Nem lesz ingyenes a parkolás zöld rendszámmal Szegeden

A fővárosban és sok vidéki nagyvárosban megfigyelhető trenddel ellentétben nem kíván parkolási kedvezményt biztosítani a környezetkímélő járművek számára a szegedi városvezetés – írta meg néhány napja a Délmagyar.hu. Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester szerint ezek az autók pont ugyanannyi helyet foglalnak el, mint a levegőt helyben szennyező társaik, ezért nem indokolt a kedvezmény. A Csongrád megyei hírportál a városvezető szűk látókörű, egyoldalú állásfoglalását a 444.hu korábban megjelent, a zöld rendszámra jogosultak körének elhibázott kijelöléséről írt cikkével igyekezett kicsit megtámogatni, összemosva a valóban környezetkímélő autókat a sokkal kevésbé környezetkímélő, felső kategóriás plugin hibridekkel. (A 444.hu cikkét nem linkelték, nehogy az olvasó árnyaltabb képet kaphasson a problémáról.)

A téma egyébként annak kapcsán merült fel, hogy Szegeden átalakítják az eddigi parkolási rendszert, aminél figyelembe veszik a január elején életbelépő töltőtelepítési kötelezettséget is. Így a városban található 2150 fizetős parkolóhely 1%-ára, vagyis 22 parkolóhelyre elektromos autó töltőt telepítenek. Ennek költségét 31 millió forintra becsülik. Az elektromos töltővel felszerelt parkolók nem a korábban elérhető nyilvános helyeket csökkentik, hanem az eddig egyéb célra fenntartott helyeket nyitják meg ilyen módon az autósok számára.

Szegeden 3 helyen épül összesen 22 töltő

A városvezetés megítélése szerint a töltőkre három helyen lesz szükség:

  1. a Rákóczi téri parkolóban – itt 12 töltőt alakítanak ki
  2. a Feketesas utcai parkolóban – ide 4 töltő kerül
  3. és a megyei főügyészségnél – itt 6 töltőt szerelnek fel

Akinek Szeged más pontjain van dolga és közben tölteni szeretne, az nyilván sétálni vagy tömegközlekedni is szeret majd. Így a parkolási díj, a várhatóan bevezetésre kerülő töltési díj és a villamosjegy kifizetése után boldogan fog visszaszállni az autójába, amit a töltő valamennyire fel fog tölteni.

Hogy mennyire, azt nem lehet tudni, mert arról nincs szó, hogy milyen típusú töltőket telepítenek. A projekt becsült költségéből tippelve valószínűleg 22 kW-os Type2-es töltőkről lehet szó, bár ez nem egyértelmű. A Délmagyar.hu cikke a Jedlik Ányos Terv (JÁT) adataira hivatkozik, amikor 31 millió forintra becsüli a költségeket, ami azt jelenti, hogy egy csatlakozóra 1,4 millió forint jut majd. A JÁT keretében kiírt pályázatban egy 22 kW-os töltőoszlopra 1,5 millió forintot lehet nyerni, amiből a szakértők szerint 100%-osan finanszírozható egy A kategóriás (a pályázati kiírás hívja így) töltőoszlop. Ez azonban két autó töltésére képes párhuzamosan, így a 22 töltőpont kialakításának költsége kb. 16,5 millió forint kellene, hogy legyen. A 31 milliós költség csak akkor jön ki, ha két helyre villámtöltő kerül, de erről a cikk egy szót sem ejt.

A városvezetés előrelátását jól mutatja, hogy mivel a polgármester helyettes úgy tudja, hogy csak egyetlen egy tisztán elektromos autó van a városban, ezért a 22 töltőpont közül mindössze háromnál (helyszínenként egynél) tiltják majd más autókkal való parkolást. Az összes többi töltő melletti parkolóba hagyományos autóval is be lehet majd állni, ezzel ellehetetlenítve a töltést. Az, hogy egy Szeged méretű városban miért csak egyetlen egy tisztán elektromos autó van, azt nem segítünk megfejteni, de a Szegednél sokkal kisebb szomszédos Hódmezővásárhelyen négy ilyen autó is üzemel, élvezve az ingyenes parkolás előnyeit.

Hamarosan tehát Szegeden is lehet majd közterületen elektromos autót tölteni, egyszerre akár 22-t is. A töltők a város 3 pontján lesznek elhelyezve úgy, hogy azoknál hagyományos autók is megállhatnak.

Vajon mennyire lesz sikeres ez a jövőbe mutató fejlesztési projekt?

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?