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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Most akkor késik a Cybertruck?

elektromos autó

Az elmúlt héten egy „exkluzív” megjelöléssel publikált hír látott napvilágot a Reuters hírportálján, azonban a cikket elolvasva nem igazán találtunk semmi újdonságot benne.

A hír viszont arra elég volt, hogy néhány oldal a Cybertruck újabb késéséről írjon, ezért mégis foglalkozunk vele.

Ha Európában késik, akkor nem emiatt

A Tesla 2019 november végén mutatta be a Cybertruck prototípusát, és akkor két évvel későbbre ígérték a sorozatgyártás megkezdését. Ahogy azonban a Roadster és a Semi, úgy a pickup is késett az akkugyártás felfutásának nehézségei és a koronavírus, illetve az azt követő ellátási lánc problémák miatt. A cég álláspontja az volt, hogy amíg egyes kulcsfontosságú alkatrészek, akkucellák, félvezetők, gyártása szűkös keresztmetszet, addig minden új típus indítása csak a meglévő modellektől venné el az alkatrészeket. Ezzel duplán lőné lábon magát a cég, hiszen egy új modell gyártása az elején lassan, a kis darabszám miatt pedig nagy fajlagos költségekkel halad, ezzel egy időben viszont a nagy haszonnal gyártott meglévő modellnél pedig elveszítene némi gyártási volument és hasznot.

9000 tonnás gépszörny érkezik a Teslához

Most viszont úgy néz ki, lassan oldódnak ezek a problémák, így egy hónapon belül megkezdődik a Semi kiszállítása, a frissen felépült austini gyárban van már hely a Cybertrucknak is, az olasz Idra már szállítja a szükséges gépsorok egy részét, a Tesla pedig az új 4680-as cellák gyártását az elmúlt negyedévben megháromszorozta.

A legfrissebb, hivatalos kommunikáció a cég részéről kevesebb mint három hete, a harmadik negyedéves pénzügyi jelentés kapcsán hangzott el. Ekkor azt mondták, továbbra is azt tervezik, hogy 2023 közepén kezdődhet meg a Cybertruck gyártása.

Ahogy azt korábban, más típusoknál, illetve más gyártóknál is láttuk, a gyártás kezdetétől az igazi tömegtermelésig több hónap, akár egy év is eltelhet. A Ford például, amely a COVID előtt közel évi 1 millió F sorozatú pickupot gyártott, tehát rendkívül nagy tapasztalattal és gyártási gyakorlattal rendelkezik a jármű kapcsán, idén április 26-án kezdte meg az F-150 Lightning elektromos autó gyártását, de a termelés első öt hónapjában mindössze 8760 darabot szállított ki a több, mint 200.000 darabos előrendeléssel rendelkező típusból.

A Reuters most arról számol be exkluzív hírében, hogy a típus gyártása majd folyamatosan fog felfutni 2023 második féléve során, és 2024 elejére várható, hogy számottevő eladásokat produkál majd a cég belőle. De ebben semmi igazán meglepő, vagy új nincs.

A Reuters a Guidehouse Insights elemzőcégre hivatkozva azt is írja, hogy az autó a 4680-as cellákat fogja használni, és ha ezek gyártásának felpörgetése késik, akkor ismét csúszhat a Cybertruck gyártása. A Tesla a legutóbbi negyedéves konferencián ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy jelenleg nem gondolják, hogy az új akkumulátorok elérhetősége korlátozná az autóik gyártási volumenét. A cég tervei szerint az idei negyedik negyedévben elérik, hogy az új cellákkal heti 1000 autó készülhessen.

A Guidehouse Insights volt egyébként az az elemző cég, amely 2021-ben az Argo AI-t találta az egyik legjobban teljesítő önvezetés-fejlesztő vállalatnak, a Teslát pedig utolsó helyre minősítette. Az Argo AI nemrég szüntette be tevékenységét, tulajdonosai, a Ford és a Volkswagen ugyanis 4,6 milliárd dollár veszteség leírása után megszüntették a vállalkozást.

Milliárdokat égetett el a Ford és a VW, de ebből nem lesz önvezetés

Az egyébként egyelőre még mindig nem biztos, hogy az eredeti specifikációkkal Európában forgalomba kerülhet a Cybertruck. Musk korábban már beszélt róla, hogy elképzelhető, hogy lesz egy kisebb, EU kompatibilis változat is majd az autóból, de erről konkrétumokat, vagy gyártási dátumokat nem tudni. Amig nem kezdődik meg a jármű forgalmazása, nem tudjuk meg a végleges specifikációkat és törésteszt (gyalogosvédelmi) eredményeket, addig azonban az eredeti változat EU konformitása kapcsán csak találgatni lehet.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.