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
auto
2024. 04. 23. kedd

Azt már megszoktuk, hogy amikor egy autógyártó bejelent egy új, remek hatótávval rendelkező autót, megjelöl egy céldátumot, majd belebegtet egy vonzó árcédulát, akkor magunkban az egészet osztjuk minimum kettővel. A dátum, ha egyáltalán tartható, a legdrágább, nagy akkus, csúcsverzióra vonatkozik, az ár viszont arra a belépő kis akkus modellre, amire majd még plusz egy évet várni kell.

A Rivian mostani lépése azonban ezen a szokásos taktikán is túlmegy, ezért eléggé kiverte a biztosítékot a vásárlóknál.

Bátor

A vállalat a tetszetős formatervű, praktikus és vonzó műszaki paraméterekkel bíró R1T pickupról és RS1 SUV-ről ismert – előbbi gyártása tavaly szeptemberben kezdődött és az év végéig összesen 1015 darab készült belőle, az SUV pedig idén nyárra lett halasztva. Először azonban a pickupból is csak a csúcsfelszereltségű, négymotoros Launch Edition volt elérhető, amely a középső akkuval 73 ezer dollárról indult, és plusz 10 ezret kellett fizetni a legnagyobb akkuért, amely 640 kilométerre növeli a hatótávot.

Sok előrendelő várta az olcsóbb változatokat, és most végre meg is jelent a kétmotoros kiadás, azonban érkezett vele egy nem várt meglepetés: az induló ár 73 ezerre nőtt, tehát pont annyiba kerül, mint amennyit eddig a négymotorosért kértek, így egy fillérrel sem lett olcsóbb Rivianhoz jutni.

Ezzel egyidejűleg a plusz két motor 6 ezer dolláros opció lett, és ehhez mostantól nem is választható a legkisebb akkucsomag, így a kínálat középső eleme, a Large Pack, további 6 ezer dollár felárat jelent. A vásárlók arról is beszámoltak, hogy több, eddig az árban foglalt opcióért is fizetni kell mostantól.

A hab a tortán pedig az, hogy az emelés nem csak az új megrendelésekre vonatkozik.

Csak azoknak szállítják le a kocsikat az eredeti áron, akik már nagyon közel vannak a kiszállítás dátumához, a többi előrendelő vagy elfogadja az emelt árat, vagy visszamondhatja az autót. Az Electrek főszerkesztőjének foglalása például a 76.500 dolláros eredeti árról 89.500-ra emelkedett, de a lap cikkének kommentjeiben van olyan is, aki 17 ezres különbségről, más minden opcióval együtt 25% feletti áremelésről ír.

A vállalat a koronavírust és az ellátási lánc problémáit okolja a nehézségek és emelések kapcsán, és egyidejűleg a 67 ezer dolláros alap, Explore változat érkezését is eltolta két évvel, 2024-re.

Csúszik a Rivian impozáns autóinak gyártása

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.