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
auto
2024. 04. 19. péntek

Európaiként nem könnyű hozzászokni, hogy míg nálunk az egyre bővülő villanyautó-kínálat mellett is sír a pénztárcánk a magas vételár miatt, addig Kínában meg tudják oldani az autógyártók, hogy tömegek által megfizethető villanyautókat gyártsanak kompromisszummentes specifikációkkal. Mivel a legtöbb autógyártó elsősorban a világ legnagyobb és leggyorsabban bővülő elektromosautó-piacát célozza meg, tömegesen válnak elérhetővé olyan villanyos modellek a kínaiak számára, amiknek itt is nagyon örülnénk, de csak évekkel később, talán soha, vagy lényegesen drágábban érkeznek meg. Ilyen többek között a Honda VE-1 és a Toyota C-HR EV, melyek olyan autógyártók termékei, akiktől régóta várunk olcsó elektromos autót, de eddig inkább csak a lemaradásukat növelték az elektromobilitás versenyében.

Sokak számára viszont minden bizonnyal a Renault City K-ZE a hab a tortán, ami indulóáron már 61 800 jüanért, átszámítva körülbelül 2,6 millió forintért elvihető, de a legnagyobb tudású változat sem kerül többe nagyjából 3 millió forintnál. A barátságos árért cserébe természetes nem jár Tesla-verő hajtáslánc, de a 33 kW-os, 125 Nm nyomatékú villanymotorra, valamint a NEDC szerinti 271 kilométeres hatótávra ennyi pénzért kevesen mondanának nemet.

Úgy tűnik, hogy a Renault vezetősége meghallotta a villanyautós közösség imáit (vagy szitkozódását), és az európai piacokon is értékesíteni fogja a kompakt városi crossovert. Az Autocar információi szerint a Renault Group hivatalosan is be fogja jelenteni a K-ZE európai változatát, mint belépőszintű modellt a zéróemissziós mobilitásba, de egyelőre a francia vállalat elektromos autókért felelős igazgatóinak szavaira támaszkodhatunk. Gilles Normand elárulta, hogy Európába egy különleges verzió érkezik, amely minden bizonnyal nagyobb biztonsági felszereltséget kap. Kérdéses, hogy számíthatunk-e nagyobb aksira, hiszen Normand szerint az alacsony ár kulcsa éppen a limitált hatótáv, amely városi autó lévén nem jelent akkora problémát. Elképzelhető, hogy a City K-ZE a Renault tulajdonában lévő Dacia emblémáját fogja viselni, ezt viszont sem megerősíteni, sem cáfolni nem akarta az igazgató.

A Renault már a Frankfurti Autószalonon hangoztatta, hogy dolgozik azon, miként tudna Európába hozni egy villanyautót 12 ezer euró alatt. Sőt, a K-ZE európai megjelenését is emlegette már korábban a vezetőség, a kontinensen a kis méretű személygépkocsik iránt tapasztalható csökkenő igény miatt azonban inkább az autómegosztó programok hőseként tekintettek a City K-ZE-re. Kíváncsian várjuk a hivatalos beszámolót a Renault Group terveiről.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.