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
auto
2024. 04. 19. péntek

A költségek visszafogása érdekében elhalasztja a tisztán elektromos XJ gyártását a Jaguar – a luxusszedán az eredeti tervek szerint még ebben az évben bemutatkozott volna, a termelése pedig 2021 elején vette volna kezdetét a Castle Bromwich létesítményben, de ez a mostani döntéssel a jövő év októberére tolódik. A villanyautó megjelenésének elhalasztása nem meglepő, és nem is példa nélküli a jelenlegi helyzetben, hiszen a gyárleállásokkal, átszerveződésekkel, és a járművek iránti kereslet bezuhanásával a koronavírus a legtöbb autógyártót nehéz pénzügyi helyzetbe hozta: egyes start-upokat a földre kényszerített, míg a nagyok rendszerint a költségesebb elektromobilitási programjaik felfüggesztésével próbálják átvészelni a válságos időszakot.

Ez lehet a következő villany-Jaguar

Autóipari elemzők szerint a Jaguar Land Rover különösen vészes tempóban égeti a pénzt, akár 1 milliárd fontot is veszíthet minden hónapban. Ráadásul a JLR problémái már jóval a világjárvány előtt kezdődtek, 2019-ben a Jaguar márkán belül a teljesen elektromos I-PACE volt az egyetlen modell, melynek értékesítése képes volt tartani a növekvő tendenciát. Várhatóan ősszel ráadásul a vezérigazgatói pozíciót is új ember veszi át, ami még tovább módosíthat a gyártó stratégiáján.

Egy évtizeden belül megszabadulhat a belsőégésű motortól a Jaguar

Jaguar XJ

Az XJ hagyományos meghajtású változatának gyártása egyébként már tavaly júliusban leállt, és az angliai létesítmény gyártósora az átalakításra vár a teljesen elektromos utód számára. A koronavírus miatt viszont továbbra is zárva van a gyár, és csak augusztusban indulhat újra az XE és XF modellek termelése, jelentősen lecsökkentett kapacitással. A tisztán elektromos XJ-ről, mely a Jaguar második villanyautója lesz – egyelőre nagyon kevés részlet ismert, de az Electrive információi szerint egy 90,2 kWh-s akkucsomag biztosít majd benne 470 kilométer körüli hatótávot.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.