Visszapillantó: 2019. villanyautós szemmel

Rengeteg reménnyel, bizakodással és várakozással kezdtük a 2019-es évet, így december 31-én itt az ideje, hogy készítsünk egy kis összegzést a mögöttünk álló 12 hónapról. Sok olyan esemény történt, ami nem csak idén volt fontos, de a következő néhány évre meghatározta az elektromobilitás alakulását Magyarországon.

A zöld rendszámos autók számának 2018-as duplázódása után joggal számíthattunk arra, hogy ez idén is hasonlóan fog alakulni. A decemberi adatok még nem állnak rendelkezésünkre, de a duplázásra nagyon kevés az esély. Ennek ellenére nem lehet okunk a panaszra. A 2018-as 5023 pár új rendszám után idén már az első 11 hónapban 6513 autóra került ilyen azonosító tábla. A teljes évre szinte biztos, hogy meglesz az 7000-7100 pár, így ma a becsléseink szerint 16.800-nál járhat a zöld rendszámos autók száma. A két évvel ezelőtti 4800-hoz képest ez egy igen látványos fejlődés. A november végi adatok szerint 7115 autó volt tisztán elektromos (mára ez kb. 7400-7450 körül lehet), míg a 8957 plugin hibrid, egy pedig egyéb nulla kibocsátású jármű (valószínűleg adminisztrációs hiba miatt került ebbe a kategóriába).

A fizetős töltés éve

A magyar villanyautósok éveken keresztül egy nagyon torz, furcsa világban élhettek, mivel a nyilvános töltőpontok többségénél nem hogy fizetni, de még azonosítaniuk sem kellett magukat. Elég volt bedugni a kábelt, megnyomni a gombot, és már ment is a töltés. Sokan erre a modellre építették fel a mindennapi közlekedésüket, mindent megtéve azért, hogy a közlekedés költségeit a lehető legminimálisabb szintre szorítsák. 2019-ben sem lett természetesen minden töltő fizetős, de egyre több helyen szüntették meg a szolgáltatók az ingyenességet. A folyamat még 2018-ban indult, de akkor kezdett igazán sok autóst elérni, amikor tavasszal a Nemzeti Közművek (NKM) Mobiliti szolgáltatásának villámtöltőin, augusztus 1-től pedig az ELMŰ AC töltőin is elkezdtek számlázni a töltésért. A stratégiailag jó helyre, az autópályák és főutak közelébe telepített Mobiliti villámtöltőknek 2019 végéig még nincs alternatívája, így aki hosszú útra indul, az jobban teszi, ha rendelkezik náluk regisztrációval, és számol a töltési szolgáltatás percenként 50 forintos díjával. Ugyanez a helyzet akkor, ha valaki Budapest belvárosában szeretne tölteni, amíg parkol, hiszen az ELMŰ oszlopok ingyenes alternatívái többnyire foglaltak. Ha a hazajutáshoz nélkülözhetetlen a töltés, akkor megéri kifizetni a kWh-nkénti 99 forintos árat. A Mobiliti villámtöltőit egy Kia e-Niro segítségével egy országjárás keretében végig is próbáltuk, egy nap alatt több mint 1400 km-t megtéve.

Mobiliti töltősziget Debrecenben.

Az e-Mobi egy év késéssel ugyan, de 2019 májusára befejezte a vállalt 320 töltő telepítését, amivel a legnagyobb töltőhálózat üzemeltető és elektromobilitás szolgáltató lett az országban. A töltők többsége váltakozó áramú, és városközpontokba került, így elsősorban célállomás töltőnek tekintendő, de végül egy kisebb adag 50 kW-os töltő is került egészen jó helyekre, így az országon belüli közlekedést is segítik. A szolgáltatás még a mai napig ingyenesen elérhető, de ennek valószínűleg néhány hónapon belül vége lesz, mivel az e-Mobi Kft-t egy hónapja felvásárolta a Mobiliti szolgáltatást nyújtó NKM Mobilitás Kft., az e-Mobi töltőket pedig 2020 első hónapjaiban beintegrálják a Mobiliti hálózatába. A két cég hálózat összeolvasztásával a Mobiliti fogja üzemeltetni a magyarországi töltők felét, ami nem csak óriási lehetőség, de komoly felelősség is.

