Lucid Air: az új mérce a villanyautózásban

Magyar idő szerint ma éjjel 1 órakor egy online prezentáció keretében bemutatkozott a Lucid Motors legelső villanyautója, az Air. Akik követték az elmúlt hetek történéseit az autós világban, azok gyakran találkozhattak ezzel a névvel, hiszen a kaliforniai vállalat marketingcsapata a csúcsra járatta a reklámgépezetet, és szinte minden napra készült egy olyan közleménnyel, mely azt taglalja, mi mindenben jobb a luxusszedán, mint a piacon lévő más személyautók. Mivel egy 2007-ben alapított, és három évvel ezelőttig teljesen ismeretlenül működő autógyártóról van szó, a lenyűgöző műszaki adatokat nem nehéz erősen kételkedve fogadni – megannyi autógyártó start-upot láttunk már nagyot hazudni, majd szép csendben a feledésbe merülni.

Peter Rawlinson CEO

Az emberek bizalmatlanságával maga a vezérigazgató is tisztában van, aki 2009 és 2011 között a Teslánál dolgozott a Model S tökéletesítésén, így nem ismeretlen számára a feltörekvő autógyártók előtt magasodó akadályok:

„Mondani lehet bármit, de ez az egész marhaságnak hangzik. Egészen addig senkik leszünk, amíg nem jutunk el valamivel a gyártásig” – fogalmazott a Lucid technológiai igazgatói pozícióját is betöltő Peter Rawlinson a minap a Bloomberg egyik újságírójával folytatott interjúban.

A mai premiernek ezért nem kizárólag az elektromos szedán külső-belső leleplezéséről kellett szólnia, hanem egyben helyzetjelentést is vártunk arról, hogy mikor láthatunk tényleges eredményt a Lucidtól. A több mint másfél órás előadásban olyan lélegzetelállító felvételeket láthattunk, ami után sajnálhatjuk, hogy nem a filmipar felé indult el a Lucid. Ám sem ezek, sem az alkalmazottakkal készített interjúk nem fogják meggyőzni a vásárlókat arról, hogy érdemes előrendelni az Airt. Egy működő prototípus élő bemutatásával hitelesebb lett volna a gyártó, mert így még az sem igazán érthető, hogy miért kellett idáig húzni a villanyautó premierjét. Igaz, mint tudjuk, a koronavírus a filmforgatásokat is hónapokra leállította.

Ha azonban el tudjuk hinni a Lucidnak, hogy rendelkezésére áll az a technológia, amit hirdet, és azt sorozatgyártásba is tudja vinni, anélkül, hogy néhány hónap múlva csődöt jelentene, akkor az Airt bátran hívhatjuk a jelenleg létező legnagyobb tudású elektromos autónak.

A mutatós specifikációk előtt említsük meg az egyetlen dolgot, ami lényegében semmit nem változott a 2017-es koncepció óta: a lenyűgöző, de mégis pofátlanul egyszerű dizájnt. Tulajdonképpen előre borítékolható volt, hogy a tervezők nem fognak (észrevehetően) hozzányúlni a tömegek által dicsért látványhoz, és ez egy jó döntés volt: megmaradt a jellegzetes fénycsík elől és hátul is, a karosszéria pedig egyenes vonalak mentén, mindenféle cifraságok nélkül fekszik fel a Lucid Electric Advanced Platform (LEAP) elektromos padlólemezre. Olyan simán, hogy a légellenállási tényező páratlan a sorozatgyártott autók között: 0,21.

EZT OLVASTAD MÁR?  Hétfőtől rendelhető a Volkswagen ID.3

A LEAP elektromos platform a feltétele annak, hogy az utastér SUV-kat megszégyenítően tágas lehessen, miközben a legtöbb szedánnál nagyobb csomagtér (739 liter) terül el hátul, elől pedig az eddig látott legnagyobb frunk. Az utasok szabadságérzetét ráadásul a hatalmas üvegtető garantálja. Az Airt eleinte ötszemélyes autóként lehet hazavinni, de 2022-ben megjelenik az Executive Rear Seating Package, ami a hátsó üléssort két különálló, 45°-ban dönthető fotellel helyettesíti.

Az utastér dizájnját egyébként valamelyest leegyszerűsítették a tervezők, de még mindig erősen koncepció-hatású a számos érintőkijelző, a kaliforniai természet színei által inspirált prémium anyaghasználat, és a végtelenül letisztult, analóg vezérlőket jobbára nélkülöző műszerfal miatt. A leggyakrabban használt rendszerekhez a 34 colos, háromosztatú, 5K felbontású hajlított üvegkijelzőn lehet hozzáférni, a központi konzolra helyezett visszahúzható érintőképernyő inkább kiegészítő célt szolgál.

