Az Audi tisztán elektromos meghajtású autóinak palettáját Európában hamarosan három különböző padlólemez, és három különböző karakter jellemzi majd. Az első villanyautót, az e-tron SUV-t 2019-ben dobta piacra a négykarikás márka, és ez az úttörő modell értékes tapasztalattal szolgált arról, hogy mennyire nem könnyű hagyományos autógyártóként versenyképes terméket kínálni az elektromos szabadidő-autók szegmensében.
A kulcs a jármű műszaki alapja, ami az e-tronnál még a belsőégésű motoros autók alá tervezett MLB platform egy átalakított változata volt, a nemrég bemutatott e-tron GT sportautónál azonban már egy teljesen villanyos padlólemezt, a Porschével közösen fejlesztett J1-et használták. A sokak által a leggyönyörűbb Audiként emlegetett GT nem is próbál meg mindenki autója lenni, inkább az egzotikus dizájn, és a sportos teljesítmény szerelmeseit szólítja meg.
Ennek gyökeres ellentéte a ma leleplezett Q4 e-tron, amelyet a tömegeknek szán az Audi, és inkább szerényebb technológiákat vett magához azért, hogy egy megfizethető tagja legyen a kompakt szegmens villanyautóinak. Ezért is épült a Volkswagen Csoport MEB padlólemezére, és gyártják együtt a VW ID. sorozatának modelljeivel, és majd a Cupra Bornnal is a zwickaui létesítményben.
A teljesen elektromos padlólemezek óriási előnye, hogy a villanyautók kompakt hajtásláncához vannak tervezve, azaz maximális helykihasználást tesznek lehetővé az autó arányainak meghatározása során. A Q4 e-tron esetében ez azt jelenti, hogy míg a 4588 milliméteres hossz, az 1865 mm-es szélesség, és az 1632 mm-es magasság a kis méretű SUV-k családjába sorolja, a 2,76 méteres tengelytáv a közepes méretű sportterepjárókra jellemző csomagteret, és a nagyobb SUV-kban élvezhető utastér-méreteket szabadít fel. A csomagtartóban 520 liter áll rendelkezésre, amely egészen 1490 literig bővíthető, ha nem foglalja el senki a hátsó üléseket. Ezen kívül további 24,8 liternyi helyre lehet pakolni az utastér tárolóiban.
A Q4 e-tron légellenállási együtthatója 0,28, de csakúgy, mint az e-tronból, ebből is készül egy áramvonalasabb Sportback kialakítás, aminél 0,26-ig sikerült lefaragni ebből az értékből. Ez nem csupán a dinamikusabb látvány miatt fontos, hanem az elérhető hatótávolságot is képes akár 8-10 kilométerrel megdobni. A Sportback esetében a csomagtér mérete 535/1460 liter.
A villanyautó jellegzetessége a négyféle mintában beállítható nappali menetfény, amit az Audi digitális szemnek hív. Ezt a LED mátrix fényszórók teszik lehetővé, amelyeket extraként kínál a gyártó az alapfelszereltségben foglalt sima LED fényszórók helyett. Az autóba szerelt technológiák kapcsán a premieren elhangzott, hogy számos, más modellben megtalálható megoldás, például a digitális tükör, nem került fel a felszereltségi listára, hiszen a beszerelése túl költséges lenne egy megfizethetőnek szánt kisautóhoz képest.
Ennek ellenére a 1764×824 pixel felbontású 11,6 colos érintőkijelző, ami a standard 10,1 hüvelyk átmérőjű képernyő helyett lesz választható az év végétől, a legnagyobb központi kijelző, ami Audiban eddig helyet kapott. A szélvédőre vetített információkról sem kell lemondaniuk azoknak, akiknek ez segítséget jelent a vezetés során, opcionálisan rendelhető lesz a Head-Up Display funkció.
A bemutatón a németek részletesen kitértek az elektromobilitás fenntarthatósági kérdéseire, és elmondták, hogy a Q4 e-tron még az európai átlagos energiamixet használva is alacsonyabb globális felmelegedési potenciállal rendelkezik (ezzel a mérőszámmal fejezik ki az életciklus során kibocsátott üvegház-hatású gázok mennyiségét szén-dioxid egyenértékben), mint a hasonló méretű Q3 35 TDI. Teljesen megújuló forrásból termelt árammal töltve viszont akár a fele is lehet az érték kb. 200.000 km megtétele után.
