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
auto
2024. 05. 03. péntek

Továbbfejlődik a Toyota bZ4X

elektromos autó

Gyorsabban lesz tölthető hidegben a bZ4X, mivel a 2024-es modellévtől továbbfejlesztett akkumulátor hőmenedzsmenttel érkezik, az utasok komfortját hősugárzó panelek és digitális kulcs növeli, a biztonságot pedig fejlettebb ütközéselkerülő-rendszer fokozza.

Toyota bz4X

A bZ4X akkumulátorának maximális töltési teljesítménye 150 kW, a gyári adatok és az általunk is tesztelt Subaru Solterra testvérmodellel szerzett tapasztalatok alapján a 10%-ról 80%-ra töltéshez mintegy 30 perc szükséges. Ez azonban csak akkor igaz, ha az akku hőmérséklete megfelelő. Nyáron és hosszabb úton folyadékhűtés gondoskodik arról, hogy az akku ne melegedjen túl, télen pedig, különösen hosszabb parkolást követően, az akkumulátor fűtése szükséges az akku optimális hőmérsékletéhez.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1L2ludmVydGVyZ3VhcmQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS9pbnZlcnRlcmd1YXJkJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC92aWxsYW55YXV0b3Nvay0xMjAweDE2MDAtMjAyNG1hanVzMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLTEyMDB4MTYwMC0yMDI0bWFqdXMzLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

A Toyota sajtóközleménye szerint ez utóbbi rendszert fejlesztették tovább a japán mérnökök. A folyadékos hőcserélővel rendelkező hőmenedzsment rendszert hőszabályozó szeleppel látták el, így a rendszer hatékonyabban és gazdaságosabban tudja felfűteni az akkumulátort, ezzel rövidebb töltési időre lesz szükség DC töltés esetén.

Az utasok hőérzetét az első ülések elé, a kormánykerék alatt és az utas előtt a műszerfal alsó részén elhelyezett hősugárzó elemek fokozzák, melyeket a Lexus RZ450e villámteszten próbálhattunk ki.

A kormány alatt és a kesztyűtartó helyén lévő hősugárzó panel melegíti a járművezető és az utas lábait (fotó: Lexus RZ450e)

A 2024-es modellben továbbfejlesztették az ütközéselkerülő rendszert is: a holttérfigyelő radarok mostantól (felszereltségi szinttől függően) a közvetlenül mögöttünk haladó járműveket is képesek észlelni. Amennyiben úgy érzékelik, hogy túlságosan nagy sebességgel közeledik hátulról egy autó, aktiválják a Toyota vészvillogóját, ezzel figyelmeztetve a mögöttes jármű vezetőjét, hogy lassítson.

Egy további komfortnövelő fejlesztésről is beszámolhatunk: elérhetővé válik a bZ4X vásárlók számára a digitális kulcs, azaz a legmagasabb felszereltségi szinten okostelefonnal lesz nyitható és indítható az autót. A digitális kulcs iOS és Android mobilokkal egyaránt kompatibilis, és akár öt további emberrel megosztható, így az autó anélkül adható kölcsön, hogy a kulcsot is át kellene adnunk. Az új funkció szervizben, autómosóban és egyéb esetekben is hasznos lesz.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.