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
auto
2024. 04. 19. péntek

Kalifornia a szegényebb réteg villanyautó vásárlását támogatja

elektromos autó

Kaliforniában vannak olyan telekocsi sávok a zsúfolt utakon, amit csak utasokkal használhatnak az autósok, ha valaki egyedül utazik az autóban, akkor nem autózhat a gyorsabban haladó sávban. A tisztább levegő érdekében az elektromos autók vásárlói már korábban is engedélyt kaptak a telekocsi sávok használatára akkor is, ha csak a járművezető ült az autóban, ehhez azonban meg kellett vásárolni egy új, drága elektromos autót, amire a kevésbé jól kereső rétegnek esélye sem volt.

2020 január elsejétől módosították a törvényt, hogy az is jogosult legyen a gyorsabb sáv használatára, aki használt elektromos autót vásárol és a jövedelme alacsonyabb a kaliforniai medián jövedelem 80%-ánál, azaz kevesebb mint évi 65 777 dollár. A törvénymódosítás a használt elektromos autók piacát is felpezsdítheti, ugyanis Kaliforniában egy idősebb Nissan Leaf már akár 10 000 dollár alatt is megkapható, ekkora beruházást pedig sokan kigazdálkodnak majd annak érdekében, hogy kevesebbet üljenek a dugókban.

Az új szabályozást természetesen sokan kritizálják, véleményük szerint a telekocsi sávok már jelenleg is túlságosan zsúfoltak, ami lassítja többek között a buszok haladását is. Azonban a villanyautós sávhasználati kedvezmény nem örökre szól, ehhez ugyanis egy matricát kell kiváltani. Korábban a hibrid autók is kaptak egy sárga matricát, ezek érvényessége azonban már 2011 júliusába lejárt. A legutóbb, 2018-tól kiadott piros matricák pedig 2022 január 1-én veszítik érvényüket, most pedig más színű matricát kapnak majd a használt villanyautóra váltó alacsonyabb jövedelemmel rendelkező környezettudatos autósok.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.