PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 21. csütörtök

A BMW szerint már tetőztek a belső égésű motoros eladások

üzlet
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

Egyelőre viszonylag kevés hagyományos autógyártó terítette ki a lapjait azzal kapcsolatban, hogy képes-e már nyereségesen villanyautót gyártani.

Most a BMW húzta vissza egy leheletnyit a függönyt, és arról is beszéltek, merre tartanak az elektromos eladásaik.

Nem fizetnek rá, de

Walter Mertl, a BMW pénzügyi igazgatója beszélt újságíróknak Münchenben az elektromos átállás pénzügyi vonatkozásairól. A bajor márka CFO-ja ritka bepillantást engedett abba, hogy vajon mennyire éri meg benzines, vagy dízel helyett elektromos autót értékesíteni a gyártónak.

Már most is pénzt keresünk a villanyautóinkkal, de egyelőre még nem éri el a profit a hagyományos kínálat számait – nyilatkozta a szakember.

Bár a cég az elektromos eladásaitól növekvő nyereséget vár, ez a benzinesek és dízelek szintjét még évekig nem fogja elérni.

A Neue Klasse bemutatásával tovább szűkül az olló a [különböző hajtásláncokon realizált] haszon szempontjából, de még 2026-ban sem beszélhetünk paritásról – tette hozzá Mertl.

A fenti mondat természetesen nem meglepő, hiszen az új platform autói 2025-ben érkezhetnek, az igazi tömeggyártás kezdetét a rákövetkező évre várhatjuk, ám a gyártás ezen korai szakaszában még – iparágtól szinte függetlenül – nem szoktak masszív hasznot termelni az új termékek. Mertl ugyanakkor azt is megerősítette, hogy ne várjuk azt, hogy a Neue Klasse érkezésével a gyártó egy csapásra lecseréli az összes elektromos típusát az új fejlesztésű platformra.

A jelenlegi, ötödik generációs elektromos hajtáslánc még a 2030-as években is velünk lesz – nyilatkozta a bajor márka pénzügyi vezetője.

A várakozások szerint az alapjaitól tisztán elektromosnak tervezett Neue Klasse autói költséghatékonyabban lesznek gyárthatóak, mint a bajorok jelenlegi elektromos típusai.

Ismét nagyot emelkedtek a BMW villanyautó-eladásai

Nem divat elárulni

A tisztán elektromos autókat gyártóknak nincs nagy választásuk, pénzügyi beszámolóikban feketén-fehéren látszik, hogy mekkora a nyereségük, vagy éppen a veszteségük a termékeiken, ám a hagyományos gyártók közül eddig kevesen osztottak meg pontos adatokat. A legtöbben eltemetik a számokat a belső égésű motoros autók, vagy jobb esetben a konnektoros hibridek adatihoz keverve.

A Ford volt az egyik első nagy autógyártó, amely változtatott ezen a gyakorlaton, de egyelőre még csak tetemes veszteségről tudnak beszámolni. Az amerikai autógyártó elektromos üzletága az előzetes tájékoztatás szerint 4,5 milliárdos veszteséget vár a 2023-as pénzügyi évre.

A Volvo már egy ideje beszámol villanyautói nyereségességéről, és legfrissebb elérhető, 2023 harmadik negyedévéről szóló jelentésük szerint míg a hagyományos autóikon 22, addig a tisztán elektromos változatokon 9 százalékos a bruttó haszon.

Várhatóan a Renault lehet a következő autógyártó, amely kiteríti majd lapjait, mivel a francia vállalat tavaly november 1-től Ampere néven külön üzletágba szervezte elektromos portfólióját, így talán már a 2023 negyedik negyedéves, de legkésőbb az idei első negyedéves jelentésben fel fogják fedni a számokat.

Fordulópont

Mertl interjújában kitért arra is, hogyan látják a bajor gyártónál a belső égésű motoros és az elektromos piac alakulását.

Ahogy arról nemrég mi is beszámoltunk, tavaly már a BMW Csoport eladásainak 15 százaléka tisztán elektromos volt, most pedig az is kiderült, 2024-re 20 százalék a cél. 2030-ra a mostani 2,55 milliós eladásokat egyébként hárommillióra kívánja növelni a gyártó.

Véleményem szerint a fordulópont a belső égésű motoros autók eladásaiban az előző év volt. A CO2 kibocsátás szabályozása több régióban nem teszi már lehetővé a további növekedést. A belső égésűek eladásai tetőztek, és egy darabig ezen a szinten maradnak, aztán enyhén csökkenni kezdenek majd. Az értékesítési számok növekedése egyre inkább a villanyautóktól származik majd – nyilatkozta Mertl.

A vállalat egyébként nem tapasztalja a kereslet csökkenését. A CFO szerint a jelenlegi rendelési állomány teljesítése a második negyedévbe is áthúzódik. (Korábban azért simán láttunk a BMW-nél is 12 hónap feletti kiszállítási vállalásokat, tehát a korábbi rendelések nagy részét azért sikerült már ledolgozni, tesszük mi hozzá). Azt ugyanakkor elismerte a cég pénzügyi vezetője, hogy az árverseny őket is lépésre kényszeríti majd.

Erős árképzési fegyelmünk ellenére bizonyos ársávokban meg kell majd fontolnunk az árengedményeket – mondta Mertl.

A szakember beszélt az örök rivális Mercedes-Benz teljesítményéről is. Bár a bajorok már egy ideje Stuttgart előtt járnak az eladási számok tekintetében, a Merci a luxusautók szegmensének 10 százalékát uralja, míg a BMW csak öt százalék körül van ebben a kategóriában. De a pénzügyi igazgató szerint növekedhet a piaci részesdésük ebben a kategóriában is.

Befejezi a belső égésű motoros autók gyártását a BMW főhadiszállása

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.