HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Csak a Tesla Supercharger hálózat kínál prémium élményt

Ahogy arról mi is beszámoltunk, a Volkswagen vezérigazgatója, Herbert Diess bírálta az Ionity hálózatot, amiért csak a második töltőállomáson tudott várakozás nélkül tölteni, ráadásul még mosdó és kávézó sem állt rendelkezésére. Mit szólna Diess, ha nem Németországban vagy Olaszországban, hanem a villanyautózás Mekkájában, Norvégiában kellene a nyaraló szezonban hosszabb útra indulnia egy elektromos autóval? Kénytelen lenne Teslát választani ID.3 helyett, hogy „prémium töltési élményben” lehessen része.

Az ismert villanyautós vlogger, Bjørn Nyland, a norvég szabadságolási időszak végén tett egy bő 500 kilométeres körutat, hogy megnézze mi a helyzet az elektromos autó töltőállomásokon. Bjørn sokkal rosszabb helyzetet tapasztalt, mint Diess. Az egyik norvég Ionity töltőállomásnál, ahol 4 db 350 kW teljesítményre képes töltőoszlop áll rendelkezésre, 7-8 autó várakozott szépen sorban állva, miközben 4 autó töltődött. A hosszú sor ellenére az egyik várakozó mindössze fél órás sorakozási időről számolt be, amely meglepően rövid az autók számát figyelembe véve. Ezek szerint az autósok tekintettel vannak egymásra és csak egy rövid rátöltésre veszik igénybe a töltőket, majd amint lehet átadják a töltőt a következő autósnak. Ahol 6 db Ionity töltőoszlopot telepítettek, ott már csak 2-3 autó várakozott a töltésre.

Bjørn videójának zenés részeit sem érdemes átugrani, ha szeretnénk szép tájakat vagy az út közepén ácsorgó tehenet látni

A Bjørn által útba ejtett Supercharger helyszíneken lényegesen jobb volt a helyzet, igaz ezeknél nem 4-6, inkább 20 autó egyidejű töltésére van lehetőség. A 20 elérhető töltőoszlopból 2-3 még a leginkább zsúfolt helyszíneken is rendelkezésre állt. Ugyanakkor a Tesla töltőállomásainál ilyen mértékű kihasználtság mellett a töltési teljesítmény lecsökken, ugyanis a V2 SuC oszlopok páronként, a V3 oszlopok esetén pedig több oszlop esetén is megoszlik a teljesítmény.

A teljesítmény megosztást egyébként nem csak a Tesla alkalmazza, ennek ellenére az egyéb szolgáltatók töltőállomásain is az Ionity állomásokhoz hasonlóan sorakozás volt a töltésért. Bjørn bemutatott a fenti videójában olyan 150, illetve 200 kW maximális teljesítményre alkalmas töltőket, melyek kétfelé osztják a rendelkezésre álló teljesítményt, ha egyszerre két autó csatlakozik a töltőoszlophoz, ami nem is probléma, tekintve, hogy még a norvég villanyautó állományban is jelentős azoknak az autóknak a száma, amelyek 50 kW-nál kisebb maximális teljesítményt képesek felvenni.

Elon Musk nemrégiben megerősítette, hogy a Tesla megnyitja a „külsősök” felé is a Supercharger töltőállomásokat. Vajon képes lesz a bővítés lépést tartani a villanyautók számának növekedésével? A Supercharger V3 töltőoszlopok teljesítmény megosztásával az oszlopok számának növelésével a rendelkezésre álló maximális elektromos teljesítményt több részre osztva mindenkinek jut majd töltés? Esetleg a megnyitást követően a norvég Teslásokat sem várja majd 2-3 szabad töltőoszlop és ugyanúgy sorakozásra kényszerülnek majd, mint jelenleg az Ionity előtt ácsorgók?

Címlapkép: Bjørn Nyland / Youtube

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.