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
auto
2024. 04. 19. péntek

Szeptember 30-án pénteken átadták Paks első nyilvános elektromos autó töltőállomását az Aktív Energia Egyesület által létrehozott Forráspont Energiaház parkolójában. A Neumann János utcában található, környezettudatos módon megvalósított, és ennek az építési illetve üzemeltetési formának a bemutatását zászlajára tűző rendezvényközpont egy 2×3,6 kW-os váltóáramú (AC) töltővel várja a villanyautósokat. A töltésért egyelőre nem kérnek pénzt (hiszen ezt a jogszabályi környezet egyelőre nem teszi lehetővé), és a parkolás is ingyenes.

Elbaltázott elektromos autó töltő Pakson (fotó: Paks-Press Hírügynökség)

Elbaltázott elektromos autó töltő Pakson (fotó: Paks-Press Hírügynökség)

Az ABB gyártmányú oszlopon 2 db Type3-as (!) aljzat található, amihez az üzemeltető Type3-Type2 illetve Type3-Type1 kábelből is tud egyet-egyet biztosítani töltés idejére. Erre szükség is lesz, mert jelenleg ez az egyetlen Type3 csatlakozós töltő az országban, így ilyen kábellel nincsenek felszerelkezve a villanyautósok. Mivel Európában a Type2 (Mennekes) csatlakozó terjedt el szabványként (a Type3 ajánlással néhány francia és olasz cég próbálkozott, de lényegében alulmaradt a versengésben), az autósok ehhez rendelkeznek megfelelő kábellel, tisztelettel szeretnénk kérni a megrendelő és telepítő cégeket, hogy több Type3-as csatlakozójú töltőt ne telepítsenek Magyarországon. Az autósok nem akarnak további csatlakozó típusokhoz százezrekért kábeleket vásárolni, pláne akkor nem, ha az a csatlakozó semmi többet nem nyújt a már elterjedt és jól használható Type2-höz képest.

A töltő egyébként kerítésen belül található, kulccsal/kártyával kell indítani és szükség van hozzá a helyszínen elérhető kábelre. Ha két Type2 (vagy két Type1) csatlakozós autó érkezne egyidőben, akkor a két töltési pont ellenére is csak egy autó tudna tölteni, mert csak egy-egy kábel áll rendelkezésre. A töltőhöz reggel 9 előtt és délután 4 után nem lehet bejutni, így munkaszüneti napokon és munkaidőn kívül ez a töltési lehetőség elérhetetlen. Ez az eszköz remek célállomási töltő (destination charger) azok számára, akiknek a rendezvényházban van programjuk, de az elektromos autózás általános segítésére a korlátozott elérhetőség miatt alkalmatlan.

Pakson a tervek szerint hamarosan további két hasonló töltőállomás létesül, remélhetőleg a mostaninál jobb helyen, állandó elérhetőséggel és széleskörűen támogatott csatlakozó szabvánnyal.

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

Villanyautósok