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
auto
2024. 05. 01. szerda

Rajtad múlik, lesz-e ebben a négy városban villámtöltő

A Tesla Supercharger szavazása demokratizálta a töltőtelepítések gyakorlatát, mivel ennek révén közvetlen beleszólásunk van abba, hogy hová telepít nagy teljesítményű oszlopokat a gyártó. A vállalat hazai töltőhálózatának immár 80 százaléka megnyílt minden autós előtt, és úgy tudjuk a tervezett töltők esetében is ez a cég végső célja. Ezért ez nem a Teslások belügye, hanem minden, a foghíjas hazai töltőhálózaton bosszankodó magyar villanyautós közös lehetősége.

Hogy ne forgácsolódjanak szét a szavazatok, próbálunk némi iránymutatást adni a magyar villanyautós közösségnek, hogy most épp mely településekre érdemes leadni a szavazatokat.

Nyolcból négy

A Tesla regionálisan, így Európában is a legtöbb szavazatot kapott öt helyszínt válogatja be saját töltőtelepítési programjába. A szavazáson bárki részt vehet, aki ezen a linken regisztrál egy ingyenes Tesla fiókot. Mindenkinek öt szavazta van minden fordulóban, de egy helyszínre alkalmanként csak egyszer szavazhat. A szavazatokat itt lehet leadni a kék gombra kattintva.

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

A pár napja indult mostani, nagyjából 2024 első negyedévét átívelő körben Keszthely, Balatonfüred, Kaposvár, Veszprém és Sopron a legesélyesebb városok. Ha olyan jól teljesít a közösség, mint eddig, akkor ezek közül akár 2-3 is bekerülhet a Top 5-be.

A listát átnézve az rögtön egyértelmű, hogy Balatonfüred és Veszprém üti egymást – túl kicsi települések ezek ahhoz, hogy 20 kilométeren belül két Superchargert is bevállaljon az autógyártó. Bár Veszprém 56 ezres lélekszáma, valamint a várost megkerülő 8-as út mind a település mellett szólnak, az új székesfehérvári, valamint a tervezett szombathelyi állomás már abszolút járhatóvá teszik ezt a fontos útvonalat.

Így a két opció közül mi Balatonfüredet részesítenénk előnyben, így ugyanis az egyelőre befutónak tűnő Keszthely, valamint a már bejelentett Siófok mellett egy harmadik balatoni helyszínnel már megfelelően lefednénk hazánk legfontosabb turisztikai célállomásának 200 kilométeres kerületét. (Az így kicsit foghíjas dél-nyugati részen van már két Ionity állomás is Balatonkeresztúrnál).

Megnyitottak egyes magyar Superchargereket a nem-Teslák számára

Jelenleg Sopron áll a fenti felsorolásól a legrosszabbul, ezért itt fokozottan össze kellene fogni, mivel magyar oldalon a környéken nincs működő nagy teljesítményű (100 kW+) töltő Győrig. (A Plugshare közösségi gyűjtése mutat ugyan egyet, de egy éve senki nem tudja működésre bírni, és amikor töltött, akkor is messze lassabb volt, mint amit elméletileg tudnia kellene.)

Piros: működő Supercharger; Szürke: a Tesla által tervezett helyszín; Sárga: A korábbi szavazásokon nyertes helyszín.

A mostani körben egyébként a fenti öt településen kívül, még további három hazai helyszín van, de ezek, véleményünk szerint, elfecsérelt szavaztok lennének. A korábbi győztes Pakson nyilván nem fog a Tesla egy második töltőt is nyitni, hiába jelölte be valaki szorgalmasan. Szekszárd szimpatikus célpont lehetne, de a tervezett Paks és Pécs mellett szintén valószínűtlen, hogy a vállalat most töltőt telepítene ide. Az utolsó gyulai helyszín is esélytelen, hiszen pár hete nyert a szomszédos Békéscsaba.

Mire szavazzak?

A fentiek alapján mi azt javasolnánk olvasóinknak, hogy a következő helyszínekre adják le szavazataikat, hogy minél több magyar városban épüljön töltő:

  • Balatonfüred
  • Kaposvár
  • Keszthely
  • Sopron

A fennmaradó egy szavazatot pedig adják egy olyan külföldi helyszínnek, ami számukra, nyaralás, rendszeres utazások, vagy esetleg a környéken élő rokonok, barátok révén fontos. Arra azért érdemes odafigyelni, hogy olyan városra szavazzunk, amelynek legalább matematikai esélye van ~13 ezer szavazat felett végezni, hiszen korábban is kellett legalább ennyi, hogy bekerüljön a település az ötös listára.

Két magyar város ismét nyert a Tesla Supercharger szavazáson

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.