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
auto
2024. 04. 20. szombat

A Renault Csoport, és az üzemanyagcellás rendszerek fejlesztésével foglalkozó amerikai Plug Power idén júniusban indította el közös vállalkozását HYVIA néven, hogy teljes körű hidrogénalapú mobilitási ökoszisztémát teremtsen azon kereskedelmi cégek és szakemberek számára, akik a zéró kibocsátású szállítmányozásban látják a jövőt. A kevesebb mint fél éve működő vállalat októberben mutatta be első járművét, a Renault Master Van H2-TECH kisteherautót 12 köbméter csomagtérrel és mintegy 500 km hatótávolsággal. A hajtáslánc része egy 30 kW-os üzemanyagcella, egy 33 kWh-s akkumulátor, valamint négy darab hidrogéntartály, melyek összesen 6 kg hidrogént tárolnak.

Most a kisteherautóhoz két újabb modell csatlakozott. A Renault Master Chassis Cab H2-TECH, melyet a nagyfokú személyre szabhatósága miatt vezet be a kínálatba a HYVIA, a lyoni Solutrans rendezvényen mutatta meg magát. Ez a kabinos alvázas jármű azok számára ideális, akik saját igényeik szerint szeretnének csomagteret szereltetni az autóra. Hajtása abban különbözik az üzemanyagcellás Master furgonétól, hogy csak két, 700 bar nyomású hidrogéntartályt cipel magával, tehát 3 kiló üzemanyaggal kell beérnie. Ez körülbelül 250 km hatótávra elég.

A másik újdonság a Renault Master City Bus H2-TECH, amely 9 ülő, és 6 álló utas szállítására alkalmas, és még kerekesszék számára is kialakítottak benne helyet a tervezők. A három, 350 bar nyomású tartályban 4,5 kg hidrogén fér el.

A HYVIA saját hidrogéntöltő-állomást is kínál járműveihez, amely 5 perc alatt teletölti a tartályokat. A Renault Master gyártása Franciaországban, a Batilly létesítményben történik, hidrogénautóvá történő átalakításukat a PVI végzi Gretz-Armainvilliers-ben. Az üzemanyagcellás haszongépjárművek 2022-ben lesznek elérhetők.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.