E-mobi töltő Csornán.

Ultragyors töltők hálózata

De nem csak a magyarországi szolgáltatók voltak aktívak, hanem a két legnagyobb európai üzemeltető is telepített töltőket Magyarországon. Az Ionity hálózat első magyarországi töltője májusban készült el az M1-es mentén Bábolnánál, és egyben ez volt az első 350 kW-os töltősziget is Kelet-Európában. Júliusban az M7-es mentén a Váli-völgyi pihenőben készült el egy újabb négyállásos töltőpont, majd az M7-esen való közlekedést egy Balatonkeresztúrnál decemberben befejezett beruházás tette teljessé.

Ioinity töltősziget az M7 autópálya Keresztúri pihenőjében (Balatonkeresztúr) a déli oldalon

A Tesla a már meglévő győri és sormási Superchargerek mellé az év végére Törökbálintra, Fótra, Miskolcra, Debrecenbe és Szegedre telepített 120 kW maximális teljesítményű töltőket a saját vásárlói számára. Az eddigi 8 töltőoszlop mellé a Tesla tulajdonosok ezzel a bővítéssel további 18-at kaptak, így a főbb közlekedési útvonalak többsége mentén kényelmesen átjárhatóvá vált az ország. Bár ezeken a töltőkön csak Teslákat lehet tölteni, a nagy teljesítményű (és sok Tesla tulajnak ingyenes) Superchargerek mellett a Teslákat nem éri meg ezeken a környékeken kis teljesítményű, 50 kW-os DC töltőkön tölteni, így azokat mostantól ritkábban fogják Teslával foglalni.

Az első 8 állásos Tesla Supercharger Fóton 2019. október 28-án, a megnyitó napján.

OTÉK

Közel négy évvel ezelőtt 2016 februárjában az OTÉK rendelet módosítása bizonyos üzletméret és településméret esetén a napi fogyasztási cikkeket árusító üzletek, illetve településmérettől függetlenül a fizetőparkolók számára előírta az elektromos autó töltő telepítését, illetve új létesítés esetén az előkészítést. A parkolóknak 2017-től kellene megfelelniük, az üzletek 2019. január 1-től kellene töltővel rendelkezzenek. Ez a rendelet országos szinten sok száz helyen írja elő a töltő üzemeltetést, ennek ellenére határidőig alig néhány tucat üzlet felel meg a jogszabályoknak. Az előírásokat a települések jegyzőinek, illetve az építési hatóságoknak kellene betartatniuk, de ezek a hivatalok úgy tesznek, mintha a jogszabályi kötelezettség nem is létezne. Egyedül a Penny Market kezdett komolyabb töltőtelepítésbe, így a kötelezettség hatályba lépésekor már 17 helyszínen rendelkezett töltőkkel. A folyamat szerencsére nem állt meg 2019-ben sem, így idén további 21 helyszínen készültek el a villanyautó töltők. Idén az Aldi és az E.ON jelentett be együttműködési megállapodást, aminek keretében 123 Aldi helyszínen telepít az áramszolgáltató többnyire AC, kisebb számban DC töltőket. Ebből december elejéig 21 helyszínen 34 oszlop telepítése valósult meg.

Az Aldi és az E.ON első közös töltőszigete Nyíregyházán a három Aldi üzlet egyikének parkolójában.

Vártuk ugyan más üzemeltetőktől is, hogy elkezdik egy országos hálózat kiépítését, de úgy tűnik ezekre tovább kell várni.

