Komoly minőségi problémák vannak a VW ID.3-mal?

A német sajtót általában nem lehet azzal vádolni, hogy túlzottan kritikus lenne saját országának márkáival szemben, most mégis eléggé kemény szavakkal illette az Auto Motor und Sport szerkesztősége a VW ID.3-at.

Masszív minőségi problémák

Az egyik legpatinásabb német autós magazinként ismert újság rögtön erős felütéssel kezdte a teszt értékelését. Emlékeztetnek, hogy a IV-es Golf 1997-es bemutatása óta, a VW modellje a kategória minőségi etalonja, de ahogy írják, ez a tradíció most megszakad. Tapasztalatuk szerint, bár az ID.3 meggyőzően viselkedik az utakon, a panelek illesztési pontossága és a hézagok nagysága, az anyaghasználat és az elektronika megbízhatatlansága nem elfogadható egy közel 50 ezer eurós autótól.

Így fényezik a motorháztető alját. A Teslánál is láttunk ilyeneket és már ott is sokszor leírtuk, hogy azért ez nem csupasz fém, az a szürkés-fehér réteg az alapozó, szóval rozsdásodni nem fog. Ettől még nem elegáns, ennyi pénzért – minden gyártótól jobbat várunk. Forrás: Achim Hartmann / Auto Motor & Sport

Az utastérben kemény és könnyen piszkolódó műanyagokkal találkozunk, a motorháztető fedele belülről pedig úgy néz ki, mintha valaki festékes flakonból szórta volna le. Mellékelnek egy képet is a tesztautó első ülésének elhasználódásáról, ami valóban nem néz ki jól. Azt már a mi csapatunk is megjegyezte az első személyes tapasztalatok után, hogy a műszálas kárpit bizony elég olcsónak tűnik. Most a német teszt alapján úgy néz ki, nem csak a minőségérzet olcsó, de már pár ezer kilométer használat után csúnyán el is használódik.

Ennek az ülésnek nem szabadna így kinéznie pár ezer kilométer után. Forrás: Achim Hartmann / Auto Motor & Sport

Az Auto Motor & Sport azt is nehezményezi, hogy az infotainment rendszer csak lassan indul el, a gyári navigáció gyakran több száz méteren keresztül nem tudja hol van, a beharangozott online szolgáltatások pedig egyáltalán nem töltődnek be a 10 colos középső kijelzőn. Ez a képernyő egyébként a német tesztelők szerint eleve kicsit túl messzire került a sofőrtől a kényelmes használathoz, a szóbeli utasításokra pedig nem lehet hagyatkozni, mert a beszédfelismerő nemcsak sokat hibázik de legalább lassú is.

EZT OLVASTAD MÁR?  531 km töltés nélkül Volkswagen ID. 3-mal

Ha gonoszkodni akarnák úgy fogalmaznánk, hogy világra szóló barátság ide, kölcsönös tisztelet oda, azért mindent nem kellene Herbert Diessnek ellesnie a Teslától.

De remek villanyautó

Ami azonban a meghajtást és a futóművet illeti, már találtak dicsérő szavakat a lap szakemberei. Mint írják, az autó futóműve és úttartása kifogástalan a kormánymozdulatokra pedig pontosan reagál és megfelelő visszajelzésekkel szolgál. A fék is jól sikerült, stabil és megbízható lassulást biztosít az elülső tárcsa illetve hátsó dobfék kombináció.

Már mi tesszük hozzá, hogy ha a valaki egyébként ez utóbbin megrökönyödve, mondván nem Trabant ez, annak érdemes emlékeznie rá, hogy a villanyautók elsősorban regeneratív fékezéssel lassulnak és csak az utolsó pár méteren, illetve vészfékezéseknél van szükség a mechanikus fékekre. A hátsó dobfékeket kifejezetten úgy tervezte a VW, hogy azok az autó teljes élettartama alatt csere nélkül működjenek. Azért ez nem rossz.

Ami a fogyasztást illeti, a lap Eco tesztjén – amelyben kifejezetten spórolósan vezetnek – 359 kilométeres hatótávot mértek, ami 16,9 kWh/100km fogyasztásnak felel meg a nettó 58 kWh kapacitású aksival. Normál tesztprogramjukon viszont, ahol már a városi mellett autópálya tempó is szerepel a listán,  23,2 kWh/100km fogyasztást mértek, ami 250 kilométeres hatótávnak felel meg. Bár az alap Pure verzió kicsit könnyebb és valószínűleg szerényebb teljesítményű lesz, a nettó 45 kWh kapacitású legkisebb aksival ez mindössze 200 km körüli hatótávot jelez előre.

EZT OLVASTAD MÁR?  A főnök elvitte kipróbálni az ID.3-at

Érdemes ugyanakkor megjegyezni, hogy az igazán jól összehasonlítható és pontos valós fogyasztási tesztek úgy készülnek, ahogy ezt Tibor is csinálja nálunk: mindig ugyan azon a kiválasztott autópálya szakaszon teszünk meg oda és vissza is egy adott távot adott sebességgel, lehetőleg éjszaka, amikor gyér a forgalom. Ezzel ki lehet szűrni a domborzati viszonyok és a szélirány okozta eltéréseket is. Amint mi is kapunk egy tesztautót leteszteljük majd a fogyasztást a szokásos rutinnal és utánajárunk annak is, ezek a minőségi kifogások csak egyedi hibák-e, vagy jellemzőek a gyártás egészére. Utóbbi azért meglepő lenne, hiszen ezt az autót már 10 hónapja gyártják, a VW pedig nem tegnap kezdte megtanulni a tömegtermelést.

Az első ID.3-ak már meg is érkeztek az országba, reméljük hamarosan hozzánk is eljut egy sajtópéldány.

Elektromos autót használsz?