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
auto
2024. 05. 01. szerda

A BMW szerint már tetőztek a belső égésű motoros eladások

üzlet

Egyelőre viszonylag kevés hagyományos autógyártó terítette ki a lapjait azzal kapcsolatban, hogy képes-e már nyereségesen villanyautót gyártani.

Most a BMW húzta vissza egy leheletnyit a függönyt, és arról is beszéltek, merre tartanak az elektromos eladásaik.

Nem fizetnek rá, de

Walter Mertl, a BMW pénzügyi igazgatója beszélt újságíróknak Münchenben az elektromos átállás pénzügyi vonatkozásairól. A bajor márka CFO-ja ritka bepillantást engedett abba, hogy vajon mennyire éri meg benzines, vagy dízel helyett elektromos autót értékesíteni a gyártónak.

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

Már most is pénzt keresünk a villanyautóinkkal, de egyelőre még nem éri el a profit a hagyományos kínálat számait – nyilatkozta a szakember.

Bár a cég az elektromos eladásaitól növekvő nyereséget vár, ez a benzinesek és dízelek szintjét még évekig nem fogja elérni.

A Neue Klasse bemutatásával tovább szűkül az olló a [különböző hajtásláncokon realizált] haszon szempontjából, de még 2026-ban sem beszélhetünk paritásról – tette hozzá Mertl.

A fenti mondat természetesen nem meglepő, hiszen az új platform autói 2025-ben érkezhetnek, az igazi tömeggyártás kezdetét a rákövetkező évre várhatjuk, ám a gyártás ezen korai szakaszában még – iparágtól szinte függetlenül – nem szoktak masszív hasznot termelni az új termékek. Mertl ugyanakkor azt is megerősítette, hogy ne várjuk azt, hogy a Neue Klasse érkezésével a gyártó egy csapásra lecseréli az összes elektromos típusát az új fejlesztésű platformra.

A jelenlegi, ötödik generációs elektromos hajtáslánc még a 2030-as években is velünk lesz – nyilatkozta a bajor márka pénzügyi vezetője.

A várakozások szerint az alapjaitól tisztán elektromosnak tervezett Neue Klasse autói költséghatékonyabban lesznek gyárthatóak, mint a bajorok jelenlegi elektromos típusai.

Ismét nagyot emelkedtek a BMW villanyautó-eladásai

Nem divat elárulni

A tisztán elektromos autókat gyártóknak nincs nagy választásuk, pénzügyi beszámolóikban feketén-fehéren látszik, hogy mekkora a nyereségük, vagy éppen a veszteségük a termékeiken, ám a hagyományos gyártók közül eddig kevesen osztottak meg pontos adatokat. A legtöbben eltemetik a számokat a belső égésű motoros autók, vagy jobb esetben a konnektoros hibridek adatihoz keverve.

A Ford volt az egyik első nagy autógyártó, amely változtatott ezen a gyakorlaton, de egyelőre még csak tetemes veszteségről tudnak beszámolni. Az amerikai autógyártó elektromos üzletága az előzetes tájékoztatás szerint 4,5 milliárdos veszteséget vár a 2023-as pénzügyi évre.

A Volvo már egy ideje beszámol villanyautói nyereségességéről, és legfrissebb elérhető, 2023 harmadik negyedévéről szóló jelentésük szerint míg a hagyományos autóikon 22, addig a tisztán elektromos változatokon 9 százalékos a bruttó haszon.

Várhatóan a Renault lehet a következő autógyártó, amely kiteríti majd lapjait, mivel a francia vállalat tavaly november 1-től Ampere néven külön üzletágba szervezte elektromos portfólióját, így talán már a 2023 negyedik negyedéves, de legkésőbb az idei első negyedéves jelentésben fel fogják fedni a számokat.

Fordulópont

Mertl interjújában kitért arra is, hogyan látják a bajor gyártónál a belső égésű motoros és az elektromos piac alakulását.

Ahogy arról nemrég mi is beszámoltunk, tavaly már a BMW Csoport eladásainak 15 százaléka tisztán elektromos volt, most pedig az is kiderült, 2024-re 20 százalék a cél. 2030-ra a mostani 2,55 milliós eladásokat egyébként hárommillióra kívánja növelni a gyártó.

Véleményem szerint a fordulópont a belső égésű motoros autók eladásaiban az előző év volt. A CO2 kibocsátás szabályozása több régióban nem teszi már lehetővé a további növekedést. A belső égésűek eladásai tetőztek, és egy darabig ezen a szinten maradnak, aztán enyhén csökkenni kezdenek majd. Az értékesítési számok növekedése egyre inkább a villanyautóktól származik majd – nyilatkozta Mertl.

A vállalat egyébként nem tapasztalja a kereslet csökkenését. A CFO szerint a jelenlegi rendelési állomány teljesítése a második negyedévbe is áthúzódik. (Korábban azért simán láttunk a BMW-nél is 12 hónap feletti kiszállítási vállalásokat, tehát a korábbi rendelések nagy részét azért sikerült már ledolgozni, tesszük mi hozzá). Azt ugyanakkor elismerte a cég pénzügyi vezetője, hogy az árverseny őket is lépésre kényszeríti majd.

Erős árképzési fegyelmünk ellenére bizonyos ársávokban meg kell majd fontolnunk az árengedményeket – mondta Mertl.

A szakember beszélt az örök rivális Mercedes-Benz teljesítményéről is. Bár a bajorok már egy ideje Stuttgart előtt járnak az eladási számok tekintetében, a Merci a luxusautók szegmensének 10 százalékát uralja, míg a BMW csak öt százalék körül van ebben a kategóriában. De a pénzügyi igazgató szerint növekedhet a piaci részesdésük ebben a kategóriában is.

Befejezi a belső égésű motoros autók gyártását a BMW főhadiszállása

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.