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 Február elején a svéd Legfelsőbb Bíróság előzetes döntéshozatalt kért az Európai Unió bíróságától egy, az elektromos járművek töltésével kapcsolatos elszámolási probléma ügyében. Ahogyan az a bíróság honlapjára is kikerült a döntésre váró helyzet a következő: terméknek minősül-e a villanyautók töltőállomáson történő töltése során vételezett áram, és ha igen, akkor ezt az üzletet hogyan lehet, milyen mértékű általános forgalmi adóval terhelni. A Legfelsőbb Közigazgatási Bíróság annak tisztázását kéri, hogy az elektromos járművek töltőállomáson való töltése áramvásárlás-e, és ha igen, akkor az pontosan kitől is történik. A téma nem ismeretlen, generálisan azóta problémák forrása, hogy a hagyományos termelő-fogyasztó-áramszolgáltató rendszerek definíciói nem tudják lekövetni az iparági változásokat. Ez Magyarországon leginkább azzal kapcsolatban bukkan fel időről-időre, hogy az állampolgár a saját háza tetején megtermelt áramot – a saját fogyasztásán túl – miért csak a hálózatba töltheti be/fel, illetve: ha másnak eladná, akkor az miért és hogyan válna adókötelessé. A magyar töltőhálózat gátolja a villanyautók terjedését Az aktuális svédországi talányhoz eléggé hasonló e-mobilitási problémával sok országban találkoztak. Már az e területen nem éppen az eu-s élmezőnybe tartozó Lengyelországban is megküzdöttek vele: ott úgy került elő, hogy adóügyileg, szakmai alapon is problémásnak bizonyult ez a fajta áramvételezés, amivel kapcsolatban elsőként azt kellene végre a jogszabályalkotóknak tisztáznia, hogy a töltőállomáson való töltés termék avagy szolgáltatás vásárlásnak minősül-e (inkább). Mert ha az általános szabály az – írta a lengyel elemző -, hogy a villanyautók töltése olyan komplex szolgáltatásnak minősül, amely a villamos energiához, valamint az autók töltésére szolgáló infrastruktúrához való hozzáférésből álló szolgáltatásból áll, akkor is tisztázni kell, hogy a folyamat során melyik értékesítési pont az elsődleges a forgalmi adó megállapítása szempontjából – azaz: hol is van pontosan az adózásra kijelölt hely. A svéd bíróságok sem biztosak ezzel kapcsolatban, de most, hogy van egy konkrét ügy is, a jogszabályok tisztázási kényszere felerősödhetett. Az apropót az jelenti, hogy a svéd adóhatóság megfellebbezett egy bírósági döntést egy német társasággal kapcsolatosan, amely cég az elektromos járművek svédországi felhasználóinak hozzáférést biztosít a töltőállomás-hálózathoz. Az átjárhatóság érdekében nem fizika vagy technológiai akadályt kell leküzdeni, hanem adótörvényit: a német cég a svédországi töltőhálózaton is használható kártyát ad az ügyfeleinek, és ezzel kész is lett a galiba; az áramvételezéshez kapcsolódó áfa-tartalom megállapítása nem egyértelmű, hogy a németországi céghez vagy a töltést valóban lebonyolító svéd infrastruktúrát üzemeltető vállalkozáshoz köthető-e (inkább). Az ügy végigfutott a teljes svéd jogorvoslati rendszeren, és mivel nem tudtak egyértelműen dönteni, a Legfelsőbb Közigazgatási Bíróság az EU-hoz fordult. Azt kérik, tisztázzák, hogy a felhasználók állomásokon történő töltés áramvásárlásnak minősül-e, és ha igen, akkor az ÁFA-jogban figyelembe kell-e venni azt a körülményt, hogy a villamos energia vételezése közvetlenül a töltőkártya kiadójától történik-e vagy közvetetten, egy töltőhálózati üzemeltetőtől. Akármi is lesz a válasz, az tisztázza, ugyanakkor fel is boríthatja (egyben: egységesítheti) az eddig így-úgy kialakított tagállami adószabályokat. 360 kW-os töltőhálózat épül Németországban Címlapkép: Vicente Viana Martínez at Pexels 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 Szabó M. István Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!