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
auto
2024. 05. 04. szombat

Áramszünetben segített a Hyundai Ioniq 5 V2L funkciója

villanyautózás a gyakorlatban

Előre bejelentett áramszünetet hirdetett nálunk az áramszolgáltató, ami remek lehetőség a Hyundai Ioniq 5 V2L (vehicle to load – vagyis autóból a fogyasztóba) funkciójának „éles helyzetben” történő kipróbálására.

A Hyundai csoport az e-GMP padlólemezes Ioniq 5 bemutatásával kezdte meg a V2L funkció bevezetését elektromos modelljein. A megoldás lényege, hogy az autó akkumulátorában tárolt energiát felhasználhatjuk külső elektromos berendezések üzemeltetésére. Korábban is volt már néhány típusban 220 voltos konnektor és széles a kínálat szivargyújtóra csatlakoztatható inverterekből, a Hyundai megoldása azonban 3,6 kW-os teljesítményével emelkedik ki ezek közül.

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

Az autóban a hátsó ülés alatt is található egy konnektor, ez azonban inkább menet közben alkalmas elektromos berendezések üzemeltetésére, töltésére. A Type2 töltőaljzathoz csatlakoztatható adapter viszont az autó kikapcsolt, bezárt állapotában is használható, így számomra a háztartás áramszünet ideje alatti ellátására ez tűnt jobb megoldásnak. Az adapter használata rendkívül egyszerű. Egyik végén Type2 dugó, másikon egy konnektor található.

Csatlakoztatás után az eszközön lévő egyetlen gomb megnyomásával azonnal aktiváljuk a funkciót. A műszerfalon megjelenik a „V2L átvitel” üzenet és a pillanatnyi teljesítmény. Az autó menürendszerében csupán annyit állíthatunk be, hogy mi legyen az alsó határérték, ameddig a V2L funkció merítheti az akkut. A legmagasabb beállítás 80%, a legalacsonyabb 20%.

A Hyundai alapvetően egyetlen berendezés üzemeltetésére kínálja a V2L funkciót és javasolja, hogy az esetleges túlterhelés megelőzése érdekében elosztókkal és hosszabbítókkal ne csatlakoztassunk több elektromos berendezést az autóhoz. Ez azonban csak ajánlás, így a teszt során nem szegtünk meg előírást.

Némi internetes kutakodással azt is megtudtam, hogy a V2L funkció földeléssel és életvédelmi kapcsolóval (fi-relé) nem rendelkezik. Ezért döntöttem úgy, hogy a garázsomban az autó töltéséhez kiépített külön földelő szondát és életvédelmi relét tartalmazó szerelődobozhoz csatlakoztatom az autón lévő konnektort, és innen vezetem be az áramot a lakásba, amihez jó minőségű, 2,5 mm2 keresztmetszetű vezetékekből készült hosszabbítót alkalmaztam.

Az igazán elegáns megoldás az lenne, ha a tápellátást a lakáselosztóba vezetnénk be és minden otthoni berendezés különösebb macera nélkül üzemelne. Ez azonban komolyabb átalakítást igényelt volna, másrészt az áramszolgáltató felé is bejelentés-köteles. Ehelyett én a két hosszabbítót a házon belül osztottam tovább és így tápláltam meg a legfontosabb berendezéseket.

Az egyik hosszabbító a dolgozószobámba vezetett, így az áramszünet ideje alatt nem csak addig tudtam dolgozni, amíg a laptop és a mobiltelefon akkumulátora bírta (ne feledjük, hogy áramszünet esetén vezetékes internet sincs), ráadásul komfortosabban, külső monitort is használhattam. Ez persze nem jelentett komolyabb terhelést az autónak, jellemzően 100 W alatt maradt az ezen az ágon felvett teljesítmény.

A másik betáplálás már izgalmasabb. A konyhai berendezések energiaigénye lényegesen nagyobb. Gáztűzhelyünk nincs, indukciós főzőlapot használunk, ami három fázisra van kötve. Ezt nem szereltem át erre az egy napra, helyette behoztam a lakókocsiból a kempingezésnél használt hordozható indukciós lapot. A sütő, mikrohullámú sütő már konnektorra csatlakozik, ott nem volt szükség bontásra. Használtunk még kenyérpirítót, vízforralót is. A legnagyobb mért terhelés a konyhai ágon 2 kW volt. Ügyeltünk persze, hogy ne kapcsoljunk be több nagyfogyasztót egyszerre.

A teljes áramszünet ideje alatt csatlakoztatva volt a hűtő- és fagyasztószekrény, valamint a gázkazán is, hiszen áram nélkül még meleg víz sincs (fűtésre a nyárias október miatt nem volt szükség).

Az áramot 8 óra 20 perckor kapcsolták le és 14:30-kor vissza. Az otthoni fogyasztással nem különösebben takarékoskodtunk, a nagymosást persze nem erre a napra terveztük, de ebédre elkészült a krumplipüré és a rántott hús az indukciós főzőlapon.

Előző nap az autó akkumulátorát teletöltöttem, de reggel a teszt indulásakor már 99%-ot mutatott. Délutánig, az áram visszakapcsolásáig 96%-ra merült, azaz nagyjából fél százalék fogyott óránként. Ha az akkumulátort 20%-ig (a lehető legalacsonyabbra) merítjük, akkor nagyjából 160 órán át, vagyis közel egy hétig tudná ellátni a háztartást.

A tesztben persze nem volt esti időszak, amikor világítani kell, de a LED világítótestek fogyasztása elhanyagolható lett volna ahhoz képest, hogy most elkészült az ebéd a 800-1200W teljesítményű indukciós lapon, főztünk teát 2 kW-os vízforralóval. A hűtő, fagyasztó és gázkazán alap fogyasztása az autó műszerfala szerint 100 W körül alakult.

Az Ioniq 5 akkumulátora 77 kWh-s, így a teszt alatt kb. 2-2,5 kWh-t használtunk fel. Ezt nem teljesen a háztartás fogyasztotta el, a DC-AC átalakításnak is van néhány százalék vesztesége, és az autó ébren tartása is igényel némi energiát.

Sajnos, ahogy az előző tíz sem, ez a tervezett áramszünet sem hozta el a számomra várt eredményt: továbbra is túlságosan magas a hálózati feszültség ahhoz, hogy a napelemes rendszerem zavartalanul visszatermelhessen a hálózatba. Ehhez persze semmi köze a Hyundai V2L funkciójának, hacsaknem annyi, hogy az egyre rosszabb állapotban lévő elektromos hálózat miatt egyre többünknek és egyre gyakrabban lehet szüksége egy hatalmas „powerbank”-re.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.