezik a termék, így külön kell hozzá megvásárolni egy 18650-es, a pozitív végén „dudorral” rendelkező cellát, ami nem egy komoly összeg, magyar webshopokban is hatalmas a kínálat, 2-3000 forintos áron, de kétségtelenül némi extra macera. Az adaptert október 15-én rendeltem meg, és október 31-én este egy halloween buli közepén hozta meg a Posta. Ekkorra már a 18650-es akkut is beszereztem, így alig vártam, hogy másnap két temetőlátogatás között végre kipróbálhassam. A termék egy korrekt kis táskában érkezik. Mellékeltek hozzá egy néhány oldalas útmutatót, egy USB-C-USB-A-aljzat kábelt egy pendrive-val, egy USB-C-USB-A kábelt, egy törlőkendőt, valamint egy csillagcsavarhúzót is (az én példányom picit fröccsöntés hibás volt). A csavarhúzó a 18650 akku beszereléséhez szükséges. A fedél lecsavarozása után feltáruló nyílás meglehetősen szűk, így egy ideig szerencsétlenkedtem, hogy az akkut úgy toljam be, hogy közben a fedélen lévő érintkezőre forrasztott vezeték is haladjon befelé, mert nem szerettem volna az akku után beerőltetni, nehogy megsérüljön. Az adapter külső megjelenése számomra kissé az átlagos „kínai minőség” sztereotípiát erősíti. Nincs vele gond alapvetően, de az elmúlt években a Model X-emhez használt CHAdeMO és CCS adaptereknél azért nem ezt a minőségérzetet szoktam meg. Az akku behelyezése után az adapter használatra kész. Amennyiben az akku le lenne merülve, az egyik USB kábellel feltölthetjük. Ha az adaptert rendszeresen használjuk, erre elvileg nem lesz szükségünk, az autó töltése közben az adapter akkuja is feltöltődik. A mellékelt pendrive kettő funkcióval bír. Ha kompatibilitási problémával találkoznánk, akkor a gyártó weboldaláról letöltött vagy a tőlük emailben kapott frissebb szoftvert a pendrive-ra felmásolva telepíthetjük az adapterre. Ezen kívül a töltés során naplókat is készít a berendezés, amit szintén a pendrive-ra menthetünk le, ha szükségünk lenne rá. Amellett, hogy magamfajta kockáknak érdekes lehet a napló fájlok olvasgatása, ennél gyakorlatiasabb indok, ha töltési problémával találkozunk és támogatást kérünk a gyártótól, akkor a hibakereséshez elkérhetik a naplófájlokat. Elsőre azt mondhatjuk, hogy ez még mindig nem hétköznapi felhasználónak való így, ugyanakkor érthető, hogy a kínai gyártó odahaza képtelen minden Európában telepített töltőoszloppal és európai utakon futó járművel alaposan tesztelni a terméket, így az adapter lelkesebb korai felhasználói egyben béta-tesztelőkké is válnak. A gyakorlati tapasztalatokhoz visszatérve, az első töltés sikeresen indult. Egy miskolci négyállásos 150 kW-os Mobiliti által üzemeltetett töltőállomás Alpitronic gyártmányú berendezésén próbáltam ki az eszközt, a saját 2016-os Nissan e-NV200 Evalia autónkkal, ami elméletileg az évjáratának megfelelő 24 kWh-s Leaffel azonos műszaki tartalommal rendelkezik. Az adaptert a rajta lévő apró nyomógombbal kell bekapcsolni, a piros LED villogásának üteme jelzi, hogy az eszköz üzemkész. Először az autó CHAdeMO aljzatához kell csatlakoztatni, majd a CCS csatlakozót kell bedugni az adapterbe. A töltés a fizikai ügyfélkulcs lecsippantását követően gyorsan elindult és a töltési teljesítmény pillanatok alatt felszökött az autó által fogadni képes maximumra, esetünkben 49 kW-ra. Az adapter maximum 100 kW-os töltésre, pontosabban 250 A áramerősségre alkalmas, szemben a hazai maximum 125 amperes CHAdeMO dugókkal szerelt töltőoszlopokkal, így az erre alkalmas típusok (pl. Kia Soul EV és 62 kWh-s Nissan LEAF) elvileg gyorsabban is tölthetnek CCS töltőoszlopokról, mint CHAdeMO-ról. Mivel rohanásban voltam, a töltést öt perc után leállítottam, eközben az autó 3 kWh energiát kapott és 18-ról 34%-ra töltődött. Elindulás után nem sokkal vettem észre a műszerfalon egy narancssárga felkiáltójelet, ami egy ki-bekapcsolás után eltűnt és nem befolyásolta az autó működését. LeafSpy Pro-val a hibakódokat kiolvasva láthatóvá vált néhány töltéssel kapcsolatos hibaüzenet, melyeket elküldtem a gyártónak. A támogatásról egyelőre csak jókat tudok mondani. Gyorsan válaszoltak és javasolták, hogy frissítsem a legújabbra az adapter szoftverét, valamint töröljem a hibakódokat az autóból a LeafSpy vonatkozó funkciójával és próbáljam újra a töltést. Amennyiben a hibakódok újra megjelennének, töltsem le a naplót és küldjem el nekik további vizsgálatra. Mivel egy vadiúj adapterről van szó, feltételeztem, hogy a legfrissebb szoftver van rajta, de utólag belegondolva csak a postán eltöltött az eszköz több mint két hetet, eközben módosulhat a szoftver is. A következő hetekben minél több töltőoszlopon és többféle autótípussal teszteljük majd a berendezést, és hamarosan beszámolunk a tapasztalatainkról. A tesztelt adaptert a szerző megvásárolta, a tesztelés nem a villanyautosok.hu és a gyártó együttműködéseként zajlik. Nem biztatunk senkit a termék megvásárlására, használatára. Tapasztalatainkat kizárólag segítő szándékkal osztjuk meg olvasóinkkal, nem vállalunk felelősséget a termék használata során esetlegesen bekövetkező meghibásodásokért. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!