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 Az utóbbi években ugyan tényleg minden korábbi elképzelést sikerült felülmúlnia Elon Musk eddigi legfontosabb világmegváltó projektjének, ám hiába lépett fel alig 15 hónapja a Tesla a billió dolláros piaci értékű cég kategóriába, nem tudott ott maradni. Sőt: ma már ennél jóval szerényebb kilátásokkal kikövezett út látszik csak előtte – legalábbis e mellett érveltek a minap az amerikai piacelemzők és befektetési szakértők a CNBC-nek. Amikor 2021 októberében a Tesla piaci értéke átlépte az ezermilliárd dolláros szintet, és ezzel a cég olyan elit klubba váltott magának belépőt, mint az Amazon, az Apple, az Alphabet és a Microsoft, a New York Times igen érdekes cikket közölt. Már abban az értelemben érdekes, hogy azok a tételek, amelyekkel a cikk a felsorolt technológiai cégek és a Tesla közötti különbséget érzékeltette, mostanra mind hozzájárultak ahhoz, hogy a Tesla papírja a tőzsdén kifejezetten rosszul teljesít. Az olyan kitételek, minthogy a cég árbevétele jóval alacsonyabb, mint a fenti listában szereplőké; hogy az autógyártó cég értékpapírjának besorolása csak BB+ (vagyis: befektetésre éppenséggel nem nagyon ajánlott a papír, amit a 10 milliárd dolláros hosszú lejáratú adóssággal a legkönnyebb alátámasztani); de a gazdasági jellegű botrányok (is) Elon Musk körül, valamint a Tesla papírok túlértékeltsége (amit az is jelez – írta a lap, hogy „a Tesla többet ér, mint a világ összes többi nagy autógyártója együttvéve”) is mind „beértek”. Annyira, hogy a korábbi, billiós kapitalizációja ma már 400 milliárdnál is alacsonyabb számot mutat. A CNBC-nek nyilatkozó elemzők egy része már abban sem biztos, hogy az eddigi negatív spirálon, amiben a Tesla papírjai leárazódtak, a január első hetében Egyesült Államokban és Európában elrendelt árcsökkentés érdemben javítani tudna. Ebbe az irányba mutat, hogy a részvényárfolyam múlt pénteken is esett, igaz, csak egy százalékot. Ennél vészterhesebb piaci jelzés, hogy több banknál is lejjebb húzták a cég részvényeinek árfolyamcélját: a San Francisco-i Wells Fargo Bank például egészen drasztikusan, 230 dollárról 130 dollárra faragta az árat. A Citi Bank ennél óvatosabb volt – igaz, ők eleve csak 176 dollárig merészkedtek a jóslásban, most viszont 140 dollárig csökkentették a részvényenkénti célárat. A Tesla számára az sem túl jó hír, hogy miközben a társaság részvényei az utóbbi évben 65 százalékot estek, a villanyautó piacon több jelentkező is akad, akik felnőve a feladathoz, a másik irányba kezdenek el száguldani. Pusztán befektetési szempontból, de már a Tesla-alternatívájának tekinti a Deutsche Bank például a kínai NIO-t, amelyet a részvénypiacon jelentősen alulértékelt papírnak tekintenek, és úgy számolnak, hogy a cég termelési méretben is, megítélésben is nagyot tud majd ugrani 2023-ban. Bemutatkozott a NIO új villanyautója De sok potenciált látnak az elemzők a más kínai autógyártók között is: a BYD-től az egész európai piac „árformálását” várják, a Li Auto pedig a legtöbbet ígérő startupnak tűnik. Érdekesnek tűnik az elektromos autó piacon befektetői szemüvegben korábban is jól tájékozódó Steven Glass alapkezelő véleménye, aki azt mondta a CNBC-nek, hogy számára a BMW az, ami aktuálisan „nagyon-nagyon vonzónak tűnik”. Ezt azzal magyarázta a Pella Funds Management ügyvezető igazgatója, hogy a cég ciklikus növekedésére számít. Mivel a bajor cég eleve „nagyon jól kezelt” ár-nyereség mérleggel rendelkezik, akár 2023 is lehet az az év, amikor a BMW beváltja azt a korábbi ígéretét, hogy ténylegesen megkérdőjelezi a Tesla vezető szerepét az elektromos járműgyártásban. Aktuális fejlemény, hogy a Tesla éppen a BMW-t taszította le a trónról az Egyesült Államokban, és lett a legkelendőbb prémiumkategóriás autó. Duplázta a villanyautó eladásait a BMW Csoport Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Szabó M. István Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!