Valószínűleg nem a kukásautó az, ami a legtöbb ember fejében felmerül akkor, amikor az elektromos hajtás előnyeiről vagy lehetőségeiről beszélgetünk. Pedig ha belegondolunk az elektromos kukásautó kiváló példa arra, hogy miként fogja megváltoztatni a technológia a jövőnket.
A szemétszállításra használt speciális teherautók naphosszat róják a városaink utcáit. Ritkán gyorsítanak 10-20 km/h-nál nagyobb sebességre, mégis a folyamatosan kerregő dízelmotorjukból egész nap ontják a bűzt és káros anyagokat Néhány másodpercnyi haladás után legalább fél percig alapjáraton pöfékelnek. Ez nem csak a környezetszennyezés, de a költségek miatt is rendkívül nagy probléma.
Hétköznapi emberként nem biztos, hogy észrevesszük, de a megoldás itt van és létezik. A rendkívül szennyező dízelmotor helyére elektromotort és akkumulátort építve tisztábban, csendesebben és sokkal olcsóbban üzemeltethetők a városi szemétszállító járművek.
Kevésbé ismert, de ilyen elektromos kukásautó már Magyarországon is üzemel, ráadásul a fejlesztése is idehaza, a Debreceni Egyetem műszaki karán zajlott. A projekt 3 éve indult, és tavaly Békéscsabán már üzembe is állították az első próba járművet. A tesztüzem alatt heti 3-5 alkalommal, napi 2 fordulóban több mint ezer tonna szemetet gyűjtöttek be vele a Tappe Hulladékgazdálkodási kft. munkatársai. Egy-egy forduló 25-30 km volt, de ez nem jelenti azt, hogy a teherautó akkumulátorait tölteni kellett volna, hiszen azok több mint 100 km-re is elegendő energiát tárolnak. A próba során a hulladékgyűjtő teherautó összesen 1500 km-t teljesített.
De nem a magyar egyetem és a békéscsabai városüzemeltetés az egyetlen, amely felismerte a villanyhajtás előnyeit a hulladékszállításban. A Tesla Motors egyik társalapítója, Ian Wright új cége a Wrightspeed is fantáziát lát ebben a piacban, így szintén elektromos kukásautók fejlesztésébe fogtak. A MACK teherautóba szerelt elektromos hajtáslánc és akkumulátor 30 mérföld, vagyis nagyjából 50 km megtételére képes önerőből. Véleményük szerint a nagyobb hatótávhoz szükséges akkumulátor olyan méretnövekedést eredményezne, hogy már nem maradna elég hely a szemétnek. Ezért az elektromos teherautót egy gázturbinával szerelték fel, ami állandó fordulaton, alacsony káros anyag kibocsátásra és alacsony fogyasztásra optimalizálva tudja tölteni az akkumulátort. A gázturbina katalitikus konverter használata nélkül is teljesíti a szigorú kaliforniai előírásokat.
A gázturbinával kiegészített elektromos kukásautót múlt héten demonstrálják a Las Vegasi Waste Expo-n, a sorozatgyártást pedig ősszel tervezik beindítani. Vajon a debreceni projekt eljut-e valaha a sorozatgyártás fázisba?