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
auto

Egyelőre mindenki a Model Y hátsó lámpáit nézi a magyar újautó-piacon

elektromos autó piac
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

A második negyedév első hónapjában valamivel több mint három százalékkal bővült a magyar újautó-piac, miközben a villanyautók eladásai gyakorlatilag stagnáltak – derül ki a Datahouse adatsorából.

Ez nem jelenti persze azt, hogy ne lett volna pár érdekes fejlemény a hazai értékesítésben.

Típusok

2024 azonos hónapjához képest 15 darabbal kevesebb, 704 tisztán elektromos új autó talált gazdára Magyarországon most áprilisban, ami 0,5 százalékpontos visszaesést jelent a villanyautók részesedésében.

Első helyen a Tesla Model Y végzett, ami abból a szempontból meglepő, hogy most még csak az első, magasan felszerelt (drága) példányok érkeznek hozzánk a frissített típusból és az eladások zömét kitevő kisakkus változat kiszállításainak megkezdése csak május végére várható.

A második és harmadik, holtversenyben, két hasonló, az Y-nál talán 20 centivel rövidebb SUV, a BMW iX1 lett és a Ford Explorer lettek az év negyedik hónapjában.

# Típus 2025. április
1 TESLA MODEL Y 84
2-3 BMW IX1 35
2-3 FORD EXPLORER 35
4-5 BYD ATTO 3 31
4-5 KIA EV3 31
6 HYUNDAI KONA 23
7 BYD SEAL U 22
8-9 BYD SEAL 21
8-9 TESLA MODEL 3 21
10-11 BMW I4 20
10-11 FORD CAPRI 20
12 HYUNDAI IONIQ 5 19
13-14 FORD NEW PUMA 17
13-14 VOLVO EX30 17
15 MERCEDES EQE 14
16 BMW I5 13
17 SKODA ELROQ 12
18-20 BMW IX 11
18-20 CUPRA BORN 11
18-20 NISSAN ARIYA 11
Egyéb: 236
Összesen: 704

Persze a havi adatokba túl mélyen nem szoktunk belemenni, mert a tömbösített gyártás és kiszállítások miatt felesleges messzemenő trendeket beleolvasni ezekbe, de az első négy hónap egyben már kicsit értelmesebb adathalmaz lehet,

Az év első harmada után továbbra is két Tesla áll az élen. Nem meglepő módon a Model Y egyelőre mínuszban van – a frissítés sikerét inkább majd a második negyedév végén ítélnénk meg. Az európai trendektől eltérően (-29%) nálunk a Model 3 enyhén növekedni tudott (+3%).

A Kia EV3 rajtja továbbra is sikeresnek látszik a harmadik hellyel, folytatva az elektromos Niro egykori sikerszériáját, azon pedig már meg sem lepődik senki, hogy Magyarországon a következő három hely a BYD-é.

# Típus 2025. január-április Változás
1 TESLA MODEL Y 391 -39%
2 TESLA MODEL 3 271 3%
3 KIA EV3 196
4 BYD ATTO 3 187 35%
5 BYD SEAL 137 180%
6 BYD SEAL U 115
7 FORD EXPLORER 89
8 VOLVO EX30 80 -35%
9 MERCEDES EQE 77 20%
10 BMW IX1 75 142%
11 MINI COOPER 73
12 BYD DOLPHIN 63 -11%
13 HYUNDAI KONA 63 -55%
14 BMW I4 59 -14%
15 HYUNDAI IONIQ 5 57 46%
16 HYUNDAI INSTER 52
17 CITROEN C3 49
18 SKODA ELROQ 46
19 FORD CAPRI 46
20 AUDI Q4 45 13%
Egyéb: 941
Összesen: 3112 +3,5%

A Top 20-ból kicsit kilóg a Volvo EX30, amely tavaly berobbant a piacra, most viszont ahhoz képest annak ellenére harmadával csökkentek a számai, hogy – úgy tudjuk – a cég egyelőre lenyeli a büntetővámok okozta többletköltségeket.

A BMW i4, a BYD Dolphin és a Hyundai Kona veszítettek még vásárlókat idén, míg a BMW iX1, a BYD Seal és a Hyundai Ioniq 5 növelték jelentősebben eladásaikat.

Az Inster az elektromos C3 és az új Elroq már a Top 20-ban vannak

Márkák

A márkák rangsorát is a Tesla vezette áprilisban – őket a BMW és a BYD követte. A Fordnak magához képest erős hónapja volt, az Explorerből és a Capriból együtt több, mint 80 fogyott.

