PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

Radikális változások jönnek a Fiatnál

elektromos autó

Június 5-én, a környezetvédelmi világnap alkalmából megrendezett konferencián a Fiat bejelentette, hogy 2025 és 2030 között fokozatosan kivezeti kizárólag belsőégésű motorral hajtott modelljeit, és csak az elektromos járműveket tartják meg a kínálatban. Az nem teljesen egyértelmű, hogy az „electric-only” kifejezés alatt csak tisztán elektromos autókat értenek-e az olaszok, vagy az elektromos hajtásra képes plug-in hibridek is maradhatnak, de az biztos, hogy radikális változásokat jelent az autógyártó életében, hiszen a márka személyautó-kínálatában jelenleg mindössze egyetlen modell, az új 500-as városi kisautó tölthető hálózatról.

Százmilliókat fizet a Fiat Chrysler a Teslának

Olivier François, a Fiat vezérigazgatója szívhez szóló monológgal is készült, amiben arról beszélt: a világjárvány alatt a városok utcáit meghódító vadon élő állatok látványa ráébresztette, hogy valamit tenni kellene a bolygóért:

„Azt, hogy az új 500-ast csak elektromosként dobjuk piacra, igazából már a Covid-19 előtt eldöntöttük. Már akkor tudtuk, hogy a világ nem bír el több kompromisszumot. Valójában a lezárások csak a legutóbbi figyelmeztetések voltak. Akkoriban olyan szituációknak lehettünk szemtanúi, amiket egészen odáig elképzelni sem tudtunk volna, mint például az utcákon kóborló vadállatok, és ahogyan a természet visszahódítja mindazt, ami jogosan az övé. És, mintha még ezek után szükség lett volna rá, emlékeztetett minket a cselekvés sürgősségére, hogy tennünk kell valamit a Föld bolygóért. Van egy ikonunk, az 500-as. Egy ikonnak mindig küldetése van, és az 500 sem kivétel: az 1950-es években mindenki számára elérhetővé tette a mobilitást, most pedig a fenntartható közlekedést kínálja mindenki számára.”

A Fiat nemcsak az elektromos autókra való átállással, hanem torinói központjának átalakításával is hozzá kíván járulni a klímavédelemhez. Az egykori Lingotto autógyár tetején Európa legnagyobb függőkertjét építi fel több mint 28.000 növénnyel.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.