Elindult a Totalcar e-TAP2

A Totalcar legbevállalósabb és legjövőkompatibilisebb párosa ismét a volán mögé pattant, hogy íróasztaluktól és szeretteiktől egy hétig távol a töltőkkel meglehetősen ritkán tarkított magyar vidéken teszteljék villanyautós túlélési képességeiket. A már télen is használt Kia Soul EV-t nyilván sokkal jobban ismerik, mint az első útjukon, de a mostani túra ellenőrzőpontjait, feladatait és szálláshelyeit mindig csak néhány órával előre kapják meg. Ha sikeresen teljesítik a hetet, akkor igazolódik, hogy a váratlan hosszabb utak, illetve a napi több száz km sem jelentenek gondot a mai villanyautóknak. Az e-TAP2 túra sikerének azonban van egy nagyon fontos feltétele: jól működő elektromos autó töltőhálózat.

Az útvonalat és a feladatokat a Totalcar szerkesztőségének otthon maradt tagjai találják ki. Nyilván cél, hogy ne legyen könnyű, de az is, hogy meg lehessen valósítani. Így nem biztos, hogy az útvonalban sok ésszerűséget fedezünk majd fel. De ha bevállalósak az újságírók, akkor beterveznek néhány teljesíthetetlen távot is. Legalábbis ésszerű időn belül teljesíthetetlent, hogy kiderüljön a különbség az infrastruktúrával ellátott és az ilyen nélküli régiók bejárhatósága között.

e-TAP2 1. nap
Valahogy így ment a Totalcar csapat

Az első napon az Árpád híd budai hídfőjénél lévő szerkesztőségből kellett a Kunmadarasi reptérre eljutniuk, amit az ésszerűnek tűnő Budapest-Szolnok (117 km, 1,5 óra), majd Szolnok-Kunmadaras (65 km, 1 óra) útvonal helyett a mogyoródi és a szolnoki töltők érintésével kb. 210 km megtételével teljesítettek.

EZT OLVASTAD MÁR?  Villanyautós találkozó a budai várban
e-TAP2 1. nap
Mi erre mentünk volna

Kunmadarason egy olyan dolgot próbáltak ki, ami szinte minden villanyautósnak ott van a bakancslistáján: mi lenne, ha a lemerült elektromos autót egy hagyományos autó után kötve vontatnánk egy kicsit. A regeneratív féket használva mennyire lehetne vajon feltölteni az autó akkumulátorát? A Youtube-on van olyan videó, amiben ilyet csinálnak, de a magyar villanyautós közösségben is akad olyan, aki villámtöltő híján így vitte haza saját lábán vidékre a Pesten vásárolt elektromos autóját. A Totalcar teszt igazolta, hogy az autó vontatáskor nem tudja, hogy most az Alpok egyik völgyébe ereszkedik-e éppen le, vagy húzzák, így a vontatókötélen lógva is boldogan gyarapítja az akkumulátorban az elektronokat. Azt nem tudjuk, hogy a Kia mennyire tud visszatölteni, de egy 24 kWh-ás 2013-as LEAF akár 36 kW-tal, egy Renault Zoe pedig akár 43 kW-tal is tölthető lejtőn lefelé. Ez a gyakorlatban egyébként elég arra, hogy az Istenhegyi úton lévő villámtöltőtől a Nagyenyed-Alkotás utca sarkáig tartó közel 3 km-en visszatermelt árammal a LEAF egészen a Komjádi uszodáig (kb. 3,2 km) jusson tisztán a visszanyert energiából.

EZT OLVASTAD MÁR?  Elindult a 80 eDays túra

A vontatással termelt áramra a Kiának egyébként szüksége is volt hiszen a mai közönségtalálkozó és egyben a szállásuk helyszínéig még 110 km-t kellett megtenniük. Azt nem tudjuk, hogy hány km-re elég áramot töltöttek a vontatással az autóba, de 100 km/h-ás tempó mellett is szükség volt egy gyors szolnoki töltésre, hogy elérjék a ceglédi szállodát.

A Totalcar e-TAP2 első napján a srácok 330 km-t teljesítettek, de ehhez hozzá kell tenni, hogy ma még csak egy villámtöltőkkel jól ellátott környéken mozogtak. Már csak négy nap és kb. 1200-1700 km van hátra. Befutó péntek délután valahol Mogyoródon, feltehetőleg a villámtöltőnél.

Elektromos autót használsz?