A bemutatóban a villanyautó vezetéstámogató rendszereiről is szó esett, ami kezdetben 2-es, későbbi frissítéssel pedig akár már 3-as szinten is segíthetné a sofőrt, azaz bizonyos helyzetekben teljesen átvenné az irányítást az emberi kéztől. A kamerák és érzékelők nemcsak az utat figyelik, hanem a volán mögött ülő személyt is, és jelzik, ha fáradtságot tapasztalnak. A hangalapú vezérlést az Amazon Alexa legfejlettebb változata biztosítja. Természetesen az autó szoftvere interneten keresztül frissíthető.

Az Air legerősebb változata 1080 lóerő leadására képes kétmotoros, összkerék-meghajtású kialakítással, ami elég lenne ahhoz, hogy lekorlátozás nélkül a 376 km/h-s sebességet elérje. A 9,9 másodperces sprintideje 400 mérföldön rekordnak számít valamennyi sorozatgyártott személyautó között, ráadásul ezt meg is tudja ismételni anélkül, hogy a rendszer az akkumulátort óvva visszafogná a teljesítményt. 60 mérföld/órára 2,5 másodperc alatt ér fel álló helyzetből.

Ha az Air forgalmazása ebben a pillanatban megkezdődne, akkor a legnagyobb hatótávolságú elektromos autó lenne a piacon. A becsült EPA hatótávja 517 mérföld, ami a gyártó elmondása szerint valós körülmények között még autópálya tempónál is 455 mérföldet (728 kilométert) jelent. Ehhez az energia egy 113 kWh-s akkucsomagból származik, amibe akár 300 mérföldre elegendő elektromosság is betölthető 20 perc alatt DC villámtöltőn. A 924 V-os rendszerrel a töltés teljesítménye elérheti a 300 kW-ot, ami szintén a legjobbnak számít, bár ennek gyakorlati hasznát majd csak a töltési görbe tudja igazolni. Ehhez a teljesítményhez persze szükséges a megfelelő töltőoszlop, amiből egyelőre nincs sok az autópályák mentén.

EZT OLVASTAD MÁR?  Villanyautós ösztönzők világszerte

A Wunderbox elnevezésű fedélzeti töltőberendezéssel egészen 19,2 kW-ig nőhet a töltési teljesítmény váltakozó áramon, de ami még izgalmasabb, az az, hogy a kétirányú töltésnek köszönhetően az Air villanyautók akár a lakásnak, vagy egymásnak is tudnak elektromosságot átadni.

A megnyerő teljesítmény-adatok mögött egy házon belül fejlesztett meghajtóegység áll, ami egy mindössze 74 kilónyi szerkezetben egyesíti a villanymotort, az invertert, és a váltót. Egyetlen ilyen egység 650 lóerőt visz az autóba, és akár hármat is be lehet belőle szerelni – nem is hagyja ki ezt a lehetőséget a Lucid, már fejleszti a hárommotoros Performance változatot.

A vezérigazgató elmondása szerint az autó teljes rendszere összességében 17%-kal hatékonyabb, mint a legközelebbi vetélytársáé, azaz a Tesla Model S-é. Nem szép dolog ilyen összehasonlításokba belemenni, főleg úgy, hogy egy 160 ezer dolláros, 2021-ben megjelenő luxusautót mérünk össze egy nyolcéves villanyautóval, de a Lucid megoldásai egy új fejezetet nyithatnak az elektromos technológia történetében. Sőt, Rawlinson nem éri be kevesebbel, mint Amerika vezető villanyautó-gyártójává válni. Az már más kérdés, hogy mit szól majd ehhez Elon Musk.

A Lucid Air már foglalható az Egyesült Államokban és Kanadában, valamint Ausztriában, Belgiumban, Dániában, Finnországban, Franciaországban, Németországban, Izlandon, Olaszországban, Monacóban, Hollandiában, Norvégiában, Spanyolországban, Svédországban, Svájcban, továbbá néhány közel-keleti piacon, 1000 dolláros visszatérítendő foglalóval. Kivéve a Dream Editiont, mert azért 7500 dollárt kell letenni. Hogy egyes felszereltségi csomagok mennyibe kerülnek az amerikai piacon, és mekkora teljesítmény, illetve hatótáv tartozik hozzájuk, az az alábbi táblázatban látható.

A gyártás a következő hónapokban indul a hamarosan elkészülő arizonai gyárban, a Dream Edition kiszállítása pedig tavasszal kezdődik az Egyesült Államokban. Az európai kontinensre vonatkozó információkat később jelenti be a Lucid.

 

Elektromos autót használsz?