Elindultak lefelé az autóárak Németországban
Ahogy arról már korábban is írtunk, az áremelések és a magas kamatok hatására Európában már nagyjából egy évvel ezelőtt elkezdtek elfogyni a magánszemélyek, fél évvel ezelőtt pedig a céges vásárlók is az autópiacon. Ám a COVID alatt és után felgyűlt rendelési állomány és a sokszor éves szállítási idők miatt ennek hatásait az eladási számokban eddig nem láttuk.
Most viszont már egyértelmű a kereslet csökkenése.
Akciók és gyárleállások
Amíg 12+ hónapokat kellett várni az autókra, gyakorlatilag a vásárlók versengtek az elérhető készletekért, mostanra viszont kifutottak a felgyűlt megrendelések, és újra a gyártók igyekeznek meggyőzni a vásárlókat.
A német autópiacról érkezett friss jelentés szerint több gyártó és kereskedés is elkezdte akciózni autóit, és az S&P Global Mobility elemzői szerint 2024 elejére a helyzet tovább fokozódhat. Arról még nincs szó, hogy széleskörűen, mindennek elkezdjék csökkenteni az árait, de egyes modelleknél már akár 20 százalékos árengedményekkel is lehet találkozni.
Így például a Fiat 500 elektromos verziója esetén a szokás 6 helyett 26 százalékos árrést enged a márkaképviselet a kereskedéseknek, hogy legyen miből engedniük, árat csökkenteniük. A versenyben nem akar lemaradni a Fiattól és az Opeltől a Volkswagen sem, amely elsősorban a Seat és Škoda modelljeinek árából enged – van, ahol akár 20 százalékot is.
A kedvezmények mellett egyes típusok gyártását átmenetileg le is állította pár gyártó. Így például a Stellantis a Fiat 500 elektromos változatát és a Maserati egyes modelljeit október közepéig nem gyártja Torinóban, és hozzájuk hasonlóan a Volkswagen drezdai és zwickaui gyára is leállt két hétre – itt az ID sorozat, valamint a Cupra Born és az Audi Q4 e-tron készül az európai piacra.
Jelenleg különösen az elektromos modellek árai érzik a nyomást, mivel a német támogatási rendszer átalakítása mellett a gyártóknak a Tesla idei árcsökkentései is fejfájást okoznak, és szakértők attól tartanak, hogy ebbe a térbe alacsony árakkal érkezhetnek meg a kínai márkák az egyre ambiciózusabb európai terveikkel – írja az Automobilwoche autópiaci szakértőkre hivatkozva.