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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Elon Musk autókat adott át – meg fog dőlni az európai Tesla rekord

elektromos autó

Nagyon, nagyon óvatosan, de jelenleg arra tippelnénk, hogy megdöntötte a Tesla az eddigi eladási rekordjait az elmúlt negyedév során. Ebben mindenképpen közrejátszottak a szédületes holland eladások, de a fremonti gyár udvarán is kígyóztak a sorok szilveszter éjszaka – még Elon Musk és édesanyja is besegítettek az autók átadásában.

https://twitter.com/drewhallin/status/1212246639164788737

 

Megduplázták azt európai flottát

Az szinte borítékolható, hogy 32-35 ezer autóval új negyedéves európai rekord született a cég történetében. Pontos adatokat innen majd nagyjából jövő hét végén tudunk mondani, de összehasonlításképp: 2017-ben és 2018-ban az egész év alatt adtak el 28-29 ezer Teslát a kontinensen. Persze azok akkor még a jóval drágább és nagyobb Model S és X voltak, míg most az eladások 85%-át a Model 3 tette ki. A két nagyobb autó európai számai szinte pontosan a tavalyi felére estek vissza (~összesen 15 ezer körül lesz, 8 ezer S és 7 ezer X arányban), ami nem meglepő, tudva, hogy – a norvég adatok alapján – az S eladásainak 61 illetve az X-ek 53 százalékát a mindenkori legolcsóbb 60-as, illetve 75-ös modellek tették ki, melyek forgalmazása megszűnt, helyüket a Model 3 vette át.

Idén körülbelül 110 ezer kaliforniai villanyautó került Európa útjaira amivel egy év alatt megduplázták a 6 év alatt felépített kb. 103 ezres flottájukat a kontinensen.

A Tesla Motors Club adatai az egyes országok hivatalos regisztrációs adatbázisain alapulnak. A sárga mezők számai nem véglegesek illetve becslések, de a decemberi adatokat vehetjük 99%-osnak. Forrás: teslamotorsclub.com

Hollandiában csak decemberben 12440 autót adtak el, 2019 folyamán pedig 30 ezer Tesla talált gazdára, amivel az európai eladások több mint negyedét hozta az ország. Norvégia továbbra is az élmezőnyben van és a cég második legnagyobb európai piaca, míg a harmadik hely valószínűleg a briteké lesz – bár innen még várjuk a decemberi becslést, végleges számokat pedig csak április közepén adnak ki a szigetországban.

Fremontban a főnök is besegített

Elon Musk december 30-án még a SpaceX mérnökeivel dolgozott a Starship űrhajó orrkúpjának építésén, majd az év utolsó napján a egykori modell és legújabban író édesanyja, Maye Musk társaságában személyesen segédkezett az autók átadásában a fremonti gyárban.

A Tesla fennállása óta csak egy autógyárral rendelkezik – ez most fog majd változni az új kínai üzemmel, ahol a kiszállítások a napokban indulnak meg. Ez azonban még nem segített a 4. negyedéven, ezért továbbra a szokásos gyártási menetrend működött: a negyedév első felében Európának és Ázsiának gyártott a kaliforniai gyár – az utolsó hajók ezen úti célok felé november végén indultak. A gyártás valamikor november közepén kezdett átállni az észak amerikai piacra, majd az utolsó 1 hétben már csak Kaliforniának készültek autók.

Ezért aztán borítékolható volt a szokásos negyedév végi őrület a kiszállítások terén. Az utolsó napon már közvetlenül a gyárban lehetett átvenni az autókat és az amerikaiak most különösen motiváltak voltak, mert az év végével végleg kifutott a Tesla vásárlóinak az állami villanyautós támogatás.

A beszámolók szerint volt aki már reggel fél 9-től sorban állt, de még este 9 körül is várt az autójára, míg mások később érkeztek, de szintén 4-5 órát vártak. Olyanok is akadtak, akik csak éjfél után kapták meg az autójukat, így nekik már 2020-ra esett az átvétel időpontja – aztán, hogy valahogy be lehet-e ezt még számítaniuk 2019-re azt nem tudjuk.

https://twitter.com/vivvchy/status/1212124348099833862

A cég 10 dolláros ajándék étel kuponokkal, mozgóárusokkal és kültéri hősugárzókkal készült az eseményre, sőt, volt akinek személyesen Elon Musk adta át az autóját. A Tesla vezére és édesanyja nem voltak egyedül az alkalmi segédkezők között, mint a világ számos pontján már rendszeresen, a helyi Teslás klubok most is képviseltették magukat és tagjaik a leendő vásárlókkal beszélgettek, megválaszolták kérdéseiket az autókról, ezzel segítve az alkalmazottak munkáját.

A Tesla a 2019 4. negyedévi, illetve éves (előzetes) eladási számait valószínűleg már most péntek éjfélig, de legkésőbb hétfő estig nyilvánosságra hozza, amikor is kiderül, sikerült-e teljesíteniük az éves 360-ezres eladási célt. Ehhez negyedéves rekord, nagyjából 104 ezer autó kiszállítása volt szükséges.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.