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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Hetek óta kering a pletyka, hogy a Fordnál azon gondolkoznak, hogy külön céget alapítanak a villanyautóiknak. Ilyen messzire végül nem ment a vállalat, de házon belül kettévált a cég személyautós üzletága.

Model e

Az egyik üzletágat ezentúl Ford Blue néven ismerjük majd, aminek célja, hogy „arra inspirálja vásárlóit, hogy ikonikus Ford autókkal és élménnyel kergessék álmaikat és szenvedélyüket”. Emellett ide szervezték a hagyományos belsőégésű motoros autók fejlesztését és gyártását is.

A másik üzletág Model e névre hallgat, és itt készülnek majd az elektromos autók, illetve a hálózatra kapcsolt járművekhez szükséges fejlesztések. Ha valakinek ismerős a név, az azért lehet, mert ez lett volna eredetileg a Tesla Model 3 típusneve, azonban a Ford egy régi védjegyoltalomra hivatkozva ezt 2014-ben megakadályozta. Akkor azt lehetett hinni, hogy a kék csapat majd ezen a néven fog kihozni egy villanyautót, de végül inkább 8 évvel később az elektromos üzletágukat nevezték el így.

A Ford célja az átszervezéssel, hogy az elektromos üzletág egy startup agilitásával tudjon mozogni, és a cég villanyos portfóliója versenyképesebb legyen mind a hagyományos versenytársakkal, mind az új kihívókkal szemben. A két szervezeti egység egymástól függetlenül fog működni, de megosztják majd a technológiákat, fejlesztéseket. Így a Model e égisze alatt fejlesztett digitális technológiák meg fognak jelenni a Ford Blue hagyományos, belsőégésű motoros modelljeiben is. Az elektromos üzletág célja, hogy bevonzza a piac legjobb szoftverfejlesztőit, tiszta lappal álljon neki a villanyautók tervezésének, ne pedig meglévő belsőégésű modellekből induljon ki, valamint hogy új elektromos motorokat és akkumulátorokat, illetve szoftverplatformot fejlesszen ki.

A két új üzletág mellett már eddig is volt egy Ford Pro nevű egység, amely a haszongépjárművek kapcsolt szolgáltatásaira fókuszált, és amely harmadikként tovább működik a nagy Ford anyavállalat alatt.

Vérfrissítés nélkül nem megy

Hogy a fenti terveket megértsük, érdemes felidézni Jim Farleynak, a Ford vezérigazgatójának múlt heti interjúját, amelyet a Wolf Research az autópar jövőjéről szóló konferenciáján adott.

Itt Farley többek között arról beszélt, hogy most egy rendkívül szűk ablak van még nyitva előttük, hogy felvegyék a ritmust a villanyautók kapcsán, de ez a lehetőség három év múlva már nem lesz meg. A Ford vezérigazgatója szerint a piac remekül fogadta a Mach-E az F-150 Lightning és az elektromos Transit modelleket és a legnagyobb problémájuk az, hogyan bővítsék elég gyorsan a gyártást.

Farley arról is beszélt, hogy a Model e üzletágban kis csapatokat fognak használni, mert ez jól működött a Mustang Mach-e esetén is.  Az egyik fő fókusz jelenleg a tehetséges szoftverfejlesztők alkalmazása, ami nem annyira a számokról, mint inkább a képességekről szól, mivel jelenleg a Ford nem rendelkezik az itt szükséges tudással.

Az átszervezéseket a beszélgetésben már csak azért is megelőlegezte, mert többször elmondta, hogy a jelenlegi struktúrákkal nem tudnak pénzt keresni az elektromos autókon. Fel kell pörgetniük a gyártást, több típusnak kell osztoznia a motorokon, invertereken és egyéb komponenseken, hogy azokat elég nagy darabszámban és elég olcsón tudják gyártani. Ahhoz pedig, hogy a Teslához hasonló haszonnal gyártsanak villanyautókat, szükségük van tapasztalt szakemberekre ezeknek az újfajta komponenseknek a hatékony és olcsó gyártásához. Le kell bontaniuk a silókat a fejlesztőcsapatok között is, hogy mindez megtörténjen – tette hozzá Farley. A Ford vezetője megemlített itt egy sikersztorit is, amikor elmondta, hogy egy évvel a Mach-E gyártásának megkezdése után, amikor átnézték az autójuk hűtési rendszerét, a bonyolult megoldásokat, és összevetették a piacvezető autóval a szegmensben, akkor 1000 dollárnyi megtakarítást tudtak realizálni az egyszerűsítéssel.

A fenti példával Farley minden bizonnyal a Model Y hőmenedzsment rendszerére gondolt – a két autó közötti látványos különbség Sandy Munro egyik videójának is témája volt, és a veterán mérnök is el volt képedve a Mach-E komplikált megoldása láttán. De volt egy harmadik pont is, ahol a Teslát hozta fel példának a Ford vezetője, amikor azt mondta, hogy egyszerűen nem tud odamenni a belsőégésű motoros üzletág kollégáihoz azzal, hogy menjetek és legyetek olyanok, mint a Tesla. Lehet, hogy a karosszéria gyártása, vagy gyárak működtetése kapcsán képesek lennének beelőzni a riválist, de ez nem elég – tette hozzá. Majd ezzel folytatta:

Túl sok emberünk van, túl sok beruházásunk van, túl komplex a vállalatunk, és nincs meg a tudásunk, hogy átváltsuk a tapasztalatunkat a villanyautók világába. Egyszerűen túl sok a felesleg.

Farley most úgy látja, hogy a 2023-2026 közötti időszakban a villanyautós gyártásuk nettó eladás növekedés lesz, de ezután már fellép némi kannibalizáció is, amikor már a belsőégésű motoros modelljeik rovására megy az elektromos eladás.

Fontos évet kezd Európában a Ford

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.