Nem lesz ingyenes a parkolás zöld rendszámmal Szegeden

A fővárosban és sok vidéki nagyvárosban megfigyelhető trenddel ellentétben nem kíván parkolási kedvezményt biztosítani a környezetkímélő járművek számára a szegedi városvezetés – írta meg néhány napja a Délmagyar.hu. Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester szerint ezek az autók pont ugyanannyi helyet foglalnak el, mint a levegőt helyben szennyező társaik, ezért nem indokolt a kedvezmény. A Csongrád megyei hírportál a városvezető szűk látókörű, egyoldalú állásfoglalását a 444.hu korábban megjelent, a zöld rendszámra jogosultak körének elhibázott kijelöléséről írt cikkével igyekezett kicsit megtámogatni, összemosva a valóban környezetkímélő autókat a sokkal kevésbé környezetkímélő, felső kategóriás plugin hibridekkel. (A 444.hu cikkét nem linkelték, nehogy az olvasó árnyaltabb képet kaphasson a problémáról.)

A téma egyébként annak kapcsán merült fel, hogy Szegeden átalakítják az eddigi parkolási rendszert, aminél figyelembe veszik a január elején életbelépő töltőtelepítési kötelezettséget is. Így a városban található 2150 fizetős parkolóhely 1%-ára, vagyis 22 parkolóhelyre elektromos autó töltőt telepítenek. Ennek költségét 31 millió forintra becsülik. Az elektromos töltővel felszerelt parkolók nem a korábban elérhető nyilvános helyeket csökkentik, hanem az eddig egyéb célra fenntartott helyeket nyitják meg ilyen módon az autósok számára.

Szegeden 3 helyen épül összesen 22 töltő

A városvezetés megítélése szerint a töltőkre három helyen lesz szükség:

  1. a Rákóczi téri parkolóban – itt 12 töltőt alakítanak ki
  2. a Feketesas utcai parkolóban – ide 4 töltő kerül
  3. és a megyei főügyészségnél – itt 6 töltőt szerelnek fel
EZT OLVASTAD MÁR?  Zöld rendszámmal Pápán is ingyenes a parkolás

Akinek Szeged más pontjain van dolga és közben tölteni szeretne, az nyilván sétálni vagy tömegközlekedni is szeret majd. Így a parkolási díj, a várhatóan bevezetésre kerülő töltési díj és a villamosjegy kifizetése után boldogan fog visszaszállni az autójába, amit a töltő valamennyire fel fog tölteni.

Hogy mennyire, azt nem lehet tudni, mert arról nincs szó, hogy milyen típusú töltőket telepítenek. A projekt becsült költségéből tippelve valószínűleg 22 kW-os Type2-es töltőkről lehet szó, bár ez nem egyértelmű. A Délmagyar.hu cikke a Jedlik Ányos Terv (JÁT) adataira hivatkozik, amikor 31 millió forintra becsüli a költségeket, ami azt jelenti, hogy egy csatlakozóra 1,4 millió forint jut majd. A JÁT keretében kiírt pályázatban egy 22 kW-os töltőoszlopra 1,5 millió forintot lehet nyerni, amiből a szakértők szerint 100%-osan finanszírozható egy A kategóriás (a pályázati kiírás hívja így) töltőoszlop. Ez azonban két autó töltésére képes párhuzamosan, így a 22 töltőpont kialakításának költsége kb. 16,5 millió forint kellene, hogy legyen. A 31 milliós költség csak akkor jön ki, ha két helyre villámtöltő kerül, de erről a cikk egy szót sem ejt.

A városvezetés előrelátását jól mutatja, hogy mivel a polgármester helyettes úgy tudja, hogy csak egyetlen egy tisztán elektromos autó van a városban, ezért a 22 töltőpont közül mindössze háromnál (helyszínenként egynél) tiltják majd más autókkal való parkolást. Az összes többi töltő melletti parkolóba hagyományos autóval is be lehet majd állni, ezzel ellehetetlenítve a töltést. Az, hogy egy Szeged méretű városban miért csak egyetlen egy tisztán elektromos autó van, azt nem segítünk megfejteni, de a Szegednél sokkal kisebb szomszédos Hódmezővásárhelyen négy ilyen autó is üzemel, élvezve az ingyenes parkolás előnyeit.

EZT OLVASTAD MÁR?  Valóban 250 töltőt finanszíroz az állam Budapesten?

Hamarosan tehát Szegeden is lehet majd közterületen elektromos autót tölteni, egyszerre akár 22-t is. A töltők a város 3 pontján lesznek elhelyezve úgy, hogy azoknál hagyományos autók is megállhatnak.

Vajon mennyire lesz sikeres ez a jövőbe mutató fejlesztési projekt?

Elektromos autót használsz?