Az OTÉK rendelet holnaptól (2020. január 1-től) már a 20 és 50 ezer lakos közötti településeken üzemelő, legalább 300 m²-es üzletek parkolóiba is előírja a töltő telepítését. Ez az eddigi 19 település mellett további 37 település napi fogyasztási cikkeket árusító üzleteit érinti.

A töltőhálózat az OTÉK kötelezettség szabotálása ellenére is duplájára nőtt 2019-ben, így ma már több mint 800 nyilvános helyen lehet elektromos autót tölteni Magyarországon.

Önkormányzati töltők

A Nemzetgazdasági Minisztérium még 2016-ban írt ki az önkormányzatok számára egy töltőtelepítési pályázatot, ami az eredeti kiírás szerint már rég le kellett volna fusson, ennek ellenére még 2019 végén is több helyen adtak át ilyen töltőket. A három DC töltőt telepítő Hódmezővásárhelyet leszámítva minden város AC töltőkre pályázott, így ma már több tucat város központjában lehet elektromos autót tölteni ilyen támogatott töltőkön. A pályázati támogatás feltétele volt a zöld rendszámos autók számára az ingyenes parkolás biztosítása, így ma már rengeteg nagyvárosban nem kell fizetni az elektromos autók után a parkolásért, de a töltési szolgáltatásért természetesen lehet pénzt kérni. Ezt több szolgáltató természetesen már meg is teszi a töltőin.

Önkormányzati töltő Kazincbarcikán

Jogi szabályozás

Jó hír az állami szabályozás szükségességében hívőknek, hogy júliusban a parlament megszavazta a közúti közlekedésről szóló törvény módosítását, amibe így bekerült az elektromobilitás is, majd ehhez a jogszabályhoz készült októberben egy kormányrendelet, ami a részletszabályokat rögzíti. A jogszabály sajnos ellehetetlenített minden olyan nyilvános DC töltőt, amin nincs CCS csatlakozó, így az év utolsó két hónapjában sorra kitiltották az autósokat a Nissan kereskedések villámtöltőiről, de tulajdonképpen ellehetetlenül a szabályszerű működése több egyéb helyen üzemelő CHAdeMO töltőnek is. A jogalkotó célja ezzel az volt, hogy egy-egy szolgáltató ne zárhasson ki a szolgáltatásból egyetlen autót se, tehát a Nissan kereskedéseknek a német és koreai autógyártók vásárlói számára is kellene töltést biztosítaniuk. A jogszabály furcsasága, hogy ez csak egy irányba igaz, mert azt a jogalkotó nem tartotta problémának, hogy az Ionity töltőkön nincs a magyarországi autóállomány feléhez szükséges CHAdeMO csatlakozó. Úgy tűnik, hogy az nem gond, ha a német autógyártók szövetsége kizárja a szolgáltatásból a Nissan Leafeket, Peugeot iOnokat, Peugeot Partnereket, Citroën C-Zerokat és Mitsubishi Outlandereket.

A Nissan Hiezl kereskedés töltője Baján még másfél éve a telepítés idején. Azóta a jogszabályi változás miatt már nem használható. (Fotó: Hudák Bálint József)

A Tesla Magyarországon

Az elektromobilitást keretek közé szorító jogszabálynál is többen várták a Tesla Magyarországra érkezését, ami 2019-ben sem történt meg. A Supercharger hálózat bővítése ugyan egy komoly lépés, de továbbra sem értékesít hivatalosan Magyarországra a Tesla, így nem lehet igénybe venni a 20 millió forint alatti értékű autókra járó állami támogatást. Reméljük, hogy a hálózatbővítést hamarosan magyarországi üzlet (átadópont) és szerviz megnyitása is követi majd.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Antalóczy Tibor

A Villanyatosok.hu főszerkesztője, illetve a Villanyautósok Közösségének egyik alapító tagja, e-mobilitás szakértő. 2014 óta aktív elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.