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
auto

Magyar termálvízből készülhet a villanyautók akkuja

elektromosautó-akkumulátor
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

Szeptember 30-án megalakult a Magyar Akkumulátor Szövetség, ennek kapcsán Kaderják Péter, a Zéró Karbon Központ (BME) vezetője, az ITM főtanácsadója nyilatkozott a Portfolio-nak. A  szövetség tervei között szerepel, hogy a hazánkban gyártott akkumulátorok esetében csökkentsék az import nyersanyagok arányát, így például a hazai termálvízvagyonban található lítium kitermelési lehetőségeinek vizsgálata és a hazai K+F-kapacitás fejlesztése is.

A Portfolio cikkéből azt is megtudhattuk, hogy a BloombergNEF nemzetközi összevetése alapján hazánk a 12. helyet foglalja el a teljes lítiumion-akkumulátor értéklánc fejlettsége alapján rangsoroló 2020-as globális listán, míg a cella- és komponensgyártási képesség alapján holtversenyben a 6 helyen állunk. Európai viszonylatban különösen jó az ország pozíciója, az EU-ban Lengyelország és Németország mellett Magyarországon található a legnagyobb a gyártókapacitás, amely meghaladja a 20 GWh/évet, miközben 2020-ban az EU-ban a kereslet összesen 50 GWh, a teljes európai gyártókapacitás pedig 35 GWh volt.

A cellagyártók megtelepedésének köszönhetően a magyar akkumulátor-iparban 2016-tól mintegy 5,4 milliárd euró működőtőke befektetésnek köszönhetően 14.000 munkahely jött létre, így Magyarország kedvező helyzetben várja az iparág következő években várható felfutását.

Kaderják Péter elmondta, hogy a Nemzeti Akkumulátor Iparági Stratégia fő célkitűzése 2030-ig, hogy Magyarország az európai akkumulátor értéklánc egyik központjává válhasson. Ennek része a lítiumban gazdag hazai geotermikus lelőhelyek bevonása az akkumulátorgyártáshoz alkalmas minőségű alapanyagok előállításába az alacsony üvegházgáz-kibocsátású, felelős lítiumbányászat megalapozásával. A lítium hazai termálvízből történő kinyerésével csökkenthető az importkitettség az akkumulátorgyártás növekvő lítiumigényének kielégítéséhez.

2021. július 1-jén tartotta meg alakuló ülését a Magyar Akkumulátor Platform, majd szeptember 30-án hivatalosan is megalakult a Magyar Akkumulátor Szövetség, amellyel hazánk csatlakozni tud az Európai Akkumulátor Szövetséghez (European Battery Allience, EBA). Az alapító tagok között nemzetközi és hazai nagyvállalatok is megtalálhatók, így az MVM, a MAVIR, az E.On, az Alteo, valamint a Videoton, a Tungsram, illetve az elektromobilitás területéről az Ikarus és az ITK Holding. A hazánkban jelentős gyártási kapacitással rendelkező távol-keleti cégek, a Samsung SDI és az SK Innovation is érdeklődik a csatlakozás iránt.

Az alapító tagok között nem szerepel a MOL, de jelezte érdeklődését a lítium hazai termálvízből történő lehetséges kinyerésével és a használt akkumulátorok újrahasznosítási lehetőségeivel kapcsolatban.

Címlapkép: pxfuel.com

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.