A villanyautót karbonsemleges módon gyártják Németországban, ami alatt az Audi azt érti, hogy a tiszta energia révén a lehető legkisebb szén-dioxid-kibocsátásra törekednek, és amely emissziót nem lehet elkerülni, azt klímavédelmi projektekkel ellensúlyozzák. A megújuló forrásból származó energia használata a beszállítókra, tehát az akkumulátor gyártására is vonatkozik).
A fenntarthatóság kapcsán egyébként az is kiderült, hogy az új Audi összesen 27 komponense (például a padló borítása, és a padlószőnyeg) tartalmaz újrahasznosított anyagot. Az üléskárpitok közül is kérhetünk olyan, ami nagy arányban tartalmaz újrahasznosított poliésztert, ebben az esetben nagyjából 26 darab másfél literes PET palackok használnak fel egy üléshuzathoz.
A hajtáslánc műszaki paraméterei nagyrészt ismerős számokat mutatnak, hiszen a MEB padlólemez határozza meg, mi pakolható be az autóba. A Q4 e-tron és e-tron Sportback két akkumulátorral, és három teljesítményszinttel kerül a kereskedésekbe.
A Q4 35 e-tron egy 125 kW-os villanymotorral és egy bruttó 55, nettó 52 kWh kapacitású, folyadékhűtéses akkucsomaggal mozog, ez lesz a család legalacsonyabb árú típusa. A Q4 40 e-tron a hatótáv-király szerepet tölti be, hiszen bruttó 82, nettó 77 kWh-s akkujából akár 528 kilométeres hatótávot is kipréselhet a WLTP szerint. A legerősebb jelző pedig a Q4 50 e-tron quattrót illeti, itt ugyanis már egy duplamotoros kialakítás dolgozik 220 kW összteljesítménnyel. A kisebbik akkumulátor AC-n 7,2 kW-ra, DC-n 100 kW-ra képes, míg a nagyobbik 11 kW-tal, illetve 125 kW-tal tölthető. Ideális körülmények között a Q4 40 e-tron 10 perc alatt körülbelül 130 kilométerre elég energiát képes felvenni.
A két egymotoros kialakításban a villanymotor a hátsó kerekeket hajtja, míg a kétmotoros quattro változatban mindkét tengely egy-egy motort vett magához, ám a hatékonyság érdekében az első csak akkor kapcsol be, amikor a magasabb teljesítmény, vagy a jobb tapadás miatt szükség van rá.
A hátsókerekes Q4 e-tronok fordulóköre mindössze 10,2 méter, ami a városi manőverezést szolgálja, a közel 18 centis hasmagasság viszont a nem túl durva terepen való vezetést segíti. Aki sportos környezetben szeretné használni az autót, az élhet az opcionális sportfelfüggesztés nyújtotta lehetőséggel, ami 15 milliméterrel süllyeszti le az autót (ez a funkció standard az S line felszereltségi csomaggal).
Felárért cserébe vonóhorog is lesz az autó hátulján, ami a 35-ös és 40-es Q4-eseknél 1000 kg vontatására jó, az 50 quattrónál pedig 1200 kilóval birkózik meg. Szintén feláras tartozék a hőszivattyú, ami az aksi hulladékhőjét hasznosítja az utastér melegítéséhez, csökkentve ezzel a klíma energiaigényét.
A Q4 e-tron európai forgalmazása júniusban indul, a Sportback változatok a nyár végén érkeznek. A különleges példányra vágyók számára megjelenik két Edition One típus egyedi fényezéssel és stíluselemekkel.
És hogy mennyire megfizethető a VW-alapú Audi? A Q4 35 e-tron idehaza bruttó 16.550.000 forintról indul, a 40-es típusért 19.100.000 forintot, az 50-esért pedig 21.420.000 forintot kell majd fizetni. Érdekes módon a Porsche Hungária említ egy később érkező Q4 45 e-tron típust is 195 kW teljesítménnyel, ami 20.400.000 forintnál kezdődik. A Sportback változatok árairól egyelőre nem érkezett hír, de a sajtóanyagból kiderül, hogy Németországban körülbelül 2000 euróval kerülnek többe az alapváltozataiknál. Az Edition One darabokért 6195 eurót kér pluszba az Audi.
Összehasonlításképpen az Audi e-tron SUV alapára idehaza 26.149.300 forint, a Sportback formáért pedig minimum 27.103.070 forintot kell kifizetni. Az e-tron GT induló ára nem kevesebb, mint 38.449.250 forint.