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
auto

Elismerte Musk, hogy hibázott az akkumulátorok korlátozásával

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

Egy 2019-es kínai tűzesetet követően a Tesla kiadott egy szoftverfrissítést, amely az autók akkumulátorának védelme, és a további tűzesetek elkerülése érdekében lekorlátozta az akkurendszer feszültségét. Számos tulajdonos számára ez azzal járt, hogy csökkent autójának hatótávolsága, és a villámtöltés is lassult, ráadásul az érdemi kommunikáció hiánya az autógyártó részéről még tovább tüzelte az indulatokat.

Jelentős hatótávcsökkenés a Tesla szoftverfrissítés után

Mint akkoriban mi is beszámoltunk róla, a legsúlyosabb hatótávcsökkenést egy David Rasmussen nevű Tesla-tulajdonos tapasztalta, akinek a 2014-es, 85 kWh-s Model S-ének hatótávja 247 mérföld környékéről 217 mérföldre csökkent a frissítés után. Rasmussen több másik felháborodott vásárlóval együtt csoportos keresetet nyújtott be a Tesla ellen. Az évek óta tartó ügy most megoldódni látszik az Egyesült Államokban.

Csökkent a hatótáv, perlik a Teslát

A CNBC által megszerzett, a San Franciscó-i körzeti bírósághoz benyújtott megállapodási javaslat szerint a Tesla vállalja, hogy valamennyi érintett tulajdonosnak 625 dollárt fizet, és emellett a bírósági ügy költségeit is fedezi. A dokumentum szerint, melyben egy összesen 1,5 millió dollár értékű összeg szerepel, összesen 1743 Model S tulajdonost érintett az akkumulátor feszültségének lekorlátozása, ami azt jelenti, hogy közel 1,1 millió dollár jut az ügyfeleknek, a maradék pedig az ügyvédek munkadíja. (Eddig úgy tudtuk, hogy Model X-ekben is tapasztaltak korlátozást, de ezt a modellt nem említik a források.)

Egy teslás körökben ismert amerikai fiatalember, Sawyer Merritt erről szóló Twitter-bejegyzésére Elon Musk úgy reagált: „Ha tévedünk, akkor tévedünk. Ebben az esetben tévedtünk.” Majd úgy folytatta: „A Tesla alapelve, hogy sose hajoljon meg a hamis állítások előtt, akkor sem, ha veszíthetünk, és sose harcoljon az igaz állítások ellen, akkor sem, ha nyerhetünk.”

A Tesla egyébként az ominózus szoftverfrissítés által kiváltott indulatokat követően két újabb frissítést is kiadott, hogy fokozatosan visszaállítsa az akkumulátort az eredeti állapotába – ez eddig 1552 autónál történt meg, 57 autóban teljes akkucserét hajtottak végre, a többiek pedig még várják a helyreállítást. Az Electrek hírportál felkereste Rasmussent, aki elmondta, hogy az ő autója már visszanyerte teljes kapacitását, de ismer olyat, akinél ez még nem történt meg. Ő egyébként elégedett a Tesla által benyújtott megállapodással, és szerinte a bíróság is rá fog bólintani.

Habár az Egyesült Államokban érik az ügy lezárása, más autópiacokon is sok a dühös ügyfél, akik kártérítést követelnek a Teslától. A norvég helyzetről például itt írtunk.

Norvégiában büntetnék a Tesla kibúvóját

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás