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
auto
2024. 07. 25. csütörtök

Mi lesz az autóddal, ha végleg megszűnik a 3G?

Bár biztosan vannak olyan olvasóink akiknek a mobiltelefonok 3G technológiája már ósdinak tűnhet, az idősebbekk, akik még anno WAP-on neteztek, valószínűleg elsőre meghökkenhetnek rajta, ha azt hallják, lassan már ki is vezetik a mobilcégek ezt a szolgáltatást.

Míg mobiltelefont pár évente cserél az ember, és a legtöbb a zsebünkben lapuló készülék alkalmas a 4G-s (vagy 5G-s) hálózatok kezelésére, egy autó 15+ évig is forgalomban maradhat, így itt talán relevánsabb a kérdés, mi lesz a kocsink adatkapcsolatával, ha megszűnik a 3G?

Nem csak elmélet

Már egy éves hír, de talán a pandémia miatt nem volt túl nagy visszhangja, hogy a Magyar Telekom már tavaly elkezdte lekapcsolni a 3G hálózata egy részét, hogy a felszabaduló frekvenciákat az 5G-re hasznosítsa. Az NMHH legfrissebb elérhető jelentése szerint azonban még mindig elég magas a 3G használat az országban, de ez inkább csak a hanghívásokra igaz.

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

Forrás: https://nmhh.hu/dokumentum/220055/NMHH_mobilpiaci_jelentes_2017Q1_2020Q4.pdf

Ha az internetes adatforgalom alakulását nézzük, akkor eléggé egyértelmű, hogy ennek 95%-a már a 4G-n fut, kevesen sírják vissza majd a 3G-t, ha végleg leáll a korábbi rendszer. Azonban az M2M (gép a géppel) kommunikáló rendszerek, mint például az IoT eszközök, interneten lógó riasztók, érzékelők, és egyéb kütyük túlnyomó többsége még egy jó ideig 2G/3G rendszereket használ majd és már ma is több mint 800 ezer ilyen aktív SIM kártya van hazánkban.

Forrás: https://nmhh.hu/dokumentum/220055/NMHH_mobilpiaci_jelentes_2017Q1_2020Q4.pdf

Amerikában is elkezdték a régebbi rendszerek lekapcsolását és ott is a legnagyobb szolgáltató az AT&T  diktálja az iramot, azonban ez egy jól körülhatárolható kört eléggé érzékenyen érint a 2022 februárjára beharangozott leállás. A 2015 júniusa előtt gyártott Teslák ugyanis még nem rendelkeznek 4G/LTE modemmel. Így a régebbi Model S tulajdonosok adatkapcsolata megszűnik a váltás után – nagyjából 78 ezer ilyen autó lehet a világon.

Jó hír, hogy akik már megkapták az ingyenes MCU2 upgradet azok megnyugodhatnak, ugyanis az új számítógép már 4G-vel készült – bár a cserének nem ehhez, hanem az MMC adattároló hibájához van köze, de a frissítés egyúttal ezt is megoldja. Ha valaki nem tudja kivárni a sorát, vagy valami miatt nem kéri/nem kapja meg az új MCU-t, akkor sem marad opciók nélkül, ugyanis 200 dollárért lehetősége van akár egy 9 éves Model S modemének frissítésére is.

158.000 autót hív vissza a Tesla

Itthon nem teljesen egyértelmű, hogy mikor kerül sor a 3G kivezetésére. Bár a 3 nagy szolgálató azt mondja, pár évig még maradhat a régebbi rendszer, 2022-ben lejárnak a jelenlegi 3G frekvenciákra szóló engedélyek. Ma már elég sok autó rendelkezik beépített modemmel, ha más nem az EU-ban 3 éve kötelező SOS baleseti segélyhívó funkció okán, vagy a távoli mobilos elérés végett. Kérdés hány olyan kocsi van az utakon, amely nem rendelkezik 4G modemmel, és mi lesz velük pár év múlva?

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.