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 Az elektromos autók térnyerésének, az autóipar átalakulásának egyik legfőbb oka, hogy környezeti terhelésük töredéke a hagyományos hajtáslánccal forgalmazott társaikénak. Azonban méltatlanul kevés szó esik a közúti teherfuvarozásról, és még mindig közkeletű az a vélekedés, hogy az akkumulátoros energiatárolás nem életképes ebben a kategóriában. Talán a Daimlernek a kétkedők is elhiszik, hogy ez nem igaz. eActros – elindult a gyártás A németországi Wörthben található a Daimler egyik fontos teherautógyártó bázisa, itt készülnek az Actros típusjelzésű Mercedes kamionok. A vállalat október 7-én itt kezdte meg az eActros névre hallgató villanykamion gyártását – egyelőre a kisebb hatótávú változattal indult a termelés. Az eActros kívülről ugyanúgy néz ki mint a dízel testvére, és a gyártás elején is közös szerelősoron készül a vázszerkezet. Innen azonban az elektromosnak szánt példányok átkerülnek a Future Truck Center névre keresztelt épületbe, ahol vadonatúj gyártósort építettek erre a célra. Itt kerül a szerkezet alá az elektromos hajtáslánc. A teherautó három vagy négy, egyenként 105 kWh kapacitású akkumulátort tud a hasába, a tengelyek közé rejteni. A maximális konfigurációban 420 kWh a teljes kapacitás, ami 400 kilométeres hatótávra elég, de maximális 25 tonnás össztömeg esetén ez 20%-kal csökkenhet. A járművet kettő darab, összesen 330 kW teljesítményű villanymotor mozgatja egy 2-sebességes váltón keresztül, és a különböző biztonsági és fékasszisztens berendezések mellett a kamerás visszapillantó is szériatartozék. A töltés CCS szabvány szerint történik, maximum 160 kW teljesítménnyel, és a 20-80%-os visszattöltéshez nagyjából egy óra kell a 400 voltos/400 amperes rendszernek. A gyártás a kisebbik akku csomaggal indul, majd 2022-ben érkezik egy városüzemeltetési verzió (kukásautók?, konténer szállítók?), és 2024-ben lesz elérhető a nagy hatótávú változat. A kamion előállítását is CO2 semlegesre tervezik, az üzem például 2022-től megújuló forrásból származó áramot vásárol, de emellett energiatakarékosabbra cserélik a gyár légkondicionálását, modernizálják az épületeket és környezetkímélőbbé teszik a festőüzemet is. Kezdetben Németország, Ausztria, Svájc, Olaszország, Spanyolország, Franciaország, Hollandia, Belgium, Nagy Britannia, Dánia, Norvégia és Svédország kapja meg a típust, de tervezik a gyártókapacitás bővítését és újabb piacok bevonását az értékesítésbe. Az elektromos kamion árát és tervezett gyártási darabszámát egyelőre nem közölték. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!