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
auto

Visszahívás lett a Tesla számítógépének hibájából

elektromos autó
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

December közepén írtunk azokról a beszámolókról, amelyek szerint egyes frissen átadott Teslák az első pár tucat kilométer után furcsa hibákat produkálnak. Akkor az FSD számítógép legújabb generációjának gyártási hibája tűnt a legkézenfekvőbb magyarázatnak.

A valóság ennél kicsit árnyaltabb.

Csillagok együttállása

239.382 darab Teslát hívnak vissza az Egyesült Államokban, amelyek 2 százaléka lehet érintett abban a furcsa hibasorozatban, amelyre tavaly év végén lett figyelmes több vadonatúj jármű tulajdonosa. A hibajelenségek hátterében az önvezető, vezetéstámogató és kamerarendszert vezérlő FSD számítógép fizikai meghibásodása állt, de volt olyan tulajdonos is, akinek az eszköze cseréje után pár sarokkal ismét megbolondult az autója.

Az amerikai közúti közlekedést felügyelő NHTSA honlapján a napokban megjelent önkéntes visszahívás dokumentációjából kiderül, hogy

a kiváltó ok bizonyos hardveres konfigurációk és egyes szoftverkiadások összeakadása hideg időjárási körülmények között, amelynek eredményeképp visszáram jön létre és ez rövidre zárja az áramköri lapot.

A visszahívásban érintett autók az Egyesült Államokban a:

  • 2024. január 15. és december 12. között gyártott Modell 3,
  • 2024. április 24. és november 27. közötti Model S,
  • 2023. január 25. és 2024. december 2. közötti Model X, valamint a
  • 2023. május 23. és 2024. december 16. között készült Model Y típusok.

A dokumentáció természetesen csak az amerikai autókról beszél, de valószínű, hogy más régiókban is hasonló visszahívás következik. Az akció hivatalos oka egyébként a tolatókamera képének kiesése, ami nem felel meg az NHTSA követelményeinek, ugyanis az USA-ban már pár éve kötelező felszereltség ez az eszköz.

A vállalat mérnökei szerint a hibasorozatot már megoldották szoftverfrissítésekkel, ám az autók egy kis százalékánál előfordulhat, hogy maga a számítógép fizikailag is károsodott, így azt cserélni kell a márkaszervizekben.

Az érintett tulajdonosokkal felveszik a kapcsolatot.

Kronológia

A Teslánál 2024. november 21-én figyeltek fel arra, hogy megnőtt a számítógépcserék száma a szervizekben és az ok minden esetben az elsődleges, vagy tartalék elektromos egység rövidzárlata volt.

November 26 és december 20 között a cég mérnökei a hiba pontos diagnosztizálásával voltak elfoglalva. Arra jutottak, hogy a 2024.44.25.3, illetve 2024.45.25.6 előtti szoftververziók, hideg időjárás és egyes hardverkonfigurációk együttállása kell a hiba előidézéséhez, amely rövidre zárja a számtógép energiaellátását.

December 20 és 27 között pontosan feltérképezték a problémás szoftverkiadásokat és a flottában érintett autók számát. December 27-én döntöttek a visszahívás mellett.

2024 december 30-ig 887 garanciális javítást és 68 további hibajelentést számoltak össze. Balesetről nincs tudomásuk.

Még a vizsgálat teljes lezárása előtt, december 16-án módosították a gyártásból kikerülő új autók gyári szoftverét. Az új kódsor megváltoztatja az egyes komponensek bekapcsolásának sorrendjét, és ezzel elkerüli a visszáram kialakulását. December 18-án elkezdték a már átadott autók frissítését is.

A vállalat mérnökei szerint nincs teendője azoknak a tulajdonosoknak, akik autói már a 2024.44.25.3, 2024.45.25.6, vagy ezeknél újabb szoftverkiadást futtatnak. Jelenleg is dolgoznak azon, hogy kiszűrjék azokat az autókat, amelyeknél már fizikailag is károsodott az FSD számítógép. Ezeket a hardvereket ingyen cserélik az érintett autókban.

Gond lehet a Tesla legújabb FSD számítógépével

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.