# Márka 2025. április
1 TESLA 106
2 BMW 94
3 BYD 91
4 FORD 82
5 HYUNDAI 58
6 MERCEDES 42
7 KIA 40
8 VOLVO 26
9 SKODA 21
10-11 VOLKSWAGEN 20
10-11 AUDI 20
12 MINI 17
13 CUPRA 15
14 TOYOTA 13
15 NISSAN 11
16 CITROEN 8
17-19 OPEL 7
17-19 MG 7
17-19 PORSCHE 7
20 OMODA 6
Egyéb: 13
Összesen: 704

Az első négy hónap összesítésében is a Tesla, BYD, BMW trió van az élen – ebben a sorrendben, de erősen jön fel a Kia és a Ford is. Mondjuk utóbbinál tavaly ilyenkor még gyakorlatilag nem létezett elektromos kínálat, így a növekedés százaléka nem mond túl sokat. Kíváncsiak vagyunk a Puma mennyit dob majd ezeken a számokon.

# Típus 2025. január-április Változás
1 TESLA 670 -27%
2 BYD 558 114%
3 BMW 267 26%
4 KIA 237 212%
5 HYUNDAI 211 -5%
6 FORD 182 507%
7 MERCEDES 175 -3%
8 VOLVO 128 -25%
9 VOLKSWAGEN 122 17%
10 AUDI 82 61%
11 MINI 73
12 SKODA 68 -25%
13 TOYOTA 53 130%
14 CITROEN 51
15 CUPRA 48 20%
16 NISSAN 37 -91%
17 PORSCHE 28
18 OPEL 26 -21%
19 PEUGEOT 22
20 OMODA 16
Egyéb: 58
Összesen: 3112 +3,5%

A Teslán kívül csökkenés a Mercedesnél, a Volvónál, a Škodánál, a Nissannál és az Opelnél volt tapasztalható.

Mondjuk az, hogy négy hónap alatt hazánkban több elektromos Porsche, mint Opel fogyott, elgondolkodtató.

Konszern szinten csoportosítva az adatokat a Tesla és a BYD mögé a Hyundai-Kia fért fel a dobogóra. 50 alatti darabszámoknál nem foglalkoznánk túl sokat a változás százalékos értékével, de azért a SAIC visszaesése figyelemreméltó, hiszen az MG4 korábban egy sikeres típus volt. Úgy néz ki, ők lettek az EU új vámjainak legnagyobb kárvallottjai.

# Cégcsoport 2025. január-április Változás
1 TESLA 670 -27%
2 BYD 558 114%
3 HYUNDAI-KIA 448 50%
4 VOLKSWAGEN CSOPORT 348 21%
5 BMW CSOPORT 340 56%
6 FORD 182 507%
7 MERCEDES-BENZ 175 -4%
8 GEELY 128 -25%
9 STELLANTIS 109 49%
10 TOYOTA 61 49%
11 NISSAN 37 -91%
12 CHERY 16
13-15 KG MOBILITY 12 300%
13-15 RENAULT CSOPORT 12 50%
13-15 SAIC 12 -76%
16-17 DONGFENG 2
16-17 HONDA 2 -96%
18-20 JIAYUAN 0 -100%
18-20 JLR 0 -100%
18-20 MAZDA 0 -100%
Egyéb: 0
Összesen: 3112 +3,5%

Az utolsó három helyezettet csak azért hagytuk a listán, mert tavaly még adtak el villanyautót, idén viszont nullán állnak. A Jiayuan adatain senki nem fog merengeni, a JLR-nél tudjuk, hogy a Jaguárnál ez egy nullás év lesz, jövőre pedig luxus árazással legfeljebb luxus darabszámok várhatók. A Mazdánál igazán érdekes a kérdés, hogy a 6e be tudja-e indítani az európai eladásokat.

Hajtásláncok

Idén áprilisban 10.785 új személyautót adtak el Magyarországon (+3,6%), ami 43.688-ra növeli az első négy hónap végeredményét (+3,8%).

A tisztán elektromos hajtás aránya áprilisban 6,5% volt, míg az első négy hónapban az eredménye 7,1% lett, ami szinte tizedre pontosan megegyezik a tavalyi év adataival.

Az év első négy hónapja után sima hibridek aránya gyakorlatilag változatlan, míg a dízelek továbbra is 0,5 százalékpontnyi növekedést mutatnak 2024-hez képest.

A plug-in hibridek aránya csökkent, de azért hatalmas összezuhanást nem látunk az állami kedvezmények kivezetése után. A darabszám 12 százalékkal csökkent, április végén 1741-nél járt.

A mild hibridek 36 százalék feletti eredménnyel továbbra is vezetik a piacot – a darabszámuk is 18 százalékkal nőtt. 88 százalékuk benzines volt, de érdekesség, hogy van a listán egy darab vegyes, benzin-gázüzemű is közöttük. Ez elvileg egy Audi A6-os úgyhogy nem vagyunk meggyőződve róla, hogy ez nem valami statisztikai hiba, ha csak nem egyedi átépítés.

A benzinesek két éve még 37, tavaly 29 százalékon álltak, most viszont már csak kevesebb, mint az autók negyedét tették ki.

A márciusi eladási adatok ebben a cikkben találhatók:

A magyaroknak elfelejtettek szólni, hogy ne vegyenek Teslát

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.