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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Elindultak lefelé az autóárak Németországban

elektromos autó piac

Ahogy arról már korábban is írtunk, az áremelések és a magas kamatok hatására Európában már nagyjából egy évvel ezelőtt elkezdtek elfogyni a magánszemélyek, fél évvel ezelőtt pedig a céges vásárlók is az autópiacon. Ám a COVID alatt és után felgyűlt rendelési állomány és a sokszor éves szállítási idők miatt ennek hatásait az eladási számokban eddig nem láttuk.

Most viszont már egyértelmű a kereslet csökkenése.

Akciók és gyárleállások

Amíg 12+ hónapokat kellett várni az autókra, gyakorlatilag a vásárlók versengtek az elérhető készletekért, mostanra viszont kifutottak a felgyűlt megrendelések, és újra a gyártók igyekeznek meggyőzni a vásárlókat.

A német autópiacról érkezett friss jelentés szerint több gyártó és kereskedés is elkezdte akciózni autóit, és az S&P Global Mobility elemzői szerint 2024 elejére a helyzet tovább fokozódhat. Arról még nincs szó, hogy széleskörűen, mindennek elkezdjék csökkenteni az árait, de egyes modelleknél már akár 20 százalékos árengedményekkel is lehet találkozni.

Így például a Fiat 500 elektromos verziója esetén a szokás 6 helyett 26 százalékos árrést enged a márkaképviselet a kereskedéseknek, hogy legyen miből engedniük, árat csökkenteniük. A versenyben nem akar lemaradni a Fiattól és az Opeltől a Volkswagen sem, amely elsősorban a Seat és Škoda modelljeinek árából enged – van, ahol akár 20 százalékot is.

Amikor a fagyi visszanyal: hamarosan a gyártók nyakán maradhatnak az új autók

A kedvezmények mellett egyes típusok gyártását átmenetileg le is állította pár gyártó. Így például a Stellantis a Fiat 500 elektromos változatát és a Maserati egyes modelljeit október közepéig nem gyártja Torinóban, és hozzájuk hasonlóan a Volkswagen drezdai és zwickaui gyára is leállt két hétre – itt az ID sorozat, valamint a Cupra Born és az Audi Q4 e-tron készül az európai piacra.

Jelenleg különösen az elektromos modellek árai érzik a nyomást, mivel a német támogatási rendszer átalakítása mellett a gyártóknak a Tesla idei árcsökkentései is fejfájást okoznak, és szakértők attól tartanak, hogy ebbe a térbe alacsony árakkal érkezhetnek meg a kínai márkák az egyre ambiciózusabb európai terveikkel – írja az Automobilwoche autópiaci szakértőkre hivatkozva.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.