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
auto
2024. 11. 22. péntek
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

Holnap reggel indul az FIA Formula-E bajnokság negyedik szezonja a hongkongi dupla futammal. Ennek kapcsán ideje átnézni, hogy hogyan is zajlik egy versenyhétvége a tisztán elektromos formaautók versenyében.

Hongkongi pályabejárás a 2017-es Formula-e verseny előtt (Fotók: Formula-E)

A hétvége, ahol a városi környezet lehetővé teszi, már pénteken elindul egy „összeszokás” fázissal. Ilyenkor a csapatoknak lehetőségük van ellenőrizni az autók elektromos rendszerét és az autó megbízhatóságát, de nem próbálhatják ki a maximális teljesítményt, hiszen az autók csak egy csökkentett sebességgel hajthatnak. A motorok teljesítményének felső határa ilyenkor 110 kW.

Visszafordító jellegzetes hongongi háttérrel (fotók: Formula-E)

Ezt követi szombaton egy 45, majd egy 30 perces gyakorlás, amikor először próbálhatják ki teljes teljesítménnyel a pályát. A csapatoknak ilyenkor nyílik lehetőségük az autó finomhangolására, hogy az a lehető legjobban illeszkedjen a pálya aktuális állapotához. A kétfutamos hétvégéken a második futam előtt csak 45 perces gyakorlásra van lehetőség. Gyakorlásnál a motorok maximum 200 kW teljesítménnyel működhetnek.

A rajtrácsot eldöntő időmérő két részből tevődik össze. Az egy órás programban az autók véletlenszerűen sorsolt csoportokra bontva mennek ki a pályára. Minden pilótának 6 perce van, hogy kiautózza a legjobb kört, ami alapján bekerülhet a pole pozícióért küzdők közé. Az első helyért egy második menetben az öt legjobb időt elérő versenyző küzdhet meg úgy, hogy először az ötödik legjobb megy ki a pályára, majd mikor megkezdi a mért körét, akkor indulhat a boxutcából utána a negyedik legjobb, és így tovább. Így mindenkinek egy mért körre van lehetősége. Az autók az időmérőn 200 kW teljesítménnyel mehetnek.

Formula-e autók a rajtrácson Hongkongban 2016-ban (fotók: Formula-E)

A verseny felvezető és gumimelegítő kör nélkül a rajtrácsról indul, és nagyjából 50 percig tart. A verseny során nem lehet gumit cserélni (csak defekt esetén) és az autókat tölteni, viszont egyszer kötelező autót cserélni. Minden versenyzőnek két teljesen feltöltött autó áll a rendelkezésére, melyek között a verseny során tetszőleges időpontban válthat. A váltás időpontjáról a csapatok stratégái dönthetnek. Az autócsere idejének a minimuma adott, annál rövidebb idő alatt nem lehet elindulni, így van idő a szükséges biztonsági ellenőrzések elvégzésére. A versenyen a versenyzők 180 kW teljesítménnyel hajthatják az autót, ami 10 kW-tal több a tavalyi limitnél. Ezen felül a közösségi Fanboost játékon keresztül a három legtöbb szavazatot elérő versenyző a verseny második szakaszában 100 kJ extra energiát kap.

Autócsere a Formula-E 2016-os futamán Hongkongban (fotók: Formula-E)

A versenyzők versenyenként 1-1 szett univerzális gumit kapnak, ami kibírja a hétvége teljes programját, és egyaránt alkalmas száraz és nedves úton való versenyzésre, így a Formula-E versenyhétvégén a kerékcserére csak defekt esetén lehet szükség.

Formula-E interjúk (Fotók: Formula-E)

A negyedik szezon első versenyének időmérőjét felvételről holnap reggel 7 órától lehet megnézni az Eurosport 1 műsorán. A verseny élő közvetítése 7:45-től kezdődik ugyanott. Hongkongban azonnal két futamot is rendeznek, a másodikra vasárnap ugyanezekben az időpontokban kerül sor.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.