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
auto

Hatótávbajnok lehet a Renault alig egytonnás, különleges villanyautója

elektromos autó
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

A lemerüléstől és a lassú töltéstől való félelem miatt az elektromos autókat a legtöbben továbbra is a hatótávjuk alapján ítélik meg, ezért különösen fontos, hogy a tervezők és a mérnökök az aerodinamika és a hajtáslánc energiahatékonysága terén is a legjobbat nyújtsák. A Filante Record 2025 névre keresztelt koncepcióautó lehet az, ami a Renault-nak segít megtalálni ehhez a tökéletes receptet.

A különleges bemutatóautó egy rendkívül áramvonalas, 5,12 méter hosszú, 1,19 méter magas, egyszemélyes puskagolyó, amelyet a franciák azért alkottak meg, hogy innovatív technológiákat és anyagokat teszteljenek. A fejlesztés elsődleges célkitűzése a légellenállási együttható, valamint a jármű tömegének csökkentése volt.

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

Ennek érdekében a projekt az ultrakönnyű anyagok és a fejlett gyártási technikák innovatív kombinációját alkalmazza. A jármű minden alkatrészét tanulmányozták, elemezték és optimalizálták, hogy csökkentsék a tömeget, de közben a nagy sebességű mozgáshoz szükséges szilárdságot is megőrizzék. A szénszálas karosszériának köszönhetően 1000 kiló alatt maradt a jármű tömege, ami elképesztő annak tudatában, hogy ebből körülbelül 600 kilót az akkumulátor nyom.

Az akku egyébként 87 kWh kapacitású, azaz akkora, mint ami a Renault Scenic E-Tech-ben dolgozik, de műszaki kapcsolat aligha van közöttük – a Filante Record 2025 a Renault leányvállalata, az Ampere által tervezett cell-to-pack technológiát alkalmaz, azaz a cellák modulok nélkül közvetlenül az akkucsomagba vannak integrálva, további súlycsökkentéshez segítve a járművet.

A „guruló laboratórium” továbbá innovatív gumik tesztelésére is szolgál, valamint a steer-by-wire és brake-by-wire rendszerét is ebben tökéletesíti a Renault. Azáltal, hogy a mechanikus kormánymű és fékrendszer helyett elektronikus összeköttetést alkalmaz a vállalat, nemcsak gyorsabb és pontosabb működést tesz lehetővé, de az alkatrészek számát, és ezáltal az autó tömegét és komplexitását is csökkenteni tudja.

Az autót a 20. század legendás sebességrekorderei, a 40 CV des Records (1925-1926), Nervasport des Records (1934) és az Etoile Filante (1956) modellek inspirálták, és – mint neve is sugallja – a Filante Record 2025 is beírná magát a történelemkönyvekbe: még az idei év első felében hatékonyságrekordot kísérel meg felállítani. Előtte azonban bemutatkozik a közönség előtt: február 5. és 9. között, a párizsi Rétromobile Autókiállításon lehet megtekinteni.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.