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
auto
2024. 04. 20. szombat

Kínában feltámadt a Tesla és megverte a teljes autópiacot

elektromos autó

Az áprilisi koronavírus lezárások alaposan felforgatták a kínai autógyártást és az ellátási láncoknak is beletelt pár hétbe, mire helyreálltak. A Tesla sanghaji gyára, és ennek következtében a vállalat kínai és európai vásárlói különösen megsínylették az üzemszünetet, amelynek hatásai nem merültek ki a háromhetes leállásban, mivel nagyjából még egy hónapba telt, míg visszaállt a gyártás a korábbi szintre.

Júniusban aztán jött a feltámadás, mégpedig nem is akárhogyan.

No#1

A kínai autógyártás számainak hivatalos forrása a CPCA, a helyi autógyártók szövetsége. Innen havonta érkeznek gyártási, export, és kínai belpiaci eladási adatok, úgyhogy míg Amerikában csak találgatni tudjuk a Tesla számait, Európában pedig kemény adatgyűjtés kell a számokhoz, a világ legnagyobb autópiacán ezüsttálcán szervírozzák a grafikonokat.

Innen tudjuk, hogy júniusban 52.557 eladott darabbal a Tesla Model Y lépett a kínai személyautó-eladások első helyére.

Az éves listán az első hat hónap után pedig 133.666 példánnyal a második helyen van a típus az SUV-eladások között. Kicsit relevánsabb, ha a prémium SUV piacot nézzük, amit Kínában 300 ezer jüan, azaz 18 millió forint fölött definiálnak: itt a Model Y az első hat hónap után úgy első, hogy közel dupla annyi fogyott belőle, mint a második helyezettből.

Forrás: CPCA

Természetesen ez csak egy hónap, és tudjuk a Giga Sanghaj a negyedév elején exportra, utána pedig, tömbösítve, a belpiacra gyárt, de az eredmény még ennek fényében is figyelemre méltó. A Tesla egyébként összesen 77.938 autót adott el Kínában az elmúlt hónapban, ami új rekord a cég történetében, és ehhez jött még minimális, 968 darabos export. A Model 3 egyébként mindössze a hetedik lett a hónapban a szedánok között, és idén 64 ezer darabnál jár, ami 25 százalékkal elmarad a tavalyi adattól.

A cég júniusi kínai eladásai a teljes éves volumen 40%-át tették ki, ami jól mutatja, hogy mennyire felborította a megszokott ütemet a COVID kiesés.

A kínai eladások margójára pedig azt is feljegyezhetjük, hogy a hivatalos európai adatok alapján már azt is tudjuk, hogy az első negyedév közel 59 ezres eladási számai után, a második három hónapban mindössze 26 ezret sikerült leszállítaniuk kontinensünkön. Így elmondhatjuk, hogy több mint 30 ezer darab hiányzott a rendszerből – lesz mit bepótolniuk az év második felében.

Vége a leállásnak

A jó júniusi eladási adtok egyébként arról árulkodnak, hogy a termelés is 70 ezer környékén volt, tehát ismét formában van a cég kínai gyára. A CPCA elnöke szerint a Giga Sanghaj júniusban gyártási rekordot is döntött, de konkrét számot nem árult el.

Ahogy arról már korábban beszámoltunk, az üzem július elején ennek ellenére leállt közel két hétre, hogy bővítsék a termelési kapacitást.

Helyi megfigyelők a napokban azt jelentették, hogy az 1. ütem, azaz a Model 3 gyártósora július 9-én újraindult, és 12-én követi ezt az Y gyártása is.

Az ismert sanghaji drónvideós, Wu Wa legfrissebb felvételei azt is megmutatták, hogy a cég idő közben kiürítette a gyár udvarát is, és az exportra szánt kocsikat a kikötőbe szállították.

A Tesla eladási adatai kapcsán az elmúlt hetekben bejárt a világsajtót egy téves hír, mely szerint már nem az amerikai márka a világ legnagyobb villanyautó-gyártója, helyét átvette ugyanis a kínai BYD a toplistán. A BYD gyárai nem Sanghajban vannak, így nem érintette az április-májusi helyzet.

A hír azonban nem igaz, egy félreértésen alapul. Kínában ugyanis a plug-in hibrid és tisztán elektromos autókat együtt a NEV, azaz New Energy Vehicle kategóriába sorolják, amelynek listáját, 641 ezer darabbal, valóban a a kínai konkurens vezeti. A BYD saját eladási adatai azonban világosan mutatják, hogy az idei év első hat hónapjában 323.129 tisztán elektromos autót értékesítettek, míg a Tesla hónap eleji gyorsjelentése óta tudjuk, hogy ők 564.743-nál járnak, és ezzel – jelen tudásunk szerint – továbbra is a világ legnagyobb villanyautó-gyártója a cég.

Tesla Q2: elég lesz a papírforma?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.