PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== FRISSÍTÉS: cikkünket frissítettük a márciusi német adatokkal. Az elmúlt két évben jelentősen megugrottak az alternatív meghajtású autók eladásai Európában, és azon belül is gyorsan nő a tisztán elektromosok részesedése. Bár elsőre azt hihetnénk, az autóipari eladásainak visszaesése miatt csak arról van szó, hogy egy kisebb tortából hasítanak ki nagyobb szeletet a villanyautók, a valóság az, hogy az eladási darabszámok is szépen emelkednek. Ugyan összesített európai számaink még nincsenek, a három legnagyobb piac adatai már megvannak az év első három hónapjára, így van értelme megnézni, hogyan indult 2022. Nem torpant meg a növekedés A félvezető hiány még mindig nem teljesen oldódott meg 2022 elején, és erre csak rárakódtak az ukrán háború hatásai, valamint a COVID újabb hullámai. Ennek ellenére a tisztán elektromos autó részesedésének növekedése töretlen az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban is. A különböző meghajtási formák arányainak változásában évek óta megfigyelhető folyamat a dízelek gyors visszaszorulása. Ahhoz képest hogy a 2010-es évek elején még 50% feletti eredményeket értek el az európai eladásokban, ma már csak az autók ötödét, vagy még kisebb hányadát rendelik dízelmotorral. A franciáknál és a németeknél az arány szinte egyforma, 57%, illetve 56% a benzinesek és a dízelesek együttes aránya a piacon, a britek azonban jobban beletapostak és már csak az eladások fele történik hagyományos hajtáslánccal. Ezen belül is az olajos modellek gyakorlatilag teljesen kiszorultak a piacról, eladásaik a tavalyi szám felére zsugorodtak és mindössze már csak a piac 6%-át teszik ki. Az érem másik oldala természetesen az elektromos hajtás térnyerése. A hagyományos, nem tölthető hibridek még mindig vezetnek ezen a kategórián belül, sőt, Németországban 20%-kal nőtt az arányuk. Franciaországban ennél szerényebb mértékben, 3,6%-kal növekedtek az eladások, a briteknél viszont egészen figyelemreméltó, 52%-os volt a változás pozitív irányba. A tölthető hibrid elvileg egy híd lenne a villanyautó felé, de egyelőre még szerény 7-11% közötti részesedést látunk csak belőlük, ráadásul mintha elfogyna a lendület. Az Egyesült Királyságban még 12%-kal növekedni tudtak az értékesítési számok, a franciáknál viszont 6%-kal, míg németeknél 15%-kal kevesebb fogyott belőlük, mint tavaly. A probléma valószínűleg ott lehet, hogy árban nagyon nagy az ugrás a sima hibridről a konnektorosra, ráadásul utóbbiak ára lassan összeér a teljesen elektromos autókéval. Ahogy már arra a bevezetőben is utaltunk, a tisztán elektromos modellek értékesítési számai is figyelemreméltóan növekszenek. Németországban 29%-kal, a franciáknál 43%-kal, az Egyesült Királyságban pedig 102%-kal növekedtek az eladások - azaz a briteknél dupláztak a tavalyi év azonos időszakához képest. A kedvencek Sajnos az összeurópai toplistákra mindig elég sokat kell várni, de ha más nem, az év közepén majd rápillantunk az állásra. Addig is van pár részadatunk erről a három piacról. Kezdeném a némettel, mert ott még várjuk a márciusi típusra lebontott számokat, de február végéig az első három a Tesla Model 3, a Fiat 500e és a Tesla Model Y voltak az elektromosok eladási listáján. Ha megjönnek a végső adatok, frissítjük a cikket. FRISSÍTÉS: megérkeztek a német adatok. Franciaországból az első négy helyezettet tudjuk, itt viszont már a teljes első negyedévre megvannak az adatok. A sorrend: Végül a britek maradtak, ahol sajnos nincs külön villanyautós lista, de a teljes piac Top 10-es összesítésén van két teljesen elektromos modell, és több olyan típus, aminek van villanyos változata is. A fentiekből az azért jól kirajzolódik, hogy mind a három piacon a Tesla van az élen, ami nem csoda, hiszen most már tudjuk, hogy a vállalat 59 ezer darabos negyedéves eladási adata rekord a kontinensünkön. Ez ráadásul több, mint a tavaly év végi 54 ezres csúcs volt. Itt a toplista: tavaly minden ötödik újautó konnektoros volt Európában 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!