Fontos új szabály lép életbe 2020. január 1-én

2016. elején a kormány módosította az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Kormány rendeletet (OTÉK), előírva a fizető parkolók, illetve a bizonyos eladótér felett a napi fogyasztási cikkeket árusító üzletek számára, hogy parkolóikba elektromos autó töltőket telepítsenek.

Az első határidő 2017. január 1. volt, ami a fizető parkolókat érintette. Sok bevásárlóközpont és pláza eleget tett az előírásoknak, de sajnos a fizető parkolók többségébe nem került töltő. A második fontos határidő 2019. január 1-én jött el, amikor is minden 1500 m²-nél nagyobb eladóterű, napi fogyasztási cikkeket árusító üzlet, illetve az 50 ezernél nagyobb lélekszámú településeken minden 300 m²-nél nagyobb eladóterű, napi fogyasztási cikkeket árusító üzlet (minden hipermarket, szupermarket és diszkont üzlet eladótere nagyobb 300 m²-nél) parkolójába minden megkezdett 100 parkolóhelyből 2-re elektromos autó töltőt kell telepíteni. A lakosságszám alapján az alábbi 19 város lett érintett, azonban eddig ezek egyikében sem érezte fontosnak a helyi építési hatóság, illetve a település jegyzője, hogy ellenőrizze a jogszabálynak való megfelelést. Ezt kihasználva a legtöbb parkolóban nem is készültek el az OTÉK által előírt töltőállomások, de olyanra is akad példa, ahol a korábban telepített töltőket egyszerűen kikapcsolták.

Sorszám Település Népesség
1 Budapest 1 752 286
2 Debrecen 201 432
3 Szeged 160 766
4 Miskolc 154 521
5 Pécs 142 873
6 Győr 132 038
7 Nyíregyháza 116 799
8 Kecskemét 110 687
9 Székesfehérvár 96 940
10 Szombathely 78 407
11 Szolnok 71 285
12 Érd 68 211
13 Tatabánya 65 845
14 Sopron 62 671
15 Kaposvár 61 441
16 Veszprém 59 738
17 Békéscsaba 58 996
18 Zalaegerszeg 57 403
19 Eger 52 898
EZT OLVASTAD MÁR?  Megnyitja töltőhálózatát a Tesla más autógyártók számára

forrás: Wikipedia

2020. január 1.

A következő dátum 2020. január 1., ameddig az alábbi 37 városban válik kötelezővé minden 300 m²-nél nagyobb eladóterű, napi fogyasztási cikkeket árusító üzlet parkolójában a töltőtelepítés. Ez becslésünk szerint legalább 150-200 üzletet érint országszerte. Ha ezeknél az üzleteknél megvalósulnának a töltők, akkor nagyon sok olyan autós számára is elérhetővé válna az elektromos hajtásra való átállás, akik nem rendelkeznek saját kocsibeállóval az otthoni töltés infrastruktúrájának kiépítéséhez. Őket egy kedvező fizetési konstrukcióval nem csak ügyféllé, de hálás vevővé is konvertálhatnák ezek az üzletek.

Sorszám Település Népesség
20 Nagykanizsa 46 649
21 Dunaújváros 44 200
22 Dunakeszi 43 604
23 Hódmezővásárhely 43 311
24 Szigetszentmiklós 39 310
25 Cegléd 35 545
26 Baja 34 495
27 Mosonmagyaróvár 33 954
28 Salgótarján 33 579
29 Vác 32 828
30 Ózd 32 214
31 Gödöllő 32 099
32 Szekszárd 31 795
33 Pápa 30 492
34 Hajdúböszörmény 30 267
35 Gyula 29 308
36 Kiskunfélegyháza 29 306
37 Gyöngyös 29 176
38 Budaörs 28 899
39 Esztergom 28 144
40 Ajka 27 736
41 Jászberény 27 439
42 Orosháza 27 236
43 Kiskunhalas 27 017
44 Szentes 26 887
45 Szentendre 26 745
46 Kazincbarcika 25 981
47 Siófok 25 708
48 Hajdúszoboszló 24 009
49 Gyál 23 893
50 Nagykőrös 23 517
51 Tata 23 441
52 Komló 22 635
53 Dunaharaszti 22 558
54 Makó 22 390
55 Vecsés 21 161
56 Hatvan 20 228
EZT OLVASTAD MÁR?  Reális ára is lehet a villanyautó töltésnek

Bár egyes láncok (pl. Penny Market, Aldi) már elkezdték a töltők telepítését több üzlethálózat esetén sajnos nyoma sincs annak, hogy 2020. január 1-től meg akarnának felelni a 3 éve ismert előírásnak. Ha a legnépesebb 56 település valamelyikén élsz, akkor egy hozzászólásban írd meg, hogy nálatok hogy állnak a szuper- és hipermarketek, illetve a diszkont láncok a töltőtelepítéssel.

Elektromos autót használsz?

Antalóczy Tibor

A Villanyatosok.hu főszerkesztője, illetve a Villanyautósok Közösségének egyik alapító tagja, e-mobilitás szakértő. 2014 óta aktív elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.